Projekt flygplan, (RC-modell)

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Vid tillfället då bilden togs så var inte lådan med betteri, servon och mottagare i, men som calle säger så styr man med rodret!

Den kan få under luft under och då är det lätt hänt med en luftfärd, speciellt om man har en lite för kraftig motor ;) men det är halva nöjet att ha på gränsen till för mycket effekt på dem! skitkul att köra med på fälten här ute!
Nu sitter det en nyare motor på den och en 3bladspropeller med ganska kraftig stigning, det går riktigt fort när man åker på stora ytor :)
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

alternativet är som jag tänkte ha på min va en spoiler framtill så man kunde reglera downforcen med ett servo.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Lite OT, men det är ju ändå Juldagen...

G-man, det är mycket "Hydrokopter" över den där modellen... :-)
Jag är från Arkösund där det byggdes hydrokoptrar under många år, tyvärr
nedlagt nu. Se t.ex modellen på denna bild :
Bild

En filmregisör fick nys om dessa och de var sedan med i "Björnön" efter en roman av Alister McLean.
En kompis var med över till Kanada som "Technical Advicer" för att hjälpa stuntmännen att köra dom.
Jag minns att han sa att Donnald Sutherland var "en kul kille". Kolla bilden nedan :
Bild
Dessa var byggda för att gå på glansis eller i vatten, men det visade sig att de var för långsamma på djup snö,
så de fick snabbt frakta in nya Continental flygmotorer och bygga om dom för att få fart på dom. Sedan gick de som skollade troll över vidderna i Kanada... :-)
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Fan va coolt :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har en sån radiostyrd hydrokopter, tyvär är det en elmotor på den så den kan nästan bara gå på vatten.. Om det är riktigt hal is så går det, men det är svårt att få den att svänga. Och på snö går det inte alls.. Jag har många gånger funderat på att sätta en bensinmotor på den, men det har inte blivit av.. Men din skapelse, G-man, gav insperation :D

Oops, lite OT här också, men det är ju annandag jul!

Till trådskaparen: Intresant projekt!

Mvh.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En borstlös (3-fas) motor av större modellen lär nog få fart på din hydrokopter. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

MM: Mja, men det är roligare med bensin :D. Nu sitter där en borstad motor från kyosho, rätt bra drag i den med men inte tillräckligt :P

Mvh
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

sodjan: Jo jag kollade faktiskt på en när ett par var ute för försäljning, det visade sig dock att det var extremt dålig VAF på dem så jag fick låta bli! :/

Jag har provat med en lite vettigare elmotor på den, det går men man har inte samma kraft riktigt, visst skulle jag kunna kräma på en ännu starkare motor men redan här så var det största problemet att batterierna väger! dessutom när det är ordentligt kallt så måste de isoleras om de ska räcka mer än några min och då kommer vi till summan, det blir för tungt! massor mer effekt med en metanolmotor ger inte så mycket mer vikt men mycket mer ös!

Med metanolen så går den lite trögt men fullt acceptabelt på mjuksnö, utav bara h--te på skaror och även på asfalt faktiskt även om det inte är så snällt mot den! is lär inte vara ett problem :) vi får se om det fryser på ordentligt på sjöarna i vinter!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"vi får se om det fryser på ordentligt på sjöarna i vinter!"
Det är därför den ska vara vattentät, då kan man köra även när det är väldigt tunn is, det gör ju inget om isen brister då.. :)

Mvh
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

För några år sen höll jag på med att bygga airboats på vintrarna och flyga modellflyg på sommaren, vi provade oss fram och några saker som vi upptäkte var viktiga är följande:'
Vikten, friktionen, roderen och motorstyrkan.

Jag byggde mina bottenplattor 30x45 cm ca i 5cm tjock cellplast som jag antingen sågade i bandsåg eller skar med glödtråd sen limmade jag tjock aluminiumfolie på undersidan så dom gled superlätt både i snö och på is.
förstärkte sen ovansidan där motorn satt med 4mm plywood.
Dubbla stora roder i 0,5 aluplåt och en kraftig motor (en vass 25á är perfekt)
Ska se om jag har kvar nån bild....
Användarvisningsbild
4kTRB

Re:

Inlägg av 4kTRB »

G-man skrev:Själv väntar jag mest otåligt på snön :)

Bild

Har börjat fila på version 2 med en Rossi 40 motor och avstämd pipa...
:)
En sån där har jag byggt och testkört!
Men den fungerade inte så bra då vibrationerna skapade massa skum i tanken och
luftbubblor i bränsleslangen så motorn gick dåligt efter en stund.
Helkul att leka med annars!
roughneck

Re: Projekt flygplan, (RC-modell)

Inlägg av roughneck »

fyll tanken med skum .. som i fueltanks till racebilar ..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag kanske kan byta ut VECO 21:an som jag hade monterad
mot en elmotor. Det finns ju gott om lasturymme för ackar.
Min pulka är ungefär i samma storlek. Eller också jobba på
en konstruktion som vibrerar mindre.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Har testat med en elmotor, det var väl.. inte så spännade.. dels så sjunker ju kapaciteten på batterierna när det är kallt.. och så blev det för tungt helt enkelt!

Hmm skum i tanken? ja vibrerar gör den ju och bränslet far ju runt en del i tanken men... jag hade inte problem med det iaf, jag har en kula med ett rör i tanken som gör att den håller sig på botten av tanken hela tiden, förmodligen är det standard ..

Pulkan är gammal, verkar inte gå att få fatt i en likadan längre iallafall! Letar runt även efter en något större pulka till en större motor med :) en 46 motor med avstämd pipa och planaerade 3 bladig 10" propeller...
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Jag håller på med RC flyg och enligt vad jag har läst så är inte en 3bladig propeller med en så liten diameter bättre en en 2bladig, möjligtvis sämre...
detta på grund av att bladet måst träffa orörd luft för att dra, men med så liten diameter och höga varv hinner inte luften lugna sig innan nästa blad träffar den.
Skriv svar