32 x 24 RGY Led Matris

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Hur stor är den :?:

Fermprodukter har rökfärgade plexiskivor, men frakten blir nog dyr om du inte har någon kontakt i stockholm som kan hjälpa dig.

http://www.fermprodukter.se/index.php?o ... Itemid=110
JoX^

Inlägg av JoX^ »

Kan tipsa om sure-electronics om man är intresserade av bicolor dotmatrix...
Dock dyra på frakten
http://www.sure-electronics.net/DC,IC%2 ... -MM103.pdf 10st ~5$+frakt dock mindre format 3 ¤ mm samt
Fick hem ett gäng sådana från sure förra veckan

snyggt bygge ;)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Nice!
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Jo ja har en 10 stycken av didär sure-electronics matriserna MEN när jag tittade närmare på dem så märkte jag att de är common-anode och då gick det inte att driva dem direkt med Max6960:orna. Jag har frågat av Maxim ifall de kommer att släppa någon liknande som Max6960 men som är gjord för common-anode men de var tveksamma till det :/ Fattar inte varför det inte finns två modeller av dem.

Kul att så många gillade bygget :D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om man kollar på sidan 1 i sure databladet och MAX6960 sidan 32 så verkar det vara rätt.

Edit verkar vara fel i databladet, kolla på sidan 5 och 32 så finns det skillnader.
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Jo alltså det går ju att driva common anode också ifall man har extra transistorer där emellan, som finns nämnt på sida 31 men lättast att använda Max6960 med matriser är ifall matriserna är common cathode, då är det bara att koppla in dem direkt.

Bästa skulle vara ifall man kunde ge ett kommando åt kretsen via spi som bestämmer ifall matrisen är cc eller ca. Kanske det kommer någon sådan version av den i framtiden, får hoppas.
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Har gjort lite mera på projektet nu.. bland annat bytt kompilator från IAR till GNU H8S, grymt bra och gratis :) Var lite svårt att komma igång med den bara..

Nåjo, har gjort en gamepad till projektet nu.. 10 knappar och 9 lysdioder.. alla lysdioder kan styras hur man vill, kärnan i gamepad:en är en Max7300 I/O expander som jag råkade ha här hemma, så man kommunicerar med den via I2C. Från kontrollern kommer också en signal när någon av knapparna ändrar läge, denna signal är kopplad till en avbrotts pinne på processorn så man vet när man skall läsa av kontrollern.

Gamepad
Bild

Gamepad baksida
Bild

Och förstås märkte jag nu när jag testat kortet att jag hade slarvat med läsningen av databladet.. Max7300 håller endast koll på förändring på 7 förbestämda pinnar och inte på alla som jag trodde när jag gjorde kortet. Inte så stor skada skedd annat än att jag inte får interrupt signalen när någon förändring på knapparna sker, så det blir att polla knapparna istället nu... Att man alltid skall märka sånthär för sent.. :( Men i övrigt fungerar kortet.
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Äntligen.. nu är hela projektet klart, så här kommer en sista update.
Nu finns det tre spel inprogrammerade.. Pong, Tetris och Snake. Allt som behövs för att göra en glad :D

Alla korten
Bild

Pong
Bild

Tetris
Bild

Snake
Bild
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Ruskigt imponerande! Snyggt och prydligt!
Skriv svar