Trivselljus vid brevlådan hur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Till huset är det nog för långt men jag har en bod ca 50m från brevlådorna, där finns ingen ström heller men väl möjlighet att ha lite andra sorters batterier, tex så har jag ett par blyaccar som endast tjänar till nödströmmen vid strömavbrott det är ju på 12v 110Ah så det skulle ju räcka ett tag, nu rimmar det ju dåligt med nödström och aktiv tjänst men jag har fler batterier och möjlighet att ladda det med en generator så jag skulle hinna ladda det helt innan de andra är slut med stor marginal..

Håller på att kolla upp om jag kan få tag i en solcell för en billig peng med lite effekt, annars såg jag att AOE:s LED drivare man fick med går att använda som en stepup till vanliga solceller i solcellslampor ;) med hela 20mA laddström ;)

Hur gör jag annars när jag ska använda en sollampas elektronik för att tända och släcka hela paketet då? de har väl någon stepup funktion i dem så den lär väl packa ihop om jag slänger på mycket högre spänning än vad batteriet normalt sett ger, annars tänkte jag just så att jag skulle ha matat den där batteriet är och sen kopplat in det hela på LED anslutningen bara..

Hm, mycket verkar hänga på den där solcellen, om det går att få fatt i den så kör jag väl på ett 12v system och PWM dimmningen? då blir mörker "relä" ett större bekymmer, om inte.. så blir kontinuiteten ett större bekymmer... jag får dock utgå ifrån att solcellen inte kommer och att jag får lösa det på annat sätt!

Ska testa att driva en powerled på småströmmar för att få en uppfattning om hur mycket det lyser! i värsta fall får jag göra som man inte ska göra, parallellkoppla accar och göra en monsteracc med låg spänning och möjlighet att ställa dit en liten blyacc ibland för att ladda det...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Snubblade över erbjudandet på rebeldioder, beställde ett gäng av dem, så det blir den sortens dioder som används!
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Om du inte redan har bestämt dig för att lysa upp någonting, så kan ju ett strömsnålare(?) alternativ vara att man skall kunna skåda ljuset i sig. Tag dessa leds i betongplattor som ex. De behöver ju inte lysa mycket för att man skall se dem på långt håll. Samma för trappbelysning som endast indikerar var trappstegen är utan att lysa upp dem så man ser dammet.
Lycka till.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Min dörrkransbelysning är duktigt strömsnål, typ 2mA. Använder en PIC frö att PWM-styra dioderna. Avsikten är dock att dioderna ska synas, inte att de ska lysa upp något, och PWMen är därför nedjusterad till minimal förbrukning. Förra året gick den 31 dagar på 3 st GP AA 2500mA batterier, till i år har jag justerat LDR-kretsen så det bör bli längre.

Lekte lite med en Luxeon Star K2 och en MAX16820 igår, riktigt bra ljusutbyte vid 4.5volt. Blev lite paff när jag upptäckte att kretsen bara drog 34mA...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bilder, ritningar, programkod? :D Man blir ju nyfiken när ett projekt funkar bra...

/PeterH
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hehe, hade missat din tidigare tråd om detta helt, kul projekt... Borde kunna ligga till grund, eller vara del av brevlådebelysningen :D

/PeterH
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Max krestsen har jag dreglat lite på med! Ska titta närmare på den :)

Har fått tag i kabel så att jag kan dra den från lådorna till boden iallafall, ingen nätström där som sagt men väl möjlighet till 12V 110Ah batteri vilket borde förenkla lite! ska börja snickra på själva ljuset här snart! :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En sån där ficklampa man laddar upp när man vevar. Skulle man inte kunna ha som en magnapullstart i brevlådelocket som laddar. Det plus solceller och jag tror man är hemma. :D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

MAX-kretsen är intressant men ett hvete att löda :)
Nästa bygga får bli med en strömgenerator.

v-g: Du tror inte grannarna blir lite fundersamma när man försöker dra igång brevlådan? Kan ju se lite underligt ut? :P
Skriv svar