Undervattens ROV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Lustigt... när jag kollade stog det 0.00:- på dom två minsta modellerna :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

den är billig, men inte hellre någon vidare bra farkost. som hobbypryl duger den väl, men det är långt ifrån riktiga proffsprylar. den är inte ens certifierad så vitt jag vet och därmed tveksam om den ens är laglig att sälja
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Vad vet du om det bengt-re? Har du testat en SeaGoo eller? :)

Jag tycker det är en mycket bra och smidig farkost som man faktiskt kan köpa utan att betala sex siffrigt, och vadå, inte direkt att US army kanske använder den till sina utredningar, men för Svensson och många företagare där ute funkar den ypperligt och gör sitt jobb med prestige.

Olaglig att sälja? Beror väl på vilka man säljer till självfallet, det kanske står i avtalet, det vet jag inte, men visst, kanske inte är så lämpligt att använda när det står människoliv på spel, men det är inte heller det den är tillverkad för. Vad det gäller CE märkning får du fråga Ulf om.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vi tittade på den ja, men den var inte bra nog - iofs får man för rättvisans skull säga att de dyraste av de andra systemen var mer än 20 gånger dyrare....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

yaesu

vilken sorts kamera?
länk?
yaesu

Inlägg av yaesu »

Det va en sån där billig ccd kamera på ett litet kretskort för $30 på ebay. Sitter på jobbet nu och av nån anledning så har dom blockat ebay så jag kan inte plocka fram länken för tillfället. :roll: Men du vet säkert vilka jag menar.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Den är betydligt mer avancerad än VideoRay och mer lätt körd än många så kallade professionella maskiner.

Siktet har varit att ta fram en maskin som är lättanvänd, pålitligt och prisvärd för att kunna se under vatten.

Många kunder som idag kör maskiner som de betalat 5-600 000 SEK för blir mäkta imponerade när de har testat Seagoo.

Sen att vi valt att lägga oss på en prisklass lägre än alla andra tolkar tyvärr många som inte testat den att det är hobbygrejjer.,

Mvh

Ulf Rickardsson

Deepwater Vision
Senast redigerad av Averell 8 januari 2008, 23:17:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hej Ulf, kul att se at du var medlem :D Såg du mina funderingar angående delar till Seagoo? Är det bara glömma eller finns det några möjligheter tror du?

Jag har visserligen ingen erfarenhet av ROV:ar men visst är det väl så att man måste skilja på äpplen och päron :roll: Dom ROV:ar som nämns tidigare som "proffsmaskiner" vad kan dom som inte Seagoo kan? Jag tolkar det som att Seagoo i första hand är en proffessionell kamera-ROV för att kunna göra undersökningar av olika saker under vatten... Dom större maskinerna kanske har fler funktioner som gripklor och lite mer kraft, men då anser i alla fall jag att man jämför helt olika saker!

/PeterH
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

PeterH

Man kan säga att många ROV'er är byggda med en ram och fristånde motorer, fristånde styrenhet, fristående belysning mm. 4 st eller fler fristånde motorer är ganska dyrt i inköp.

Med Seagoo har vi byggt ett kretskort som innehåller allt som kan tänkas behövas för att kunna se under vatten. Kortet innehåller även system för att mäta hur mycket respektive motor drar, hur mycket hela systemet drar, tryckgivare, utgångar för att styra armar eller servon, videoförstärkare mm.

På grund av detta så har Seagoo full koll på vad som händer med alla komponenter i farkosten. Drar en motor tex för mycket ström så tyder det på att något fastnat i propellern och ett alarm plingar till samt motorn stängs av.

Finns mängder med parametrar man kan ställa för att som användare själv ska kunna trixa med sin ROV ,om man vill dvs.

Genom att allt i Seagoo är byggt och utvecklat av oss från minsta komponent så har vi möjlighet att sälja den billigare än andra maskiner.

Detta har naturligtvis kostat flera års utveckling och tester.

Det vi vill marknadsföra är en maskin som kan se under vatten.

Vill man inspektera en 48 mil lång bredbandskabel på 800 meters djup så är det fel maskin.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Måste erkänns jag först delade bengt-res åsikter, men efter att ha hört litet mer om tankarna kring utvecklingen av den, Även om den kanske inte är tänkt för tillämpningar där saker som människoliv eller livsviktig kommunikation och liknande står på spel så kan jag se många andra typer av användningsområden, såsom tex dykarklubbar, vissa typer av entreprenörsarbeten (inte minst som värdefull kompletteringsutrustning för vissa typer av arbeten) (och varför inte även till saker som äventyrsresor (till exempel visning av vrak för folk som ej har dykutbildning)) för turiser...) etc där man annars kanske inte haft råd med eller ansett det motiverat att investare i dyrare utrustning.

------------------------------

Nu till en helt annan fråga, hur funkar egentligen ett optimalt oljefylld utrymme, som tex motorhus, bör det ha någon form av halvöppen förbindelse med omgivande vatten (tex. i form av öppningar försedda med gummimembran) eller räknar man på att höjet i sig är flexibelt och formar sig underhand rellaterat till omgivande vattentryck?

2. Är det optimalt att använda packboxar för axelgenomföringar, eller hur skulle det vara tex med ett slags magnetisk koppling utan fysiska genomföringar?
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Mizzarrogh

Seagoo har ett helt intakt skrov där kraft överförs till utsidan av skrovet med magnetkraft. Detta för att slippa alla problem med tätningar.

Vi har även på en av våra robotarmar en tätning som klarar rotation under högt tryck som går att använda till motorer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, så det är altså ett enda sammanhängande (luftfyllt?) tryckskrov där allt är instuvat, således?

Edit: Verkar som sidan är nere just nu...
kato

Inlägg av kato »

Belysningen i en rov, vilket är att föredra mellan Ir eller lysdioder med synligt ljus?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Dämpningen i vatten är mycket högre för IR än för synligt ljus. Blågrönt ljus är det som dämpas minst i vattnet.
probe

Inlägg av probe »

Kallblåa powerleds eller HID-lampor fungerar bäst.
Skriv svar