Mest överarbetade UV-boxen?

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För ELFAs dubbelsida UV-exponeringsbox med 4 st 15W lysrör per sida. Och med en effektivitet beräknad på 8.8%.
(15W * (45°/360°) * 0.088) / (.230m/8 * .360m) = 15.94 W/m²

UV-LED på Vf=3.4V If=20mA med effektivitet på 8% och 3.412 cm² belysningsyta:
(3.4 * 0.020 * 0.08)/(3.412*10**-4) = 15.94 W/m²

Scannerns yta på 216 x 356 mm med 320 lysdioder ger:
(.216*.356)/(16*10*2) = En lysdiod per 2.403 cm²

Med 20° lysdiod bör avståndet vara:
sqrt(2.403cm / pi) * tan(pi/2 - 20*((2*pi)/360°)) = 2.403 cm

Så om lysdioderna är på 68 mW bör den vara lika effektiv som ELFAs UV-exponeringsbox :)

(fler hp-scanners)
Edit: LED avstånd
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Yes!!!
Då har man 300 UV-dioder å 100 st vita på väg =0)
~235 kr inklusive frakt och med motstånd dessutom.
Elfa kan ta sig i dalen );0P

Till den som undrar om det är mycket krångel:
Nej. Inte särskilt.
Har man Swedbank skaffar man sig först Banken via Internet (Lr vad det nu heter efter namnbytet), sen fixar man tjänsten e-kort så man själv kan styra vilket belopp man vill tilldela e-kortet (Så att kontot inte, t ex. töms pga. lurendrejerier).

Sen fixar man ett PayPal-konto som kostar typ 15 kr att aktivera.
Överkomligt.

Sen är det bara att handla järnet - Skitbra & enkelt.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Och betala tullavgifter nångång lite nu och då. Knappast på lysdioderna iofs.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Tror det beror på lite vad man köper =0)
LED's är juh så pass små i ytan så de skickas nog som kuvert bara
Användarvisningsbild
Ac3T

Våglängd vs PWM

Inlägg av Ac3T »

Någon som har en susning hur det är med UV-dioder kopplade på PWM?

Testade igår lite med 555:a som jag kopplade lite hejvilt med..
Hade alltså ett schema, men eftersom 2 ansl. inte användes så testade jag koppla lite hur som hels.

Lyckades få ett jäkla skjuss i 2 st UV-dioder som jag provade, en direkt på 555:ans utgång mot jord, och den andra genom en NPN-transistor.
Jo, jag vet, det blir något högre spänning när man kopplar direkt utan motstånd, men men..

Det som var lite märkligt var att den som var kopplad mot 555:an ändrade färg när jag ändrade frekvensen...

Fråga mig inte vad det är för vågform, för det har jag inte en susning om för jag håller inte på så mkt med elektronik så jag har ett ocilloskop, men det måste varit nån funky vågform iaf.

Provade med en blå lysdiod, och den blev cyan-blå-grön-aktig.
Det kan iofs vara det där med spänningen, men jag har för mig att jag hade ett 100ohm's-motstånd inkopplat då.

Så... Om några av er über-experter har stor erfarenhet av sånt här, så får ni gärna hojta till lite, för jag är ute efter att maxa dioderna utan att de går sönder, men vill inte förlora i hög våglängd, vilket jag befarar är lätt gjort

Tänkte göra en enkel pryttel med massor av LED's i kluster om 50 eller färre, LED's.
Jag tänkte använda en 4017 för att växla kluster, och efter utgången tänkte jag sätta en AND vars ena ingång skall vara kopplad till en PWM innan den i sin tur är kopplad till t ex. en ULN2003 lr vad jag nu ska ha som drivsteg.. Inte bestämt mig riktigt än... Lär få hem dioderna först, sen ska jag ha nåt kort åxå å kläma fast dem på.

Tanken med det hela är att pumpa ut så mkt ljus som möjligt eftersom ljus 'kastas' fram så slipper man rörliga delar tänkte jag.

Det var en tanke jag hade..
Den andra var attsätta typ varannan, var tredje rad med en annan vinkel.
Den tredje var att ha små lister med en rad eller mer, lysdioder som svängs med hjälp av en motor. Ungefär som en hängmatta, fast med något annan vinkel och utformning. Tänkte i formen av en trekantig prisma, utan själva prismat alltså.., Eller nåt.

Idéerna äro många, tiden och pengarna är det kort om istället =0/
För att inte förglömma; Resurserna också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bara en detalj:

"Jo, jag vet, det blir något högre spänning när man kopplar direkt utan motstånd"

Spänningen blir den samma, men strömmen blir (oftast) för hög och då ändrar lysdioden färg. Det är ett tecken på att lysdioden inte mår bra. :)

Vet tyvärr inte hur/om färgspektrat ändras när man PWM'ar en lysdiod, men det finns flera här som är duktiga på det området.

"jag är ute efter att maxa dioderna utan att de går sönder"

Då tittar du i databladet för UV-dioderna och letar fram "Max current" eller liknande och beräknar motståndet efter en ström som är strax under max-värdet. Sedan är det klart. :)

edit: Det går annars att använda just PWM för att skicka korta pulser av högre ström än lysdiodernas max-värde, men jag minns inte hur man räknar på det då.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Alltså att lysdioderna ändrade färg beror troligtvis på att du körde alldeles för hög ström genom dem. Strömmen 555:an klarade att ge ut var tydligen beroende av frekvensen på någon vänster. Förkopplingsmotstånd är ett verkligt måste.

Skippa PWM:en skulle jag säga. I praktiken brukar man vinna väldigt lite ljusflöde.

Det där med att ha LED:arna i olika vinkel låter inte riktigt bra, man vill ju helst att ljuset ska komma i så rät vinkel som möjligt mot laminatet, annars får man in lite spilljus under själva banorna på OH-filmen eller vad man nu använder.

Edit: Sen som vanligt...
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

JimmyAndersson skrev:Bara en detalj:

"Jo, jag vet, det blir något högre spänning när man kopplar direkt utan motstånd"

Spänningen blir den samma, men strömmen blir (oftast) för hög och då ändrar lysdioden färg. Det är ett tecken på att lysdioden inte mår bra. :)

Vet tyvärr inte hur/om färgspektrat ändras när man PWM'ar en lysdiod, men det finns flera här som är duktiga på det området.

"jag är ute efter att maxa dioderna utan att de går sönder"

Då tittar du i databladet för UV-dioderna och letar fram "Max current" eller liknande och beräknar motståndet efter en ström som är strax under max-värdet. Sedan är det klart. :)

edit: Det går annars att använda just PWM för att skicka korta pulser av högre ström än lysdiodernas max-värde, men jag minns inte hur man räknar på det då.
Jaja, detaljer... Har lite annat i skallen också, sen har jag sovit dåligt i en månad nu så...

Jag undrar lite över hur det skulle bli ändå med tanke på att fotoresisten ligger plant... Visst, något kanske det skulle märkas att det "krypte" in under mönstret, men jag tror inte det är så farligt...

Iaf inte säker på hur jag ska lösa det där...

Känner mig inte så jättesugen på att köpa massor med mönsterkort, för jag vill då f@n inte borra för ~100 LED's.

Jag hinner säkert ändra "designen" flera ggr innan jag kommer till skott.

Jag har nämligen för mig att jag läste nånstans (Alltid "någonstans", man vet aldrig exakt vart.. Konstigt!), att man kunde ändra färger med just frekvenser, men jag är inte säker rikigt... Har också för mig att färgspektrat var väldigt begränsat.

Btw, mina dioder ligger och blinkar på ungefär 150Hz-16000 Hz beroende på pot:en.

När jag höll på och pillade med den blå lysdioden mätte jag och fick fram ca. 400-450 Hz, då jag såg att den ändrade färg. Det var den som då hade ett motstånd på 100 Ohm. Spänningsmatningen är dock 5 volt.

Jaja, nu ska jag ner på stan & handla byxor..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Visst, något kanske det skulle märkas att det "krypte" in under mönstret, men jag tror inte det är så farligt..."

Håller med dig där.

Maha (och andra med samma tanke) :
Är det någon som överhuvudtaget märkt att det kan bli några problem, eller är det bara en "teoretisk oro" ?
Jag menar, ljuset flödar ju runt och studsar hit och dit även om man bara belyser rakt ovanifrån...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ang att borra hål.. borde väl gå att enkelt böja benen och löda dom på samma sida som kretskortsbanorna. Såvida inte det finns några långtidseffekter av att exponera kretskortsbanor med UV ljus. Tänkte ifall överbliven fotoresist ger effekt på längre sikt.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

JimmyAndersson: Jadu, det är möjligt att det bara är ett dåligt rykte egentligen. Har dock hört det från flera håll.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

blueint skrev:Ang att borra hål.. borde väl gå att enkelt böja benen och löda dom på samma sida som kretskortsbanorna. Såvida inte det finns några långtidseffekter av att exponera kretskortsbanor med UV ljus. Tänkte ifall överbliven fotoresist ger effekt på längre sikt.
Var det till mig du menade det där?
I vilket fall, förstod inte sammanhanget riktigt där...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte att man böjer benen på UV-LEDs så att man kan löda dom direkt på kopparbanorna. Så slipper man borr h-vetet. Funderar dock på långtidskonsekvensen av UV exponering av dom kretskortsbanor som används för att förbinda UV lysdioderna.
Fast iofs.. är väl ingen katastrof att löda om det efter några år ;)
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Menar du i syftet jag skrev om?
Det där med att jag inte var sugen på mönsterkort?

Jag tänkte ev. köra med såna där experimentplattor, lämpligtvis med paralella kopparbanor.
De är liksom förborrade och väldigt enkla på så vis...

Skillnad vore juh om man t ex. använde ytmonterade lysdioder med en packningstäthet mindre än minst.

Skulle inte bli billigt. Hehe.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Kom just precis exakt på en idé som säkert många har haft:
Kan man använda en TFT-skärm för att göra layout:er?

Tänkte på om man kunde få tag i en som man slaktade lite lagomt genom att ta bort reflektorn, lysröret etc. så man bara hade själva LCD:n och sen använda UV-LED's underifrån.

Det vore juh asballt om man slapp hålla på å gegga med OH-papper som är lätt hänt om man inte har en laserskrivare och bara bläckstråleskrivare... Sen för att inte tala om kostnaden för de där j@vla OH-papperna... Typ 500 spänn för 100 stycken... Visst, inte så blodigt i längden, men dyrt när man behöver dem typ nyss och när man ska göra 1 kort för ett projekt man håller på med =0/

Problemen jag kan tänka mig är först LC:n, att den kanske släpper igenom UV-ljuset, sen att det kan bli problem med tjockleken mellan själva LCD:n och laminatet, att det kanske blöder igenom. Fast å andra sidan, lyckas man styra upp så att UV-dioderna lyser igenom med exakt 90 grader och på ett godtyckligt exakt avstånd kanske...

Fick idén när jag satt och plockade i ett moderkort (Löst liggandes), och ett nätagg som är fett för stort för min Scanner-låda, men men.. Satt liksom och 'brainstorm':ade lite, och då föll tankarna på en bärbar dator och iom det, LCD:n.

Tänkte jag skulle vara lite lat eftersom jag inte kan med PIC-kretsar å sånt, men däremot har jag hållit på en del med datorer och I/O- tjosan.. Dock aldrig nåt riktigt stort.

Men det kommer det åxå... Ska ev. så småningom konstruera en NC-maskin ihop med en kompis, men än så länge är det pi om pö...

Ska allra först knåpa ihop ett 8255A ISA- kort som ska vara basis för allt.
Det var egentligen där idén började med mönsterkortstillverkning...

Sen är ju också tanken: Bra å ha, skit å vara utan.

Någon som provat nåt med TFT-skärmar?
Senast redigerad av Ac3T 20 december 2007, 14:32:05, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar