Styra servon från PC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Styra servon från PC

Inlägg av Deepthink »

Jag ska styra min lilla robotbil från min PC och letar efter en enkel lösning för att styra minst 4 servon. Det ska vara så lite hårdvara som möjligt (nu när jag ändå har PC:n). Eller snarare det ska vara så smidigt som möjligt att bygga den. Om det är bättre att använda en PIC så är det inget som hindrar.

Problemet för min del är själva kommunikationen mellan en PIC och PC. Jag har sökt på nätet utan att hitta något bra "recept" man kan föjla. Är RS232 bäst? Eller ska jag försöka över I2C? Kanske bara koppla servorna direkt på parallellporten (efter en spänningsomvandlare)?

När allt är klart vill jag ha ett litet program, i linux, som ställer vinkeln på servot. T.ex: setservo --number=1 --speed=12

Vilka kretsar är bra att använda?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26533
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du vill minimera hårdvaran är det nog lättast att koppla servona direkt till paralellporten. det räcker nog med ett seriemotstånd för att skona porten i händelse av kortslutning. sen fixar du ett program som pullsar parallell porten på lämpligt sätt.
jacs
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 september 2003, 20:56:49

Inlägg av jacs »

Om du skall använda standard rc-servon så skall dessa matas med +5V och en PWM puls mellan 1-2ms samt frekvens ca 50Hz. Mig vetligen så kommer det +5V ut ifrån parallelporten och jag skulle prova en gång men så blev inte fallet utan jag har byggt en servodriver istället

Mvh
Jacs
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du har väl inte missat denna sidan?
Kolla på servoavdelningen...
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Inlägg av Deepthink »

Jag hade fet-missat den sidan. Tackar!
Skriv svar