Att INTE associera ett filformat vid webnerladdning?!
Att INTE associera ett filformat vid webnerladdning?!
Jag har en binärfil (ibland flera) som jag komprimerat till ett zip-arkiv som jag sedan döper om till att ha ändelsen .kt
Alltså:
crap.zip har döpts om till crap.kt
När jag lägger upp filen på min apache-webserver och sedan laddar ner den så inträffar något som jag inte önskar. IE 6.0 och IE 7.0 säger nämligen att det är en arkiv/zip-fil och döper ovillkorligt om filen till .zip när filen sparas.
Intressant är: Lägger jag filen på en IIS-server så sparar IE 7.0 filen som crap.kt.zip (men alltså som crap.zip om samma fil ligger på en Apache-server)
Firefox (2.0.0.11) har ingen aning om vad det är för fil och låter mig spara filen som crap.kt oavsett om den ligger på Apache eller IIS.
Tips på hur jag kommer runt problemet? Jag vill alltså aldrig att användaren ska märka att det är en zip-fil (använder det bara för att paketera flera binärfiler).
Edit: Just ja, länken till filen som ligger på Apache (den andra vill jag inte visa.. ännu): http://jojjas.mine.nu/misc/crap.kt
Alltså:
crap.zip har döpts om till crap.kt
När jag lägger upp filen på min apache-webserver och sedan laddar ner den så inträffar något som jag inte önskar. IE 6.0 och IE 7.0 säger nämligen att det är en arkiv/zip-fil och döper ovillkorligt om filen till .zip när filen sparas.
Intressant är: Lägger jag filen på en IIS-server så sparar IE 7.0 filen som crap.kt.zip (men alltså som crap.zip om samma fil ligger på en Apache-server)
Firefox (2.0.0.11) har ingen aning om vad det är för fil och låter mig spara filen som crap.kt oavsett om den ligger på Apache eller IIS.
Tips på hur jag kommer runt problemet? Jag vill alltså aldrig att användaren ska märka att det är en zip-fil (använder det bara för att paketera flera binärfiler).
Edit: Just ja, länken till filen som ligger på Apache (den andra vill jag inte visa.. ännu): http://jojjas.mine.nu/misc/crap.kt
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bra att du lade upp filen så att man kan testa att ladda hem.
Jag har IE 6.0 och när jag klickar på filen så står det bl.a att det är en komprimerad fil.
Inget om att det är en zip-fil.
När jag sedan sparat filen så har den blivit döpt till crap.kt.zip
Varför vill du inte att användaren ska se att det är en zip-fil?
De måste väl ändå veta det för att kunna packa upp den?
Dessutom så bör man ju inte spara något på datorn om man inte vet vad det är för typ av fil och vad den innehåller.

Jag har IE 6.0 och när jag klickar på filen så står det bl.a att det är en komprimerad fil.
Inget om att det är en zip-fil.
När jag sedan sparat filen så har den blivit döpt till crap.kt.zip
Varför vill du inte att användaren ska se att det är en zip-fil?
De måste väl ändå veta det för att kunna packa upp den?
Dessutom så bör man ju inte spara något på datorn om man inte vet vad det är för typ av fil och vad den innehåller.

>>Varför vill du inte att användaren ska se att det är en zip-fil?
För att användaren inte ska packa upp den.
>>De måste väl ändå veta det för att kunna packa upp den?
Det är ett speciellt program som ska packa upp filen, användaren ska bara peka ut den nedladdade filen inifrån det programmet.
>>Dessutom så bör man ju inte spara något på datorn om man inte vet vad det är för typ av fil och vad den innehåller.
Användarna kommer att kunna lita på siten där de hämtar filen (förhoppningsvis).
blueint: Vad menar du med PK... (tröga jag).
Kanske det går att ställa om från text/plain till "binary" av något slag?!
För att användaren inte ska packa upp den.
>>De måste väl ändå veta det för att kunna packa upp den?
Det är ett speciellt program som ska packa upp filen, användaren ska bara peka ut den nedladdade filen inifrån det programmet.
>>Dessutom så bör man ju inte spara något på datorn om man inte vet vad det är för typ av fil och vad den innehåller.

Användarna kommer att kunna lita på siten där de hämtar filen (förhoppningsvis).
blueint: Vad menar du med PK... (tröga jag).
Kanske det går att ställa om från text/plain till "binary" av något slag?!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jimmy: Programmet körs av användaren, det är inte en service som pollar efter filen, så hur skulle den kunna döpa om den?
TomasL:
Väldigt dum idé tycker jag.. varför kryptera? Innehållet är inte hemligt på så sätt, vill bara inte att att användaren packar upp filen.
JonasJ's idé har jag själv varit inne på... fördelen med att ha ren zip är dock att jag själv mycket enkelt kan skapa filen m.h.a WinZip eller liknande program.
Att ändra första tecknet (eller bättre: lägga till ett tecken i början) skulle lösa problemet, men kräver ytterligare ett steg via hexeditor när filen skapas.
TomasL:
Väldigt dum idé tycker jag.. varför kryptera? Innehållet är inte hemligt på så sätt, vill bara inte att att användaren packar upp filen.
JonasJ's idé har jag själv varit inne på... fördelen med att ha ren zip är dock att jag själv mycket enkelt kan skapa filen m.h.a WinZip eller liknande program.
Att ändra första tecknet (eller bättre: lägga till ett tecken i början) skulle lösa problemet, men kräver ytterligare ett steg via hexeditor när filen skapas.
oJsan, ingen dum ide alls, det förhindrar användaren att öppna zip-filen.
Vad jag tänkte på närmast är lösenordsfunktionen som finns i zip-filer (vilket krypterar filen när man använder den).
Eftersom stödet redan finns i alla zip-program och även i de bibliotek man använder för egna app's så är det en enkel och problemfri sak att göra.
Vad jag tänkte på närmast är lösenordsfunktionen som finns i zip-filer (vilket krypterar filen när man använder den).
Eftersom stödet redan finns i alla zip-program och även i de bibliotek man använder för egna app's så är det en enkel och problemfri sak att göra.
Nej, ingen hex editor behövs men en bat-fil:
Vad ovan stående rad gör är att slå ihop filerna
intro.txt och crap.zip (som pkzip gjorde i raden innan) till en
enda fil: crap.kt
Filen intro kan innehålla en enkel textrad bra ty, (C) för dig eller så....
Kan fungera då zip-huvudet inte längre ligger på förväntat ställe....
Kod: Markera allt
pkzip .... allt vad nu behövs här ....
copy intro.txt+crap.zip crap.kt
intro.txt och crap.zip (som pkzip gjorde i raden innan) till en
enda fil: crap.kt
Filen intro kan innehålla en enkel textrad bra ty, (C) för dig eller så....
Kan fungera då zip-huvudet inte längre ligger på förväntat ställe....