Helt grön letar kolv...

fredriko83

Helt grön letar kolv...

Inlägg av fredriko83 »

Hej! Ska köpa min första lödstation/kolv och har egentligen ingen annan erfarenhet av lödning än att ha sett min kompis grilla sitt PS2 moderkort ;)

Nu har jag iallafall grävt omkring på forumet för att få reda på vilken lödstation som passar mig bäst pris/prestanda och det är inte särskilt lätt när man inte har några som helst erfarenheter...

Iden med att köpa utrustningen och lära mig löda fick jag när jag såg att man kan byta ut en del komponenter på mitt ljudkort för att få ett bättre ljud.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=152089
Så om inget annat så måste lödkolven duga till det. Om jag väl lär mig löda är väl risken stor att polarna kommer kånkande på sina spelkonsoler så det skadar ju inte om det funkar till dessa också!

Självklart vill jag inte lägga ut för mkt pengar då jag inte vet hur mycket den kommet användas, max 1100-1200 kr. Jag har tittat på följande:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp? ... 0&KundeID=
eller den digitala varianten för kring 1100:-
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20955322
jag har också kikat på art.213021 hos jula för 599:-, toolcraft stationerna hos conrad (800-1100 för de digital) och sr-976 hos elfa (600kr)

///Fredrik
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns en hel tråd om ämnet. Kolla den först.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

fredriko83:
Välkommen till forumet! :)

Tråden som Danei menar är nog den här.
Där finns många bra tips.

Kul rubrik på den här tråden! Den skulle passa på en löpsedel. :D
fredriko83

Inlägg av fredriko83 »

Tack!

Som jag skrev tidigare så har jag läst ganska mkt på forumet men eftersom jag inte har ngn som helst erfarenhet av att löda säger det inte mig så mkt, för jag antar att en lödstation för 4000:- har andra användningsområden än vad en för 599:- har, eller? Alltså undrar jag fortfarande i vilken prisklass/kvalitet jag hamnar för att stationen ska vara duglig till det jag vill använda den till... ljudkort, kanske xbox och wii.

När jag ändå är igång igen kan jag ju passa på och fråga ifall det är ngn egentlig vinning med att ha en digital station mot en analog? funder på Weller WHS40 som kostar 788 för analog och 1050 för digital + frakt

Ursäkta mina dumma frågor hoppas jag kan gottgöra genom att svara på ngn annans dumma frågor när jag inte är grönast längre ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan väl säga så att om du känner att det är bra att ha en lödkolv och att du vill ha den i ett antal år är kvalitet billigt i längden.

Jag har själv ett par Weller, den äldste är från början av 1982, spetsen är väl 6-8 år gammal och den fungerar klockrent.

Min "vardagskolv" är en WSD 80 som då också är i en lite annan prisklass, jag är å andra sidan mycket nöjd med den också.

Fördelen med digital inställning är att man har bättre koll på lödningens kvalitet... OM man ställer temperaturen rätt OCH vet vad man gör och HUR man löder. Är det något man ska till att lära sig är det inte fel att verktyget inte är svagaste länken...

Jag har i övrigt samma funktionsområde på min WSD80 som min gamla: jag kan löda med dom... de kokar inte kaffe, tvättar mitt hår eller annat...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

biltema har samma station som clas till ett högre pris, samt en likadan fast med analog inställning för 499kr. Jag har den och är nöjd. Men köp till tunna spetsar som du ska löda små prylar. 35kr för 2st på biltema. De håller länge. Weller stationen har jag inte koll på. Men deras prylar brukar vara bra.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag köpte en weller magnastat station från en lärare för 150:- Fungerar klockrent och har använts flitigt och även han jag köpte den av har använt den sen ca -80 talet. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur länge kan man förvänta sig att spetsarna för ytmonterat håller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är Weller original och du löder med rätt teknik och temperatur och allmänt låter bli att misshandla verktyget skulle jag tro att om du löder 4 timmer/veckan kommer den att hålla 3-4 år, kanske mer.

Detta betyder att man INTE använder "spetsvätare", INTE skrapar på spetsen, Att man INTE torkar av spetsen för lödtenn när man ställer den i hållaren, att man INTE smälter plast eller liknande osv.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

blueint skrev:Hur länge kan man förvänta sig att spetsarna för ytmonterat håller?
Att löda ytat med en vanlig spets är inga problem för en skicklig mjuklödare. Jag löder hellst ytmonterat med en mejselformad spets från Pace, väldigt skarp kant, ca 3mm bred. :)
fredriko83

Inlägg av fredriko83 »

Va inne på Classe och titta på deras lödstation, kändes lite skräpig. Får nog bli Weller WHS40 iaf. Tack så mycket för hjälpen! Återkommer när jag ska lära löda :)
Flintan

Inlägg av Flintan »

Icecap skrev:Detta betyder att man INTE använder "spetsvätare", INTE skrapar på spetsen, Att man INTE torkar av spetsen för lödtenn när man ställer den i hållaren, att man INTE smälter plast eller liknande osv.
Vad menar du med spetsvätare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

elfa 80-861-60, som ett exempel
Flintan

Inlägg av Flintan »

Ok, tack så mycket. Då var det som jag trodde menades.

Det är alltså dåligt för spetsen...? Hade precis funderat på att köpa en dylik pasta. Varför är det dåligt?

(Ursäkta okunskapen..) :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: Detta betyder att man INTE använder "spetsvätare", INTE skrapar på spetsen, Att man INTE torkar av spetsen för lödtenn när man ställer den i hållaren, att man INTE smälter plast eller liknande osv.
Kanske ska förtydliga att givetvis ska man torka av spetsen (på en svamp förslagsvis), men precis innan man löder, inte innan man ställer tillbaka pennan i stället.
Skriv svar