32 x 24 RGY Led Matris

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

32 x 24 RGY Led Matris

Inlägg av stozze »

Nåja, kanske dags att sätta upp en tråd här om mitt senaste projekt.
Det är en "stor" matris.. som består av 32 x 24 red-green lysdioder.
De kommer som 8x8 matriser och för varje 8x8 så ligger en Max6960 bakom som styr den, så totalt finns 12 stycken 8x8 och Max6960 kretsar på kortet, dessa kommuniserar via en intern SPI buss som sköter om automatisk adressering för kretsarna, sedan styr man allt via en vanlig SPI bus som är kopplad till processorkortet.

Själva processorkortet är baserad på en Renesas H8S/2357F, hörde till en kurs i skolan att vi skulle tillverka ett kort baserat på den mikroprocessor.
Och den är väldigt trevlig att arbeta med när man väl börjar förstå sig på den :D

Men processorn arbetar med 5 volts spänning och Max6960:orna vill ha 3.3 volt, så då blev jag tvungen att göra en liten spänningsregulator som kan leverera 3.3V @ 4 Amp. Den är baserad på två LM350T regulatorer, och matas med 7 volt från en adapter köpt från Clas Olhson.

Mellan processorn och led matrisen finns också ett kort som sköter om att omvandla 5v <-> 3v3 för Spi bussen.

Max6960:orna sköter om allt vad PWM heter..
Bla, intensiteten för enskilda 8x8 matriser och varje enskild led kan fås att lysa i 16 olika färger (dvs. 4 olika nivåer av röd/grön).

Led matrisen, enkelt sidigt kretskort med många kopptrådar under 8x8 matriserna så att de inte skall synnas :)
Bild

Kretskortet baksida
Bild

Renesas kortet
Bild

Spänningsregulatorn
Bild

5v <-> 3v3 omvandlaren
Bild

Test av font
Bild

Mera test av font och att rita cirklar, linjer
Bild

Senaste.. ett litet pong spel som spelar av sig själv
Bild

En liten video på pong in action
http://www.youtube.com/watch?v=gHDb8gdX22E

Puuuh.. dethär får räcka för denna gång :)
Senast redigerad av stozze 4 januari 2008, 18:49:12, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Trevligt ! :-)
Schema å så, är det något som du kommer att "släppa" ?
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Imponerande! Vad är det för mått på hela matriskortet?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Snyggt bygge :tumupp:
Med vilka klockfrekvenser jobbar du med?. Hur snabbt uppdaterar du ”skärmen”?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket snyggt! :tumupp: :tumupp:

Det ser ut som det ligger väldigt mycket jobb bakom allt! :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Imponerande bygge, blev lite sugen själv.
Var köpte du 8x8 matriserna ifrån och vad gav du för dom?
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Tackar :D
Jo det har gått åt ett par tiotals timmar på dethär men nu när det fungerar som det ska så var det värt den tid det tog.
Mina scheman gör nog inte så stor nytta för någon i nuläget, de är inte riktigt up-to-date men i framtiden skall jag nog rätta till dem och möjligen sätta upp dem. Men först måste jag skaffa full version av DipTrace för att kunna göra ändringar i dem igen, bah :(

Databladet för Max6960 beskriver dock väldigt bra hur man skall göra för att koppla ihop flera 6960:or tillsammans och hur man kommunicerar med dem.

Kortet är 24 x 18 cm stort o leddarna är 5 mm.

Det finns två klockor på kortet, båda är 6 Mhz och driver 6 stycken Max6960:or vardera. Det är dessa klockpulser som 6960:orna använder för att pwm:a, multiplexa och vad allt de sysslar med i bakgrunden.
När man kör med RGY 2-bit för varje led så har man tillgång till 2 planes, eller interna buffrar att spara data till i varje krets, på så vis kan man ha ena buffern synlig, skriva till andra, flippa buffrarna osv, dubbel buffring helt enkelt.

8x8 matriserna är dessa http://www.lc-led.com/View/itemNumber/288 där står pris och allt. Max6960:orna är samplade så där kom jag i alla fall billigt undan :)
docksider

Inlägg av docksider »

Mycket intrisant!
Funderat mycket på att göra en ca 50 x 50 matris, men det skulle bli så sjukt mycket att löda, de där må vara ganska fula men priset och att slippa löda väger klart upp det,
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Läckert, ser ut att ligga mycket jobb bakom. :tumupp:
Väldigt snyggt..
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

docksider skrev:Mycket intrisant!
Funderat mycket på att göra en ca 50 x 50 matris, men det skulle bli så sjukt mycket att löda, de där må vara ganska fula men priset och att slippa löda väger klart upp det,
Fula?

Klart mycket snyggare än diskreta LED:ar iaf.
F.ö. så kommer det nog inte att synas någon skillnad när det kommer en kontrastskiva ovanpå.

Snyggt projekt! :bravo:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Omfattande projekt. Snyggt!

Hmmm... Renesas H8S, jag drar till med att du studerar vid Vasa tekniska? En "halv-släkting" till mig berättade att de byggt nåt USB interface och nu höll på att bygga nåt kort för att koppla ihop en mobiltelefon med nåt Renesas MCU kort. Han kom inte ihåg vilken Renesas det var dock.
Själv har jag sneglat lite på H8S den senaste tiden. Har använt R8C/13 i mina tidigare projekt. H8S är ju mycket mera generell. Den har ju mycket med Flash, mer RAM, och t.o.m. 2 kanalers D/A inbyggt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Nu är det bara att göra 8st likadana till så har du nästan en tv. :D
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Jupp, studerar vid SYH.. och dethär Renesas kortet är en nyare modifierad version av det gamla kortet så att nu har den stöd för USB, smidigt att både få ström och kunna mata in program i den med USB kabeln :)

Kan nog bra hända att det är någon annan från klassen som håller på med nått gsm och Renesas fundering, hör till kursen att man skall göra nått vettit med hjälp av Renesas MCU, jag tog kanske i lite jag med dethär led projektet men lite galen måste man få vara ibland :P

Ska försöka få portat koden från IAR till H8S GNU GCC istället så fort jag hinner, för med IAR/HEW så är det 4 kb gräns på kompilerad kod och jag är någon byte under gränsen nu :(

Detdär med kontrastskiva, titta på Elfa och hittade kontrastfilter med lite olika tjocklekar och olika ljusgenomsläpp men har någon nått förslag på vad som skulle kunna vara passande i dethär fallet?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Gå till din glasmästare och köp en plexiskiva i passande format och färg.

Inte speciellt dyrt, och det blir mycket snyggare.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Grymt bygge! :tumupp:
Skriv svar