Mjukvaru raid5 i Linux

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Felen ovan har jag fixat genom att installera en äldre version av kerneln från ubuntu fiesty. Jag menar om en disk skulle bli korrupt eller gå sönder.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det som kan bli bökigt är om systemdisken kraschar, efterssom mjukvruraid i linux inte har metapartitioner (som man har i solaris) så är det betydligt krångligare att återmontera raiden då, SPECIELLT om man redan har raidset med samma namn på maskinen man ska montera dom på.

Men det går ju.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Om *en* disk går sönder så ska ju det inte märkas, utan den ska återskapas automatiskt. Du kan kolla i /proc/mdstat för aktuell status.

Glenn:
Vad spelar det för roll vilken disk som kraschat när du kör RAID? Allt finns ju speglat och allt återskapar sig själv.

I Linux finns ö.h.t. inte namn på raidsettet utan går som /dev/mdX eller identifieras genom UUID (vilket knappast dubbelexisterar).

För ren striping körs LVM2 och där finns mängder av metadata lite överallt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad jag minns så sprids *allt* ut på alla diskar, så om 2 av 4 diskar går sönder så går det ändå att återskapa informationen.

edit: Speakman hann före. :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Nej, en all data finns på minst *två* diskar. Går två sönder blir det problem. Det gäller alla RAID5. Det är därför man har sparedisks...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kör raid5 så max en disk får rasa. Har tillgång till en extra disk som jag har arbetat ifrån via chroot, den kan jag alltid koppla in och köra mdadm från. Men hur är det att ha en disk i gadroben utan att den används, tappar den data så småningom och blir korrupt?

Kan vara som Glenn säger när man kör raid5 tror jag, har för mig att det är något skumt med md där av har jag en extra disk. Dock tycker jag detta känns mycket säkrare än hårdvaruraid, då jag redan varit med om att ett kort ställt till det för mig.

Finns det någon bra metadata som jag bör ta backup på? Har skrivit ner superblocken för ext3 volymerna, men finns det något som kanske md vill ha vid en eventuell krash?
Senast redigerad av psynoise 17 december 2007, 14:44:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hur funkar det här med sparedisks? Är det något inbyggt i md eller lvm?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kör man mdadm så ser du vad som finns...

Sparedisk är en disk som ligger ostartad tills någon vanlig disk falerar. Då startar den upp och datat på den trasiga disken samlas ihop från de andra diskarna och gör sparedisken till en spegling av den trasiga.
Då klarar man ytterligare ett ras innan den nya hårddisken kommit på plats.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Hot_spares
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, där lärde jag mig något nytt. :)

psynoise:
Hörredu din dubbelpostare. :D

"Men hur är det att ha en disk i gadroben utan att den används, tappar den data så småningom och blir korrupt?"

Nädå, det ska inte vara några problem. Det finns en teoretisk risk att läsarmen oxiderar fast om den ligger oanvänd väldigt länge, men jag tror inte att man behöver oroa sig för det...

Jag har flera 20MB-diskar (japp, Mega Byte) som inte användes på >20 år och de fungerade fint när jag testade dem för något år sedan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

speakman skrev: Glenn:
Vad spelar det för roll vilken disk som kraschat när du kör RAID? Allt finns ju speglat och allt återskapar sig själv.
Bara det att du inte kan boota från en mjukvaru-RAID5 i linux, så antingen får du köra RAID1 (mirror) eller så får du ha en separat systemdisk att boota ifrån och sen gö över till ditt raid5-set.

Därför kan det bli jobbigt.

fast det är möjligt att jag blandade ihoåp det där med recovery med LVM, det är inget jag bråkat speciellt mycket med efterssom jag normalt sett bara kör speglingar via mjukvara.

..Jag frågade f.ö på en redhatkurs var man gjorde av metadatat efterssom jag är van vid solaris, varvid handledaren sa att "Ja, alltså det blir ju lite problem.. men det GÅR
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

speakman skrev:Kör man mdadm så ser du vad som finns...

Sparedisk är en disk som ligger ostartad tills någon vanlig disk falerar. Då startar den upp och datat på den trasiga disken samlas ihop från de andra diskarna och gör sparedisken till en spegling av den trasiga.
Då klarar man ytterligare ett ras innan den nya hårddisken kommit på plats.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Hot_spares
Det är en hotspare, sen kan man ha coldspares, vilket är en disk av rätt format som ligger "på hyllan" och kan monteras in när nåt rasar.

På mailservern jag satte upp senast körde jag hårdvaru RAID5 med en hotspare och en coldspare, om en disk rasar VET man ju inte om fler gör det så man vill gärna kunna byta ut sin defekta disk mot en ny (som då blir hotspare igen).
Senast redigerad av Glenn 17 december 2007, 16:26:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

JimmyAndersson skrev: Nädå, det ska inte vara några problem. Det finns en teoretisk risk att läsarmen oxiderar fast om den ligger oanvänd väldigt länge, men jag tror inte att man behöver oroa sig för det...

Jag har flera 20MB-diskar (japp, Mega Byte) som inte användes på >20 år och de fungerade fint när jag testade dem för något år sedan.
Jag testade ett gäng gamla 10/20/whatever megs diskar (mest 5.25" MFM-diskar) förnåt år sen för att se om det var nån data på dom jag ville ha kvar, en tredjedel av dom spann inte upp, trots att dom funkade när dom lades undan för 10+ år sen.

Jag gissar att fettet i dom torkat och gjort lagren så tröga att motorn inte orkade dra igång dom..
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag har aldrig kört RAID5 så det kan väl kanske stämma. Tycker dock det låter märkligt...
Vilken bootloader avser det? GRUB kan bara starta på en i taget, men LILO kan lägga in sig parallellt på samtliga diskar så den kan starta på vilken som helst. Och kerneln ska ju sedan sätta ihop arrayen utifrån metadatat i superblocken, och då ska det ju rimligtvis inte göra något att en disk saknas så länge arrayen är konsistent.

Men som sagt, jag har aldrig kört RAID5 så jag har testat personligen.

Metadatat hamnar så vitt jag vet på samtliga diskar så det ska kunna återskapas oberoende vilken som fallerar.

För att den ska sättas samman vid boot så måste partitionerna som MDn består av vara av typen 0xfd (Linux raid autodetect).

Varför skulle detta inte gälla RAID5?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tack för all hjälp och alla tips. Nu är maskinen uppe och snurrar. Hoppas man inte råkar ut får någon dataförlust mer i sitt liv, detta har ju varit oehört jobbigt och jag ska ta till och bränna fler dvd-backuper i framtiden. Iaf har jag en ett år gammal backup på min mp3-samling men det är många gigabyte där i mellan tyvärr.

Ska nog skaffa mig en coldspare iaf, netonnet är skyldig mig en 500GB disk som jag skickade in på garanti i sommras, dock har det aldrig kommit en ny disk och de svarar ej i telefon eller på epost, ska nog kontakta ARN.

EDIT: Tips för er andra som sitter på hpt374 kort, skippa highpoint drivrutinerna, tror att de ställer till med att korten är ostabila, kör istället beprövade hpt366 som ingår i linuxkällkoden och md software raid. Eftersom hpt374 är fakeraid tror jag att belastningen på cpu är den samma, har inte märkt någon skillnad, tvärt om md-raid är längre ner på top listan.
Skriv svar