LED ficklampa

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

LED ficklampa

Inlägg av Mutiaz »

Hej!

Jag undrar om någon vet var jag kan köpa riktigt starka högintensiva lysdioder i sverige förutom elfa?

Jag byggde för ett tag sedan en lampa med högintensiva 10mm röda lysdioder. Blev sådär eftersom dom inte var tillräckligt starka. Var bara 3000mcd.

Sen undrar jag om någon vet om det finns något ställe där man kan köpa tillbehör som tex: reflektorer eller lamphus och batterihållare till själva ficklampan?

Mvh
//Mathias
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

du skulle ju kunna testa luxeon men de kräver kylning som kan ta lite plats. Annars har du ju vita på 12cd på lsdiodes. http://www.lsdiodes.com/5mm/5mmwhite12000.htm

fler finns som sagt på www.lsdiodes.com
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Ahh, det kan ju inte bli bättre!!

Har någon något tips på hur man kan kyla dioden?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det finns kylning till dem på sidan.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Är det någon som kan räkna ut vad 225 lumen blir i cd ?

Är candlepower samma sak som cd?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Det va lite krångligt, men jag hittade på en annan sida att 1 Lumen = 835mcd


Fan då blir det svårt att uppnå en Xenonlampas styrka med dioder...
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Har du kollat in Tradera och QXL efter starka lysdioder? Brukar alltid finnas där.

Exempel: http://www.tradera.com/auction/Elektron ... id_7224539

20st sådana och du kommer upp i ca 170cd
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Hittade en luxionstar diod från lsdiodes på elfa. Det står att den röda lyser i 750cd. Kan detta stämma? Isåfall skulle denna diod lysa i 898 Lumen vilket är extreeeemt starkt! Låter iallafall otroligt.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... k=7277.htm
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hur kan man få för sig att jämföra ljusstyrkan (cd) och ljusflödet (lumen)? Förhållandet beror till största del på strålvinkel och strålfördelning, jag har inte sett någon som tagit ens lite hänsyn till det här. :?

Jag har själv tre av de "minsta" Luxeon emitter (350mA) och kan intyga om att de lyser en del. Men om man inte ger dem full ström så bör det räcka med minimal kylning.

>> Mutiaz

De du länkade till är troligtvis precis samma som luxeon emitter (de jag har, se ovan), fast med en samlingslins. Deras ljusflde är således 20-40 lumen.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Okay.

>>$tiff

Vilken färg har du?
Hur bra lyser det? Tror du att de skulle passa till en ficklampa?

Finns det något som kan lysa starkare? Dessa är de ljusstarkaste jag hittat änsålänge..

Hur gör man med kylningen om man vill köra full ström? Läste något om nån fläkt? kan det stämma? Eller räcker det med kylfläns?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har en av vardera röd, grön och blå (gissa vad det ska bli :wink: ).

Om du ska göra en ficklampa kanske lite mindra strålningsvinkel hade passat bättre, mina är ju ändå på 110° (±55°).
Om du ska bygga ficklampan med metallhölje måste det räcka gott och vät att ansluta lysdioden termiskt till metallhöljet. Ska du ha en "intern" kylfläns måste den ju nästan ha möjlighet till luftutbyte och ficklampan måste därför vara öppen.
Hursomhelst, de jag har är inte de starkaste (~1W), det finns ju Luxeon på Elfa som slukar 1A (3,7W). Dessa behöver nog rentav aktiv kylning vid maxarbete.

Alternativet är ju (fortfarande) att använda flera 3- eller 5-mm (ultra-)högintensiva lysdioder.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag har byggt en kompakt pannlampa m.h.a en Luxeon Star (Luxeon emitter med påmonterad kylfläns). Den lyser faktiskt riktigt starkt för sin storlek!
Jag driver den från 3V (2xR6) mha en step-upomvandlare baserad på en MAX1771. En stor fördel med detta är att man kan dra ur batterierna totalt, och att pannlampan lyser med konstant styrka trots att batterierna börjar bli dåliga.
Jag utnyttjar MAX1771:s current-senseingång för att styra strömmen genom lysdioden istället för seriemotstånd, för att mínimera effektförlusterna.

En nackdel är att kretsen inte vill starta när batterierna börjar bli lite dåliga, eftersom MAX1771 vill ha 2V för att hoppa igång. Är den väl igång matar den sig själv, så då fungerar den tills batterierna är helt slut. Jag har inte orkat fixa till så att lampan funkar vid 2V, det går ju att fixa tex. med ett litet litiumbatteri som bara används vid start av kretsen...
Senast redigerad av Schnegelwerfer 8 november 2004, 16:21:46, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det där lär interesant. Har du någon bild på skapelsen?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Har tyvärr ingen bild på lampan!
Jag köpte en "Pannlampa Mini" på teknikmagasinet (art. nr. 560238, 169kr) och byggde in lysdioden i. Elektroniken + omkopplare + ingång för externt batteripack byggde jag in i en liten plastlåda på 50x35x20mm som jag fäste på bandet i nacken (Elfa: 50-347-07).
Med omkopplaren kan jag välja mellan två olika effektlägen genom att koppla in två extremt lågohmiga motstånd (Current sense-ingången på MAX1771 reglerar på endast 100mV, mycket praktiskt!)
Skriv svar