OS på USB-sticka
OS på USB-sticka
Är det någon som har testat att köra ett operativsystem på
ett USB-minne?
Hur gör man, och fungerar det bra?
En god sak att ha det till är att köra Tor för att surfa anonymt,
och på ett säkert sätt hindra att spår lämnas på datorn.
En annan tanke var att köra Windows på den i detta fallet för
att köra vissa viktiga program som inte fungerar i Linux på ett
snabbt och enkelt sätt.
Någon som testat?
ett USB-minne?
Hur gör man, och fungerar det bra?
En god sak att ha det till är att köra Tor för att surfa anonymt,
och på ett säkert sätt hindra att spår lämnas på datorn.
En annan tanke var att köra Windows på den i detta fallet för
att köra vissa viktiga program som inte fungerar i Linux på ett
snabbt och enkelt sätt.
Någon som testat?
-
Annars kan man ju kopiera upp hela filsystemet i ram och köra därifrån.
Med en lagom liten jffs2 partion kan man sen spara ner de få inställningar man vill kunna ändra på mellan omstarterna. (Men vem startar om ett linux system?)
Så funkar en hel del av de inbyggda linuxsystemen.. (eller i alla fall det jag borde jobba med nu
Med en lagom liten jffs2 partion kan man sen spara ner de få inställningar man vill kunna ändra på mellan omstarterna. (Men vem startar om ett linux system?)
Så funkar en hel del av de inbyggda linuxsystemen.. (eller i alla fall det jag borde jobba med nu

Här har du instruktioner för att fixa ihop ett linux-system på usb-sticka med krypterad rootpartion. Funkar galant... jag installerade vmware player och laddade hem en debian-distro att köra guiden på, var inga som helst problem.
Lägger du sen till en FAT32-partion på stickan så kommer den att se ut som (och fungera som) ett helt vanligt usb-minne för den genomsnittlige windowsanvändaren... lite james bond över det hela tycker jag
Se bara till att köpa ett rejält snabbt usb-minne. Det går plågsamt långsamt att köra en hel skrivbordsmiljö annars...
Lägger du sen till en FAT32-partion på stickan så kommer den att se ut som (och fungera som) ett helt vanligt usb-minne för den genomsnittlige windowsanvändaren... lite james bond över det hela tycker jag

Se bara till att köpa ett rejält snabbt usb-minne. Det går plågsamt långsamt att köra en hel skrivbordsmiljö annars...