Kondensatorhölje

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
evert2

Kondensatorhölje

Inlägg av evert2 »

Jag undrar om höljet på en elektrolytkondensator är kopplad till + eller - eller om det är "svävande" .

Alltså, saken är den att jag håller på å "cadda" en H-brygga. Min byggfilosofi är att montera hålmoterade komponenter på mönsterkortets ovansida medan de ytmoterade komponenterna monteras på undersidan.

Dessutom har jag tänkt att ha ett jordplan på ovansidan.....men nu till problemet.....då jag tänkt använda mig av stora kondensatorer, så kan ju det innebära stora "hål" i jordplanet ifall man måste undvika kontakt mellan kondensatorhölje och jordplan.

Det kanske går att lösa på nått annat vis än att löda kondensatorerna en bit över kretskortet?

Eller lägga nåt emellan?

Vad säger ni? :roll:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

det brukar väl vara plast på kondensatorerna...

/Johan
evert2

Inlägg av evert2 »

Jo.........det förstås..... :oops:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nog för att de flesta kondingar är plastklädda, men det förekommer att topp och/eller botten är av metall och då blir man klart lite misstänksam om dessa är ledande. För att vara extra säker kan man ju som sagt lägga något mellan...
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag kom på att man kan göra en resistansmätning på höljet :idea:
Bengan

Inlägg av Bengan »

Höljet har varit minus på alla de kondingar utan plasthölje jag kommit åt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Radiella kondensatorer med bultfäste är oftast isolerade men alla axiella har minus i höljet.
evert2

Inlägg av evert2 »

Andy: Ja, men om det är en sån här då?

Bild
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

höljet är i elektrisk förbindelse med elektrolyten , vilken är i elektrisk förbindelse med den negativa polen.

den positiva polen är isolerad av ett tunt aluminiumoxidlager (härav kondensatorns stora kapacitans).
slutsats: alla elektrolytkondensatorer har höljet (om det är av metall ) anslutet till minuspolen. vanligtvis är därför höljet isolerat med plast, krympslang e t c.

i databladen finns ofta beskrivet hur hög isolationsspänningen är på isolationshöljet. men några hundra volt skall inte vara några problem.
och caddar du en h-brygga som arbetar med några hundra volt, så antar jag att du vet vad du sysslar med

tips: sätt inte komponenterna för tätt. vid höga ripperströmmar värms kondensatorerna upp, och dessa åldras mycket snabbare vid höga temperturer. lämna fritt för luften runt omkring.

/rickard
evert2

Inlägg av evert2 »

rikkitikkitavi:
Tackar för informationen ! Jag har tänkt att använda mig av en konding som tål hög temperatur (105 grader), lågimpedans.

Denna borde väl funka va? (50V, 1000uF)

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... _67_230_76
Skriv svar