Att INTE associera ett filformat vid webnerladdning?!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

oJsan:
"Programmet körs av användaren, det är inte en service som pollar efter filen, så hur skulle den kunna döpa om den?"

Jag skulle nog ha gjort så såhär:
När användaren startar nedladdningen så startas även en sökning efter filen i mappen där filen kommer sparas. När den hittar filen (dvs när filen är hemma) så döper programmet om den.

För nedladdningen startas väl (av användaren) i programmet som även bestämmer var filen ska sparas?

Annars finns det säkert möjligheter att kolla när en nedladdning av filen är avslutad och då helt enkelt bara döpa om den.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

>>oJsan, ingen dum ide alls, det förhindrar användaren att öppna zip-filen.
Fortfarande, användaren ska inte ens veta att det är en zip-fil, ej mindre dubbeklicka på den och få upp en lösenordsruta. Dessutom: Har du funderat på hur det kommer att bli med en lösenordsskyddad fil - jo alla användare kommer att höra av sig och undra vad lösenordet är.
(Bra tanke dock, då stödet redan finns i libs/applikationer.)

lgrfbs: Aha! Man borde gå en grundkurs i hederliga DOS-kommandon. =) Lutar åt denna lösning...

För nedladdningen startas väl (av användaren) i programmet som även bestämmer var filen ska sparas?
Nej vem har sagt det?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det var en fråga. :wink:
Men jag missuppfattade nog hur du menade med den här raden:

"Det är ett speciellt program som ska packa upp filen, användaren ska bara peka ut den nedladdade filen inifrån det programmet."

Hur som helst så var det bara en tanke. :)
Förstår att du vill lösa problemet istället för att gå runt det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

tara filen då, och chansa på att användaren inte har winrar/7zip eller *nix-system.

Gissar att per default, så litar inte webb-läsarna/systemen på "content"-taggen utan kollar själva vad det är för någon fil och döper per automatik om den.

De alternativ du har är att använda nån obskyr ovanlig komprimeringsalgoritm/format som ingen känner till alternativt ändra i filen med typ doskommandon, men sedan måste du då ändra tillbaka filen.

Ett annat alternativ är att använda nått av "cab" formaten, borde finnas nån form av program som tillverkar sådana.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gissar att gamla lha vore en bra ide, ingenting i dag verkar kunna öppna lha-filer, dock är det ett freeware tydligen.
Men du får nog koda grejjorna själv.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nu finns det en till fil på servern:
http://jojjas.mine.nu/misc/out.kt

Kod: Markera allt

copy /B test.txt+text2.zip /B out.kt
...och test.txt innehöll fyra tecken ("2030").
Jag har nu inget problem att bibehålla filändelsen i både IE 6.0 och Firefox 2.0 med filen på Apache (har inte tillgång till IIS nu, testar i morgon).

Det intressanta är att jag kan döpa om filen till .zip och packa upp den med WinRAR. Försöker jag använda Windows egna unzip så tycker den att filen är korrupt - bra!
Med lite tur så fungerar mitt programs zip-lib på samma sätt som WinRar och kan alltså packa upp filen trots att det ligger fyra skräp-bytes i början... (antar att zip-lib:en läser filen som en ström tills den den stöter på en riktig zip-header).
Ska testa direkt i morgon!
G'natt!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Finns det ingen Content-Type som tvingar webbläsaren att ladda ner utan att hantera innehållet själv?
Har för mig jag sett siter där man t.ex. kan klicka på en bild (som normalt sett visas direkt i webbläsaren) men där man istället får upp downloadrutan.

Prova sätt Content-Type till application/octet-stream och se vad som händer?
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

oJsan: Det intressanta är att jag kan döpa om filen till .zip och packa upp den med WinRAR

men detta kommer väll inte bli nått problem...om dom förståss inte har ändrat inställningarna i windows så att filändelserna visas!

Och om dom går på ditt system med att lösa problemet så borde det heller inte vara några problem...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"men detta kommer väll inte bli nått problem...om dom förståss inte har ändrat inställningarna i windows så att filändelserna visas!"

Det beror ju på vilken målgrupp som använder programmet. Personligen så är det en av de första grejjerna som jag gör när jag installerat WinXP, att bocka ur "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper". :)

oJsan:
Kan du berätta lite om vad programmet gör?
Det kanske är lite hemligt (om det rör sig om jobbet), men det vore intressant att åtminstone få veta lite. :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

speakman: Har skapat en kopia av crap.kt som heter crap.bin:
http://jojjas.mine.nu/misc/crap.bin
..och i /etc/mime.types finns raden:

Kod: Markera allt

application/octet-stream                        bin
Tyvärr så detekterar IE7.0 fortfarande filen som zip-arkiv och vill spara med .zip-ändelse.

Seiko89: Nej det kommer inte bli något problem att det fungerar med WinRAR efter att filen döpts om till .zip, det är bara en fördel för mig eftersom jag vid t.ex. felsökning kan packa upp en fil manuellt.

Oavsett om filnamnstillägget visas eller ej så är filen ändå inte associerad till WinRAR.

Jimmy, och andra: Programmet används för att konfigurera och uppgradera våra produkter och zip/kt-filen innehåller konfigurationsfiler.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Glömde skriva det viktigaste!:
oJsan skrev:Med lite tur så fungerar mitt programs zip-lib på samma sätt som WinRar och kan alltså packa upp filen trots att det ligger fyra skräp-bytes i början... (antar att zip-lib:en läser filen som en ström tills den den stöter på en riktig zip-header).
Ska testa direkt i morgon!
Riktigt så tur hade jag inte, däremot så räckte det med att länka in en nyare version av SharpZipLib, då fungerar det som WinRAR. Dvs, filen packas upp trots att zip-filen har en påhittad header!

:tumupp:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Du får XOR:a hela filen kanske... :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Att lägga till en egen header duger bra, filen känns inte igen som zip någonstans på vägen.
Tack för alla tips och råd, svårt att klura ut allt själv ibland. Då är forumet till bra hjälp! :)
Skriv svar