Purres Lillasysterprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aha, du limmade aldrig gavlarna...
Jämför båda klossarna, och båda gavlarna, och se vilka hål som sitter fel.
Det är en bit som Jojje har lyckats fräsa ur hålen fel på då.
Är det bara småhålen som är fel så går det bara att borra nya hål. Med bitarna hoptvingade, borra genom de befintliga hålen som är rätt. :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ujujuj allt tar längre tid än man tänkt sig och sen kommer det en massa annat ivägen också som ska göra. Har nu iaf börjat limma nästa bitar och monterat ihop spindelfästet med övriga två bitar.

Det svåra än så länge vad jag kommit fram till är inte vilken skruv man ska ha utan snarare vilken bricka och vilken storlek på sargsprintarna. Än så länge har jag bara kört på stora och sen så kort skruv som möjligt men självklart tillräckligt lång för att den ska passa. Så finns det något som säger vad det ska vara för bricka överallt och vad det är för sargsprint samt skruv?

Började iaf skruva ihop Z-vagnen och märkte sen att spindelfästet inte gick att få dit pga sargsprintarna som stack ut på bägge sidor. Skulle man kanske ha tagit det kortare sargsprintarna där? Iaf så tog jag fram dremeln och löste det på några sekunder :)
Bild
Bild

Det färdiga resultat av Z-vagnen blev detta:
Bild
Bild

Är det rätt brickor där? Har för mig Portos använder sig av dom iaf så använde också dom även om det finns en himla massa stora brickor att ta utav som har större anläggningsyta än dessa små. Och ja det ska sågas lite i spindelfästet så det funkar lite bättre att klämma åt kressen :)

Har även varit till ÖB och köpt två små 150mm tvingar idag när jag ändå var i närheten, visst inte bästa kvalitén men har iaf fått nytta av dom redan nu :) Så började limma ihop Y-vagnen med detta resultat:
Bild

Känns nu också lättare att få en överblick efter en del prat med MM samt då man börjar bli av med en del bitar :)

Förövrigt ett himla bra jobb gjort av Jojje som gjort dessa byggsatser :)
Senast redigerad av Purre 5 januari 2008, 18:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Aj fasen det där hade kunnat gå illa.
Om man kollar på den sista bilden ser man att det är fellimmat. Tänk på det ni andra då ni sätter ihop eran
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Urfräsningen på spindelfästet nämndes i Jojjes stora tråd om fräsen, så det är inget nytt. ;)
Borre

Inlägg av Borre »

Brickorna har inte allt för stor betydelse förutom på M8-stägerna du monterar i rören, där vill du ha en bricka som är minst lika stor som röret för att få bra tryck mellan brickan och rörets kant.

Jag har bara en storlek på sargsprintarna. Har visserligen kapat av några mm där det behövdes.

Du har inte missat denna sidan va? Kan vara till hjälp om man inte förstår hur bitarna ska sitta ihop.
http://jojje.eu/Lillasyster/Montering/
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

MM det går ju inte att komma ihåg allt som skrivits ;)

Borre jo den tror jag att jag har missat eller ja jag kommer inte ihåg den sidan iaf. Försökt hänga med så mkt det går men det är svårt i vissa lägen känns det som. Men tackar för länken iaf :)

Har även limmat om Y-vagnen nu så den sitter rätt biten :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Så där då har man varit ute i garaget en liten stund idag också.
Tänkte ta reda på vad det var som var galet eftersom en gavel och gavelkloss är snea. Tog sargsprintar och satte ihop gavelklossarna samt gavlarna. Så här fint blev det med de bägge gavlarna

Bild
Bild

Det är gaveln som motorn ska monteras på som är felfräst. Är runt 2mm överallt som det blivit fel (iaf om man utgår ifrån de 6 hålen som jag gjort). Den andra gaveln och gavelklossen limmade jag ihop samt skruvade ihop med två inslagsmuttrar.
Testade även att montera bordet lite provisoriskt för att se hur det gick. Började med att skruva ihop gavlarna med "reglarna" som sitter undertill. Jag har själv valt att inte ha deseginergavlarna därför min ser ut som dom gör. Här är resultatet av ihopskruvingen

Bild

Sen passade jag även dit bordsskivan för att se hur det blev.

Bild

Bytte även ut sargsprintarna i Z-vagnen till den mindre modellen som jag fick med. Med den mindre modellen var min slipning som jag gjorde i spindelfästet onödig men det är sent att ändra nu då jag redan slipat. Sågade spindelfästet med en gersåg.

Bild
Bild

Sist men inte minst provmonterade jag ihop Y-vagnen med de två rören lite snabbt. OBS den står upp och ner på bilden.

Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är gaveln som motorn ska monteras på som är felfräst. Är runt 2mm överallt som det blivit fel (iaf om man utgår ifrån de 6 hålen som jag gjort).

Det skulle inte kunna vara dina sex hål som är fel, hmm... Bara en stilla undran. :humm:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hehe jo visst kan det vara så men då utgår man inte från de 6 hålen längre utan från allt annat ;)
Får ta och sätta ihop det med en tving och sen borra ifrån den lilla gavelklossen så blir det säkert bra :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borra inte om 10mm-hålen. Det blir aldrig bra. Det gör ju inget om de bara är förskjutna i höjdled ändå.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

MM vad ska jag göra då för att få det rakt om jag nu inte får borra? Kapa ena gaveln så den stämmer bättre med gavelklossen? Då kommer ju allt bli snett och desto längre man kör Y-vagnen bort från motorn desto högre kommer den. Då kommer allt man fräser sedan bli snett
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Be Jojje om råd, han brukar inte vara omöjlig! Han fixar förhoppningsvis till den del som blivit felfräst.

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu får du nog tänka till lite, Purre lilla. :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Så där poletten har nu trillat ner efter en del prat med MM på msn ytterliggare en gång :D
Jojje behöver inte fräsa en ny gavel. Kör på denna lösning:

Sätter fast både gaveln och gavelklossen i bottenstycket med sargsprintar. Borrar sedan om de tre små hålen och kan då montera inslagsmutter där. Sargsprintarna gör det ju inget om dom sitter på olika höjd.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag fattar inte att du har lyckats, men någon ska väl vara den första. :lol:
Jag som trodde allt just där var så uppenbart och enkelt. :roll:
Skriv svar