Undervattens ROV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

genom en 24AWG borde man kunna trycka igenom iaf 3A, på 330VDC är det 1kW, kan man offra två par så kan man få ner det dubbla.

Och då har du fortfarande två par kvar för styrning och en koax för videoöverföring.
yaesu

Inlägg av yaesu »

Den där kabeln hade jag gärna lagt beslag på. Men det är nog lite väl saftigt för min ekonomi. 10-15k är väl det jag hade tänkt mig lägga på hela kalaset.

Ska kika på alternativet att strippa ner ett atx agg och använda mig av det under ytan. Och en billig inverter på land.
yaesu

Inlägg av yaesu »

Gav han ett bud + att jag ombesörjde med frakten. Får se om han nappar. Hade ju varit kalas att slippa oroa sig om kabeln iaf. :)
Men troligtvis så tackar han nej.
yaesu

Inlägg av yaesu »

Nån som vet hur pass vattentät en vanlig nätverkskabel är? Börjar fundera på om inte en sån är det bästa alternativet både för ström och styrning.

Finns det nån här som kan svarva i aluminium? Behöver någon form av inkapsling för motorerna så att jag kan köra dom i transformatorolja eller liknande. För tryckets skull.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har testat det, men jo, de är vattentäta, men håller inte för böjningen i längden ochblir det minsta skada så är kabeln förstörd..
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

läst intresserat denna tråd.

Tänkte på cirkulationspumpar är ju vattenfyllda, skulle kanske kunna vara nåt ? inga problem med tätning och kylning när det är vattenfyllt.

Kabeln?... Skulle det kunna räcka med enkelledare ? och återledning i vattnet ? om det är salt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hmmm.. Koax där manteln är bärande används, men rätt stökig elektronik att skicka video ena hållet, kraft andra håller och data båda hållen - visst går det, men det ökar svårighetsgraden på projektet högst....
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

yaesu

Inlägg av yaesu »

persika: Tror itne själva motorutrymmet är vattenfyllt utan det sitter nog nån form av packing där. Och jag vill hellre ha propellrar för att få så mycket kraft som möjligt.

bengt-re: Det kostar visserligen inte så mycket att köpa ny cat kabel, men det kanske bara är dumt att riskera nått. Vill det sig riktigt illa så kan det ju läcka in vatten genom en spricka på kabelskalet.
En enkel coax hade nästan varit det optimala. Dom håller ju för en hel del. Dock är det nog som du säger att elektroniken blir rätt komplicerad. Men det kanske det kan vara värt. Jag håller fortfarande på att forska på alla tänkbara lösningar på dom olika delarna som sen ska passas ihop. :)

Forsgren: Skulle kunna vara intressant. Vet dock inte hur jag ska lösa det med ström, video och kontrollsignaler ännu. Kan hända att det behövs fler ledare än så.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

yaesu: "Tror itne själva motorutrymmet är vattenfyllt utan det sitter nog nån form av packing där. Och jag vill hellre ha propellrar för att få så mycket kraft som möjligt."

Jo, såna vanliga cirkulationspumpar för värmeledningar i villor, dom jag sett är motorn vattenfylld. Skulle kunna ta bort pumphuset, förlänga axeln så propellern kommer en bit bort ifrån motorklumpen. Såna pumpar är ju lite tunga, men kanske bara bra så får man barlast.
Muppis

Inlägg av Muppis »

Kan det inte funka med en skärmad nätverkskabel då? Den borde vara lite starkare?
yaesu

Inlägg av yaesu »

Persika: Kan tänka mig att sådana motorer kostar en del.

Muppis: Mjo.. kanske. Min erfarenhet av cat kablar är dock att det är ganska mkt tomrum i dom av nån anledning. Och skulle det då gå hål på höljet så finns det nog risk att det rinner in vatten. Eller är jag helt ute och cyklar?

Har för övrigt fått hem en liten kamera som jag tänkte ha till projektet. Billig variant men fasiken vilken bra bild. Den förvandlar natt till dag, bokstavligen.
Gick in med den i ett nästan kolsvart rum där bara gatbelysningen sken in lite och man såg hur bra som helst. Bilden vart bara lite grynig men knappt märkbart. Dock är färgerna helt "off" i den men man får väl vad man betalar för. Den är ju utbytbar om hela projektet klaffar. :)
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Kan bara passa på att meddela att det redan finns folk som gjort detta färdigt. Även om det inte är så billigt som att göra själv, men det funkar och är testat.

Ulf har gjort en som heter seagoo!

http://www.seagoo.se

Vi på min arbetsplats har varit med faktiskt och tagit fram seagoo:n. Så jag vet hur den ser ut på insidan med :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Den har jag sett tidigare, riktigt snygg! :D

Törs man fråga vad den kostar? Och en annan intressant fråga; är Ulf medlem!??
Kunde ju vara bra om Ulf med sin expertis kunde ge lite råd :wink:

Edit: såg att proffsmodellen gick på 124.000:- men vad kostar basmodellen tro?

/PeterH

PS. tror du Ulf skulle sälja "reservdelar" till oss på forumet som är sugna på hobby-ROV:ar?
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Det kan jag inte svara på vad den kostar, men maila han och fråga.. han är aktiv vid datorn vill jag minnas iaf :)

Finns inte basmodellen på sidan med? 92k stod det väl?

Finns några häftiga filmer med på hans sida, tanka hem och kolla
Skriv svar