Trivselljus vid brevlådan hur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Trivselljus vid brevlådan hur?

Inlägg av G-man »

Skulle vilja ha tips och råd om hur jag ska lösa en sak som grannen har tjatat om länge!

Han vill ha lite trivselbelysning vid brevlådorna(sitter 4 i bredd total bredd ca 1,5meter) som boende på landet så är det bäcksvart hela vägen ner till dem och det finns inte tillgång till el, det behöver inte vara kraftig belysning utan typ som en solcellslampa som lyser upp skylten där områdets namn står!

Så här års lämnar en solcellslampa mycket att önska om de lyser alls, jag behöver alltså dels klura ut vad som ska användas(dioder är väl det enda) och i vilken mägnd jag kan köra dem!

Föredragsvis så skulle det ju finnas en acc och en laddning för dem då det inte känns som ett alternativ att springa och ladda/byta batteri stup i kvarten...

Förslag?

En setup och en lite större solcell? har någon gjort nån liknande lösning som går att använda?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde satsat på laddningsbara batterier och en så ljuseffektiv lampa som möjligt, gör man bara batteribytet enkelt så är det ju inga problem att byta batter, du måste ju ändå hämta posten då och då

vanliga r6 i ett packe och en nedswitchande lysdiodsdrivare och en mörkerdetektor gör att du troligtvis får 10 dagars ljus med 4 st r6

hur kallt har du som kallast normalt sett?

en liten vindsnurra kanske?

eller en radiolänk för energiöverförin kan kanske vara något om du har fri sikt

eller om du har fri sikt, en laser som lyser från huset och sprider det vid lådorna
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

För att titta lite på om det jag har hemma duger till något så har jag 2st accar som ger 7,2v 3000mAh av typen NiMh och så finns 2 st LiPo accar på 7,4v 3000mAh med, de sistnämda kan väl bli lite tjurigt med om jag ska se till att de slår av i tid innan de sjunker för lågt i spänning..

som kallast ligger vi på runt -6 grader, sällan sjunker det under det, jag funderade på om det räcker med en isolerad låda till accarna....

Jag gjorde faktiskt en minivinssnurra av en gammal videobandspelarmotor och en bakvänd modellflygspropeller en gång, det funkade ibland om det var ordentlig blåst och hade bara till uppgift att driva 2 dioder för skoj skull, skulle jag ladda detta så går det väl åt en lite större och då skulle säkerligen brevbäraren ha ett och ett annat ord att säga om den anordningen vid brevlådan med ;)

Tyvärr inte helt fri sikt till lådan, annars var ju den andra ideerna lite skoj om än utopia för mig ;)

Kan man få till en switchfunktion av en 555:a? Jag minns ett projekt här på forumet där någon byggt en dörrkrans med dioder i men hittar inte inlägget längre!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För en tid sedan satte jag ihop en solcellspanel, ett stort kondensatorpaket och en lysdiod. Det fungerade fint, men sedan när det blev ännu mörkare ute så har det fungerat sämre och sämre. Nu känns det knappt användbart alls.

Så jag skulle också satsa på batterilösningen och lägga till ett LDR-motstånd och lite elektronik (en PIC-krets är strömsnål) så att lyset bara är tänt när det är tillräckligt mörkt, för att spara batterier.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eller en sensor så det bara lyser när någon är där... exempelvis en liten switch i varje brevlådelock som tänder belysning en kort stund (kan samtidigt användas för att indikera att det kommit post med en blinkande diod på varje låda (långsamt blink för att spara batteri)).

/PeterH
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så här års lämnar en solcellslampa mycket att önska...

En solcellslampa med *stora* accar.
Ladda på sommaren och lys på vintern... :-)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ok!

Någonstans ska man väl börja så..

http://www.upplyst.se/product_info.php? ... ucts_id=42

De där dioderna verkar ju potentiella även om jag diffusar linsen lite så att de breddas..

http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=206

Dimmning sparar ström eller drar kretsen mer än det smakar?

Ett LDR motstånd, skulle det klara strömmen av 10 dioder? (200mA max) var köper man dem över disk nuförtiden? Jag har annars ett par kommersiella solcellslampor som ju uppenbarligen har elektroniken för påslag under natten så en sån kan jag slakta om det underlättar.. dock såg jag inget LDR motstånd i den, den verkar styra det med hur mycket ljus som kommer på solcellen...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LDR är gammalt, skadliga ämnen i dom. Det är lika bra att använda solcellerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

LDR-motstånd har blivit lite svårare att få tag i, men kjell.com säljer dem fortfarande.

"Ett LDR motstånd, skulle det klara strömmen av 10 dioder? (200mA max)"

Det är inga problem, vad jag märkt iallafall.
Det låter som att du tänker dig en koppling med [spänningkälla]---[LDR]---[lysdioder+motstånd]---[GND] ?

Jag tänkte mer på en lösning där LDR-motståndet bara mäter ljuset och någon mer aktiv elektronik (t.ex en PIC eller OP-förstärkare) styr ljusflödet. Eller varför inte låta LDR-motståndet styra hur fort lysdioderna ska switchas?

edit: Icecap hann posta när jag skrev. :)

Istället för LDR-motstånd kan man använda fototransistorer eller liknande.
Eller som sagt solceller. De mäter ju också ljuset på sätt och vis. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

provade just en seoul p4 vid 20 mA för jämförelse med annan lysdiod

om du kör en sådan på 20 mA så har du lyse nog för att läsa vid lådan , en 4 st r6 2500mAH batterier räcker då 250 timmar eller lite över 10 dygna, med solceller som både lite laddning och som bryter strömmen till lysdioden vid ljus så har du troligen runt 20 nätters ljus utan problem
har du lite pondus med solcellerna lär du inte behöva byta batterier förren till vintern och då är det 3 veckor mellan bytena

det hadde jag kört på

allternativt en 6v blybatteri på 7AH, då har du nästan två månaders ljus innan batteriladdning, fördelen med blybatteri är den är effektivare på laddfaktorn i förhållande till nimh batterier
xxargs

Inlägg av xxargs »

Men åldras fort (=sulfaticerar) när laddingsgraden är under 50 - 60%.

att stå i 2 veckor med laddningsgrad under 50% är ett snabbt sätt skrota blyaccar, och är de under 20-30% så fins det frysrisk vid starkare kyla.

blyaccar är inte bra för långsamma urladdningar då de kan bli överuraddade och därmed långt gången sulfaticering innan polspänningen indikerar att det är så illa.

eftersom man pratar om urladdningstid 2-3 veckor så är 3000 Ah NiMh-batterier klart att föredra. om det handlar om längre tid så kan man titta på de nya lågsjälvurladdande NiMh från flera tillverkare.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Hur långt är det från lådorna till närmaste el?

/W
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hur långt är det mellan närmaste granne och postlådorna?
Enklast är väl kasta upp lite kabel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Energi:
1) Dra ledning med 48-24-12V (kräver ingen behörighet), retur via jord?
2) Minivindsnurra + Solcell.

Belysning:
Rörelsedetektor, så att så fort man närmar sig slås ljuset på, och endast när det är mörkt. Seriekoppling med LDR innebär effektförlust över LDRn (U=R*I).
Sen kan man snitsa till det med indikation om brevbäraren varit framme.

Hur långt är det mellan närmaste hus<->brevlådor?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle satt en så effektiv lysdiod som möjligt, så jag hade skaffat en Cree XR-E R2, kostar dock 17$ + frakt härifrån:
http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut651

Kanske är mer ekonomiskt att gå ner en grad och välja en Cree XR-E Q5 som man kan få för 9$ inkl frakt här, är trots allt bara några % ljus som skiljer:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2394

Dessa ger dig betydligt mer ljus än någon 5mm-lydiod kan göra på samma ström.

Enklaste är att dra kabel om det finns inom något hundratal meter, annars får du gå på stor solcell och ett 4.8v batteripack och ett lämpligt motstånd innan lysdioden.

Du kan tex bygga en egen solcellsmodul av 10-11st conrad.se art.nummer 112135 för laddning av batteripacket.
Skriv svar