Hej Per,
Jag har en 1.1kW tre-fas motor på min lilla maskin. Den driver jag med en frekvensomformare som får Start/Stop (och riktning) via Mach3. Hastigheten styrs med steg/riktning som matar en liten omvandlare baserad på en LM2907. Det funkar bra men min omvandlar-krets är inte 100% linjär så varvtalen blir inte exakt rätt över hela registret.
Speciellt tyst är den inte dock. Vet inte hur mycket av ljudet som kommer från själva motorn och hur mycket som kommer från spindeln och kuggremmen. Eventuellt skulle man kunna ta bort fläktbladet på motorn och sätta dit en separat kylfläkt. Det skulle nog göra den lite tystare på höga varv samtidigt som det hjälper till att kyla på låga varv.
Tre-fas motorer finns "överallt" och frekvensomformare är nästan lika lätt att hitta. Hur interfacet mot Mach ser ut beror lite på vilken omformare det är osv. En del "snackar" MODBUS direkt vilket undanröjer alla omvandlare, opto-kopplare och reläer medan andra kräver lite mer extern elektronik för att funka med Mach3.
En annan lösning är en DC-motor, nått i stil med den
här eller kanske
denna. Som styrning till dom finns på samma ställe
den här och
den här. men ingen av dom har något direkt interface för att ansluta mot Mach3. Det har Peter Homann som du ju "känner" en lösning på. Hans DigiSpeed-kort borde fungera ihop med dom styrningarna (och med en frekvensomformare också för den delen) men det är ju säkrast att fråga i fall det skulle vara aktuellt.