CNC-plasma(fräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fick provat hur det bidde att skära kuggstänger i rostfritt, men kugghjul därtill, detta i en laser, blev bra, har inte riggat det ordentligt utan provat för hand, rullar på bra utan hack eller oregelbundheter

något sådant kan vara värt att prova, vore inga större bekymmer att få helplåtslängd på det och vill man skarva så kör man smidigast två jämte varandra och har dom skarvade omlott
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Meduza skrev:Alternativt gör man utväxling med kuggrem och sätter stegmotorn i mitten så man driver med samma motor på båda sidorna.
På ett sådant stort bord känns det som en bättre lösning att driva på båda sidorna än i mitten eftersom man annars får ett ställe till det kan flexa på.

Jo det är ju helt klart ett alternativ, men då behöver man ju två remmar och två kuggstänger, kanske lika bra att köra med enbart remmar då.
känner mig lite negativ till remmar, men det är kanske bara onödigt.. ;)

259:-+moms/meter för en 16mm bred rem som klarar 1030N hos teknikprodukter, är ju inte alls dyrt..

Vart har dbss kikat på remmar? Vilken typ/storlek/pris har du funderat på..

Edit: Vad snackar vi för teoretisk skärhastighet med plasman? Vet ju hur fort det går när man kör för hand, men hur fort är det i m/minut, får kanske ut å skära med tidtagaruret i handen.. ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett annat alternativ är ju att gå över till återkopplad servodrift med ett servo per sida, då behöver man inte oroa sig för att dom ska tappa steg...
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jo, men det känns jobbigt och dyrt, stegisar vet jag hur dom fungerar.. :) Får liksom va glad om jag hinner bygga den enklaste vägen.. :cry:
Användarvisningsbild
dbss

Inlägg av dbss »

Jag skall göra ett studiebesök på en verkstad där man tillverkar skärbord till glasindustrin och dom har byggt skärbord i många år för att se hur dom har dimentionerat sina maskiner.
Skulle gissa på en 20mm rem på var sida för att eliminera elastisiteten i remmen.
Jag skall ta med kameran vid studiebesöket så det kommer lite bilder att sno ideer från. :twisted:
Glasskärbord är till konstruktionen väldigt lika plasma bord, har ungefär samma nogranhets krav.
Mvh Dag
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Drivning med en motor i mitten på en plasma är väl inte det smartaste. Det är väl där all skit kommer?

Om man har två motorer och det hoppar steg, är man lika illa ut som om det hoppar steg med bara en motor. Har man två så är sannorlikheten att det hoppar steg mindre pga att krafterna delas upp på två motorer.
Sen finns det färdigt drivning av dubbla motorer i Mach3.

Jag hängde inte med på att dreven blir så stora om man använder MC-kedja, hmm... Man behöver väl inte ta bakdreven? Går väl lika bra att använda två av motordreven. Då blir det 1:1 också.
Eller varför inte vanlig cyckelkedja? Det skulle ju inte vara superprec. iaf.
Användarvisningsbild
dbss

Inlägg av dbss »

Hur stor stegmotor kan man koppla på en gecko g203v ??
10,12,15 Nm ??
Hadde tänkt mig ca70-75 V spänning.
Glas maskinerna jag tittade på hadde häftig skärdata 100 m/min.
Skälv hadde jag tänkt att maxa 15 m/min om det är möjligt.
Mvh Dag
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

jojje:

Det beror ju på hur bordet ser ut, behöver ju inte vara öppet, vissa har ju vattenbad under plåten som skall skäras..

Det jag tänkte på var om bara den ena hoppar steg. Eller att en motor stannar och den andra fortsätter, vad händer då med portalen?

Tror blackadder menade att kedjan skulle ligga still som en kuggstång och sedan bara ett drev direkt på motorn, så fattade jag det iaf..
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

korrektomundo
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Blir inte det lite klent ingrepp på en rak kedja?

Om man spänner upp den fritt och har löphjul på båda sidor om motordrevet blir det bättre ingrepp, men å andra sidan behöver man spänna rätt hårt för att den inte ska hänga...

Samma konstruktion fast med kuggrem...?
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

jo, det kanske,var bara en tanke.

Men det bör väl bli samma ingrepp oavsett vad för sorts kugghjul man använder?

om det så är kuggstång, kedja eller kuggrem.

luft/hydraulcylinder?
vajerspel?
plattjärn med 2st hjul på varje sida i spänn? (monterade ringkapar en sommar med den konst.)
gummihjul mot en balk?

brainstorming kallas det nog tror jag...... eller hjärnsläpp på svenska :)
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Fortsätter hjärnstorma.
Två hjul i ändarna på ramen, kedja/rem runt och fastsatta i vagnen.
_ kedja
= vagn
O hjul

Kod: Markera allt

________==========__________________
(O______________________________________O)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

dbss skrev:Hur stor stegmotor kan man koppla på en gecko g203v ??
10,12,15 Nm ??
Hadde tänkt mig ca70-75 V spänning.
Glas maskinerna jag tittade på hadde häftig skärdata 100 m/min.
Skälv hadde jag tänkt att maxa 15 m/min om det är möjligt.
Mvh Dag

http://www.kelinginc.net/KL42H2150-42-8A.pdf

Denna motor av storlek NEMA 42 ger 20Nm, men om det är den bästa för hög hastighet vet jag inte. Ju större motor desto fortare tappar de kraft vid höga varvtal. Titta på momentkurvorna och räkna. Med lätthet kommer du upp till 15 m/min med geckosar, men det kostar med motorer och lämpliga drivlinor, typ kulskruv eller rem.
Användarvisningsbild
dbss

Gött

Inlägg av dbss »

Ja ha då var julen förbi och det landade tre Gecko drivisar i brevlådan i dag =)
Då får man väl börja kolla på vad för controlkort man skall ha.
Hadde ju varit trevligt med USB men frågan är om det går att få ihop det med THC om någon har något bra förslag så mottages de med öppna armar.
Mvh Dag
Skriv svar