Liten trådlös sändare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
BadCash

Liten trådlös sändare

Inlägg av BadCash »

Läste häromdagen om aXbo, en lite annorlunda väckarklocka (www.axbo.com). Den fungerar som så att man har på sig ett "armband" med inbyggd rörelsesensor och trådlös sändare. När man rör sig i sömnen (vilket man gör när man är inne i den lättaste sömnfasen) registrerar klockan detta och använder informationen för att väcka en när man sover som lättast, vilket enligt tillverkaren ska ge en ett behagligt och utvilat uppvaknande. Nackdelen med aXbo'n är dels att den kostar 2000:-, vilket är lite i överkant för en väckarklocka, och dels att man inte kan lägga in egna insomnings/uppvakningsljud.

Så därför tänkte jag ge mig på att bygga en egen version, kopplad till datorn. Egentligen en ganska simpel historia när man tänker efter, det enda som behövs är en rörelsesensor, sändare, mottagare och mjukvara. Sen kan man ju lösa det på nåt latmansvis genom att koppla mottagaren till nån billig mus eller liknande, och programvaran kan jag lätt knåpa ihop själv.

Gjorde ett första försök genom att slakta en billig trådlös mus och koppla in en hemmabyggd liten "rörelsesensor" (består av ett litet metallrör med en kula i, och i ena änden sitter en liten metallpinne instucken, så när kulan rullar ner i änden med metallpinnen så sluts kretsen mellan röret och pinnen, och när den rullar åt andra hållet öppnas kretsen). Lindade in hela paketet, inkl 2 AA batterier, i en gammal avklippt strumpa som fick agera "svettband". Funkar ju perfekt, förutom att bygget är allt annat än litet och bejvämt att ha på sig :) Så nu är jag på jakt efter en mycket liten (och billig) sändare som kan gå på knappcellsbatteri... Det finaste hade ju varit om nån känner till nån USB-ansluten pryl som har denna egenskap, då kan man ju bara koppla in "rörelsesensorn" till den och plugga in i datorn :)

Alla ideér är varmt välkomna!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Radiochip: nRF24L01
Processor: ATtiny2313
Rörelsesensor: LIS3LV02DQ (accelerometer från ST)

Sparkfun har breakout board för accelerometern och radiochippet.

Alternativ är nRF24E2 som har en 8051 processor inbyggd, vet inte hur lätt dessa är att programmera.

Edit: nRF24E2 verkar inte vara så farlig att programmera, programmet läggs enklast i ett extern SPI eeprom. Nackdelen med nRF och LIS3LV02DQ är att det är små kapslar, men skam den som ger sig.
BadCash

Inlägg av BadCash »

Hehe, tittade närmare på den (före detta) trådlösa musen, och där sitter en liten IC-krets som heter just NRF 24L01 :)

Men där sitter ju så mycket annat skit som är onödigt (jag behöver bara en på/av-knapp, här finns ju 5 knappar, scrollhjul och optisk sensor). Så kretskortet borde kunna bantas ner till e bråkdel av nuvarande storlek (se bild). Känns inte som man kan löda direkt på IC-kretsen, dessutom är jag ingen höjdare på sånahär avancerade grejer utan vill helst ha en färdig lösning där jag bara kan koppla in ett batteri och rörelsedetektor...

Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Antar att du vill att batteriet räcker något år eller så, är frågan om den optiska musens processor är så snål.

Jo, visst borde du kunna minska kretskortstorleken, det på den högra sidan bör du kunna fimpa, kolla vad ledningar går innan.

Vad är den övertejpade klumpen?
BadCash

Inlägg av BadCash »

Nja batteriet behöver inte räcka extremt länge, men det vore ju fint att kunna driva bygget på ett knappcellsbatteri med en livslängd på iallafall en månad... Ska bygga om min "rörelsedetektor" så den bara sluts ett kort ögonblick när man rör den, det borde ju (?) dra mindre ström än att den är sluten halva tiden... Det är förresten den som är den "övertejpade klumpen" på bilden :)
Skriv svar