Formatera om HDDn?
- ElectricMan
- Kontakt:
Det blir mycket tystare. Om en cd-skiva ska snurra fort så blir det sånt irriterande ljud. Det slipper man om man sänker farten.
Det är inte alla som det går att göra det med.
Hittlills har jag bara sett det på Plextor PX-716 A (tror jag att den heter) och PX-716 SA (S-ATA).
Programmet som man gör det med verkar bara finnas till windows,
men när man har ställt in det som man vill så kan man ju använda vilket system man vill sen.
Det finns ju visserligen nåt program som heter drivespeed eller nånting, men det har jag aldrig fått att fungera.
Det är inte alla som det går att göra det med.
Hittlills har jag bara sett det på Plextor PX-716 A (tror jag att den heter) och PX-716 SA (S-ATA).
Programmet som man gör det med verkar bara finnas till windows,
men när man har ställt in det som man vill så kan man ju använda vilket system man vill sen.
Det finns ju visserligen nåt program som heter drivespeed eller nånting, men det har jag aldrig fått att fungera.
Drar medvetet ner hastigheten och klagar lite på att det går långsamt? 
Själv har jag alltid kört OS installationen direkt från hårddisken, i alla fall när win98 begav sig men ser väl ingen direkt anledning till att det inte skulle gå med tex XP eller något annat OS. Hårddisken är förstås bra snabbare än både en vanlig CD som DVD så det går bra snabbare att installera och tyst blir det också om man nu vill det.

Själv har jag alltid kört OS installationen direkt från hårddisken, i alla fall när win98 begav sig men ser väl ingen direkt anledning till att det inte skulle gå med tex XP eller något annat OS. Hårddisken är förstås bra snabbare än både en vanlig CD som DVD så det går bra snabbare att installera och tyst blir det också om man nu vill det.
Senast redigerad av Henry 1 januari 2008, 17:26:54, redigerad totalt 1 gång.
Inte nödvändigtvis det går att göra detta i DOS om du har DOS drivrutiner till CD (DVD?) läsaren såvida inte datorn kan hantera det ändå men om inte så finns det drivrutiner till för i alla fall CD läsare hos startdisketterna till lite äldre OS versioner men tex XP disken är ju direkt bootbar om datorn stöder det. Men som jag skrev så har jag har inte testat detta med XP än men hos win98 så ja, då var det bara att kopiera en katalog till hårddisken och köra det därifrån. Men kollade XP skivan precis (XP Pro) och jag tror att det borde räcka med I386 mappen och Setup.exe fast det skadar kanske ändå inte att kopiera det som annars verkar logiskt att behöva ha med.
Vid en format så behöver man absolut inte köra en full format om man inte misstänker ytfel utan det räcker annars bara med att man snabbformaterar den. Görs det så raderas FAT men har dock inte testat detta på en NTFS disk än men ser väl ingen direkt anledningen till att det inte skulle gå. Denna radering tar i alla fall inte många sekunder och efter det så ses hårddisken som helt tom även om filerna ändå finns kvar men dessa skrivs alltså över allt eftersom information läggs till.
Vid en format så behöver man absolut inte köra en full format om man inte misstänker ytfel utan det räcker annars bara med att man snabbformaterar den. Görs det så raderas FAT men har dock inte testat detta på en NTFS disk än men ser väl ingen direkt anledningen till att det inte skulle gå. Denna radering tar i alla fall inte många sekunder och efter det så ses hårddisken som helt tom även om filerna ändå finns kvar men dessa skrivs alltså över allt eftersom information läggs till.
Ja, just det. Jag lärde mig det där om formateringen på ett annat ställe här. 
Det fungerar allt med snabbformatering på ntfs-partitioner med.
Nu ska vi se om jag förstår vad du menar med det första...
Är det kopieringen från skivan till hårddisken du menar då? För annars behöver man ju inte drivrutiner till DVD-spelaren.
Det jag menade var om det går att göra en hårddisk med en kopierad windows-skiva på självstartande...
Men då vet man kanske inte hur det blir med bokstäverna då, och hur man ska få datorn att starta från just den hårddisken.
Ibland kan man ju ha en windows-hårddisk som börjar att starta windows men inte kommer så mycket längre sen...
Men nu är vi nog inne på väldigt avancerade saker, tror jag...

Det fungerar allt med snabbformatering på ntfs-partitioner med.
Nu ska vi se om jag förstår vad du menar med det första...
Är det kopieringen från skivan till hårddisken du menar då? För annars behöver man ju inte drivrutiner till DVD-spelaren.
Det jag menade var om det går att göra en hårddisk med en kopierad windows-skiva på självstartande...
Men då vet man kanske inte hur det blir med bokstäverna då, och hur man ska få datorn att starta från just den hårddisken.
Ibland kan man ju ha en windows-hårddisk som börjar att starta windows men inte kommer så mycket längre sen...
Men nu är vi nog inne på väldigt avancerade saker, tror jag...

Nej kopierar du från Win så behöver du inga drivrutiner men från DOS kan du behöva beroende på hur pass modern din dator är. Är den gammal så måste man ha drivrutiner så man hantera spelaren i DOS i nya datorer kan sådant vara inbyggt så att säga.
Tja göra en hårddisk med en kopierad windows skiva kan kanske bli lite svårt
men däremot att kopiera installationsfilerna från en CD till en hårddisk och sedan installera tex XP genom filerna på hårddisken till sig själv så denna sedan blir självstartande så ja det kan man, vad ialf gäller Win98. Har inte testat XP men ser inget direkt hinder för att det inte skulle fungera då det verkar vara uppbyggt på samam sätt. Hur det däremot är med andra OS har jag inte den blekaste aning om.
Om du har OS på flera hårddiskar så måste datorn veta vilken du vill starta ifrån. Detta kan du göra genom att antingen bestämma vilken av dom som är slave och vilken som är master, master startas alltid först. Ett annat sätt är att installera ett program som när du startar datorn låter dig själv välja vilken hårddisk du vill starta. Bokstäver på hårddiskarna ändras beroende på vilken som är master, master har alltid C och detta sköts automatiskt.
Det har normalt inget med installatione i sig att göra men kan förstås ha det ändå utan det brukar vara hårdvarurelaterat. Man skall ha så lite som möjligt kopplat till datorn vid en installation. Har normalt bara grafikkortet i datorn vid en total ominstallation, men det var en bra tid sedan sist och då hade jag mindre grejer i datorn än idag.
Tja göra en hårddisk med en kopierad windows skiva kan kanske bli lite svårt

Om du har OS på flera hårddiskar så måste datorn veta vilken du vill starta ifrån. Detta kan du göra genom att antingen bestämma vilken av dom som är slave och vilken som är master, master startas alltid först. Ett annat sätt är att installera ett program som när du startar datorn låter dig själv välja vilken hårddisk du vill starta. Bokstäver på hårddiskarna ändras beroende på vilken som är master, master har alltid C och detta sköts automatiskt.
Det har normalt inget med installatione i sig att göra men kan förstås ha det ändå utan det brukar vara hårdvarurelaterat. Man skall ha så lite som möjligt kopplat till datorn vid en installation. Har normalt bara grafikkortet i datorn vid en total ominstallation, men det var en bra tid sedan sist och då hade jag mindre grejer i datorn än idag.
Nu har jag bara seriella hårddiskar, så det blir lite hur som helst.
Man kanske kan gå efter numret på s-ata-kontakterna, men det har jag inte tittat på.
Min fråga blev nog lite otydlig. Det var inte det här jag undrade från början,
utan det kom jag på när jag läste ditt svar. Men jag försöker igen.
Om man har windows-skivan som den är så kan man köra den utan windows.
Om det går att lägga filerna på en dvd-skiva så kan man göra likadant med den.
Men om man har filerna på en hårddisk - då måste man väl ha windows igång för att kunna starta installationen?
Jag har funderat på om man kunde lägga in windows-skivan på ett minneskort också...
Min kortläsare kopplas in med usb, och moderkortet verkar hitta en del usb-grejer när man startar datorn.
Man kanske kan gå efter numret på s-ata-kontakterna, men det har jag inte tittat på.
Min fråga blev nog lite otydlig. Det var inte det här jag undrade från början,
utan det kom jag på när jag läste ditt svar. Men jag försöker igen.

Om man har windows-skivan som den är så kan man köra den utan windows.
Om det går att lägga filerna på en dvd-skiva så kan man göra likadant med den.
Men om man har filerna på en hårddisk - då måste man väl ha windows igång för att kunna starta installationen?
Jag har funderat på om man kunde lägga in windows-skivan på ett minneskort också...
Min kortläsare kopplas in med usb, och moderkortet verkar hitta en del usb-grejer när man startar datorn.
Jaha du har enbart SATA hdd då kan det kanske bli lite krångligare måhända, har dock inte någon erfarenhet av boot från olika seriella hårddiskar så det kanske går galant ändå på något sätt.
Det verkar dock vara en modern dator du har vilket är bra.
Du behöver inte nödvändigtvis ha ett OS igång om du installerar från en CD/DVD skiva och det samma gäller för en hårddisk om du har filerna på denna. Stöder datorn boot från CD så är det inga problem då allt startas av sig själv men om den även kan göra det från en USB enhet vet jag ej men ingenting är väl omöjligt och då hade det hela varit väldigt smidigt.
Från en hårddisk kommer den inte starta av sig själv utan du måste starta installationen manuellt genom att köra igång en fil - Setup.exe. Då startas installationsprogrammet som vanligt, dock än en gång ialf med win98. Men för att komma åt filen måste du använda DOS för att kunna komma åt hårddisken och denna fil.
Själv hade jag gjort så att jag hade avslutat och startat om datorn till DOS där jag hade snabb formaterat hårddisken, om jag nu verkligen var helt säker på att jag ville detta och efter att ha sparat det jag ville ha kvar på en annan hårddisk tex. Efter det hade jag kopierat över filerna från CD/DVD-skivan till en mapp på den nu tomma hårddisken och sedan är det bara att starta Setup.exe så sköter sig resten i princip helt själv.

Du behöver inte nödvändigtvis ha ett OS igång om du installerar från en CD/DVD skiva och det samma gäller för en hårddisk om du har filerna på denna. Stöder datorn boot från CD så är det inga problem då allt startas av sig själv men om den även kan göra det från en USB enhet vet jag ej men ingenting är väl omöjligt och då hade det hela varit väldigt smidigt.

Från en hårddisk kommer den inte starta av sig själv utan du måste starta installationen manuellt genom att köra igång en fil - Setup.exe. Då startas installationsprogrammet som vanligt, dock än en gång ialf med win98. Men för att komma åt filen måste du använda DOS för att kunna komma åt hårddisken och denna fil.
Själv hade jag gjort så att jag hade avslutat och startat om datorn till DOS där jag hade snabb formaterat hårddisken, om jag nu verkligen var helt säker på att jag ville detta och efter att ha sparat det jag ville ha kvar på en annan hårddisk tex. Efter det hade jag kopierat över filerna från CD/DVD-skivan till en mapp på den nu tomma hårddisken och sedan är det bara att starta Setup.exe så sköter sig resten i princip helt själv.
Det gick inte så bra med dos. Jag provade med en dos-diskett nu.
Dos startade, men jag kommer inte åt några hårddiskar då. Så det är nog bara att glömma.
Dom är seriella, har ntfs, och har stora partitioner. Inte så bra när man använder dos.
Här är lite information för den som vill läsa. Det är ett annat moderkort än det som jag har, men det handlar om nästan samma saker.
http://www.sharkyforums.com/archive/ind ... 42976.html
Sen så förstår jag inte varför "skapa en ms-dos-startdiskett" är med bland formatterings-alternativen,
för man måste ju formattera disketten först. Men nu är det som det är.
Dos startade, men jag kommer inte åt några hårddiskar då. Så det är nog bara att glömma.
Dom är seriella, har ntfs, och har stora partitioner. Inte så bra när man använder dos.

Här är lite information för den som vill läsa. Det är ett annat moderkort än det som jag har, men det handlar om nästan samma saker.
http://www.sharkyforums.com/archive/ind ... 42976.html
Sen så förstår jag inte varför "skapa en ms-dos-startdiskett" är med bland formatterings-alternativen,
för man måste ju formattera disketten först. Men nu är det som det är.

Det är för att om man vill tex göra en hårddisk direkt startbar efter att man formaterat den så man slipper göra en startdiskett. Ellerr om man bara vill göra en startdiskett. Man kan visserligen även göra detta med kommandot SYS i DOS tex SYS A:.
Ja jag sa ju att kunde blir problem med seriella.
Däremot så skulle jag kunna tro att det kanske kan finnas drivrutiner eller dylikt så man kan hantera dom i DOS ändå, har också för mig att jag såg det en gång på nätet.
Orkade inte gå igenom allt som skrevs i den länken men om man kan boota från en seriell hårddisk (vet inte om man kan detta då jag har hört både och) så kan du sätta en disk så att den bootar till DOS direkt som jag skrev först om du kör ett kommando i DOS som heter SYS. Tex SYS C: så kommer några få filer att läggas till den så att den startar till DOS vid uppstart. Fungerar i alla fall till PATA diskar med FAT men har ingen aning om hur det är med PATA då jag aldrig testat.
Ja jag sa ju att kunde blir problem med seriella.

Orkade inte gå igenom allt som skrevs i den länken men om man kan boota från en seriell hårddisk (vet inte om man kan detta då jag har hört både och) så kan du sätta en disk så att den bootar till DOS direkt som jag skrev först om du kör ett kommando i DOS som heter SYS. Tex SYS C: så kommer några få filer att läggas till den så att den startar till DOS vid uppstart. Fungerar i alla fall till PATA diskar med FAT men har ingen aning om hur det är med PATA då jag aldrig testat.
Ja, precis. Men jag ville ju prova. 
Ja, just det... Så är det ja, med systemfilerna.
Drivrutiner kanske det finns, men jag har inte hittat några än.
Nu har jag provat att installera xp från hårddisken. Det fungerade bra.
Den första delen, "dos-delen" med mätaren där nere, gick mycket fortare.
Det andra verkade ta ungefär lika lång tid som vanligt.
Tillsammans tog det 25 minuter ungefär, utan formattering.
Folk skriver lite om Ghost, men det kostar ju pengar.
Den här då:
http://www.5starsupport.com/tutorial/ma ... dowsxp.htm
Vad kan den göra? Den kostar ju inget extra.
Kan den göra allt som jag vill? Kopiera hela windows och alla program och lösenord, och alla inställningar?
(Jag vill inte prova innan jag vet att det är så.)
Tillägg:
Det verkar vara ett gammalt program som heter NTbackup.
http://tweakhound.com/xp/backup/1.htm
På den sidan har dom skrivit några saker som inte verkar så bra.
"To put it simply, XP sometimes expects a file to be in exactly the same place on the disk every time. NTbackup can't do that."
Då kan jag alltså inte använda det.

Ja, just det... Så är det ja, med systemfilerna.
Drivrutiner kanske det finns, men jag har inte hittat några än.
Nu har jag provat att installera xp från hårddisken. Det fungerade bra.
Den första delen, "dos-delen" med mätaren där nere, gick mycket fortare.
Det andra verkade ta ungefär lika lång tid som vanligt.
Tillsammans tog det 25 minuter ungefär, utan formattering.
Folk skriver lite om Ghost, men det kostar ju pengar.
Den här då:
http://www.5starsupport.com/tutorial/ma ... dowsxp.htm
Vad kan den göra? Den kostar ju inget extra.
Kan den göra allt som jag vill? Kopiera hela windows och alla program och lösenord, och alla inställningar?
(Jag vill inte prova innan jag vet att det är så.)
Tillägg:
Det verkar vara ett gammalt program som heter NTbackup.
http://tweakhound.com/xp/backup/1.htm
På den sidan har dom skrivit några saker som inte verkar så bra.
"To put it simply, XP sometimes expects a file to be in exactly the same place on the disk every time. NTbackup can't do that."
Då kan jag alltså inte använda det.