'Wizard' för AVR-utveckling

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Då ska vi se ...

Eftersom jag nu sitter i "fel" os (xp... ) så har jag inte programmet installerat och kan således inte se vad som stöds och icke. Sorry...

Det jag eftersöker är de prollar som jag har ..

Mega 8535,162 48, 128,168..

Sen har jag några ickle-megor 8515, 2313.

Har du tänk på att göra något sorts lägga-till-modul-grej ? Om jag tex, saknar ... eh.. något, skriver en liten kodsnutt för det? Tänk "mods" till battlefield eller liknande.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Programmet är skrivet i Python = plattformsoberoende.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Mega48/88/168, Tiny2313 och Mega128 är dom som är inlagda. Kollar du i programfilen (avr_app.py) så ser du att det är ganska enkelt att lägga till nya modeller. Kopiera strukturen för en redan inlagd och ändra.

Saker att tänka på:

~ framför ett bitnamn betyder att den biten måste nollas för att den beskrivna funktionen ska fungera.

show och hide anger vilka fält som ska visas/döljas för en viss inställning. Sätter man t ex timern i något PWM-läge så ska PWM-fältet visas och icke-PWM-fältet döljas. Detta eftersom vissa register får helt olika betydelser beroende på om timern står i PWM- eller Icke-PWM-läge. Jag är kanske inte helt nöjd med hur jag har löst det nu. Men det får fungera tills vidare.

INITIAL_VALUES är register som har andra värden än noll som default.

Lycka till :D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Launchpad? 8)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Har Launchpad blivit det nya SourceForge, eller vad? För-/nackdelar med de två?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Launchpad = Canonical = Ubuntu.
Launchpad fungerar helt annorlunda; vem som helst kan skapa brancher av din kod och länka in i ditt projekt.
SourceForge funkar som en gammal vanlig hierarkisk utveckling med projektledare å shit.

Launchpad använder Bazaar för RCS, mycket imponerande system för decentraliserad utveckling.

Läs på lite om de båda rekommenderar jag skarpt! Vi kör bzr på jobbet och är helnöjda!
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Tack för tipset om bzr. Det verkar väldigt likt git, som jag använder till ett annat projekt, fast lite "bredare". Jag ska definitivt testa och se hur jag trivs med det. Så fort jag får lite mer tid över ska jag lägga in det här projektet i Launchpad och börja leka med bzr. :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Mycket klokt val. Bazaar utvecklas fortfarande mycket intensivt, men har aldrig stött på några problem med det.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Cykze: Mao fitt fram att lägga in nya modeller efter ttycke och smak, GOTT !

speakman: jo jag vet, men jag har inte programmet installerat i XP, Dock så fungerar det PERFEKT i fedora 8 =) .
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

axelsonic: En liten felstavning där i början kanske? :roll:

Det vore såklart bättre om jag kunde hålla exe-filen för Windows lika uppdaterad som py-filen. Sist jag kollade gick det inte att bygga exe-filer från Linux, så det blir en del extra jobb för mig att behöva gå omvägen via Windows för att skapa den. Jag hoppas att kommer fungera i framtiden.

speakman: Jag har kollat lite på Bazaar nu. Jag är inte alls imponerad. Tiden det tar att köra "bzr log" i mitt testprojekt med tre commits är typ 0.2 sekunder. Kör jag "git-log" på hela Linux-trädet så dyker det upp blixtsnabbt.

Hur visar jag "bzr log" inkl patcharna mellan varje commit? Hur får jag dom i färg? Hur får jag så att outputten från "bzr log" körs genom "less" automatiskt?

Jag kör Bazaar 0.90.0. Det kanske har hänt saker sen dess?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jo det har ju hänt en del, men som sagt går utvecklingen snabbt och jag antar att det finns någon anledning att dom inte bara kör GIT.
En sak som snabbar upp är att köra cElementTree istället för ElementTree. Det finns lite fler såna moduler som är skrivna i C istället för Python som gör att det går fortare. Bör dock stå på hemsidan...

bzr diff ger patcharna, -r xx..vv ger mellan två revisioner. Färg får du i valfri diff-editor, meld eller kdiff3 t.ex..
bzr log | less ? fast varför kör inte alla "most" idagens läge?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Tack för informationen.

Att jag kan scrolla igenom loggen så här är ett krav (utan X):

$ git-log -p
Bild

Går det att fixa?

(Jag gillar färger. :D)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Du bör installera bzr-gtk. Där får du samma sak fast i betydligt modernare tappning.
"bzr gdiff" ger dig en trädvy med ändrade filer i hela reposen samt färgglad diff på högersidan.

Mängder med fina verktyg gjorda för att kombinera terminaljobb tillsammans med X.

Det ska sägas att jag inte är expert på bzr, och git vet jag bara vad det är. Kört CVS tidigare så det är ju stor skillnad. Men det jag sett av bzr har imponerat, samt den flexibla lösningen byggandes på python gör inte saken sämre. :)
Har du kolla "bzr push" t.ex.? Och alla "protokoll" den klarar, typ "bzr+ssh://"?
Sånt är ju värt en del när det handlar om publika öppna program.

Men GIT är ju lite äldre, så det är väl en del mer utarbetat får man väl anta. :)

Glo gärna igenom dokumenten på: http://doc.bazaar-vcs.org/bzr.1.0/
Främst User Guide går ju igenom en del.

F.ö. fränt att du också valt "Clearlooks" i Gnome. ;)

EDIT: Exempel:
Bild

EDIT2: Fler screenshots finns här men ser gamla och fula ut...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Just ja... bzr är släppt i 1.0 och finns i deras repo för apt. bzr-gtk får man dock installera själv, men det är inte särskilt svårt: "sudo python setup.py install".
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det rekommenderade sättet att push:a med Git verkar vara genom Git-protokollet. Men HTTP (med WebDAV) och SSH ska också fungera. Jag har aldrig använt mig av push då jag bara kör lokalt.

"bzr gdiff" verkar bara visa diffen mellan två commits. Jag vill ju ha en lista på alla commits inkl diffar så som min bild visade. Dessutom ska det vara i terminalen (inte X).

Jag måste vara extremt kräsen med tanke på hur många det verkar vara som använder Launchpad och Bazaar. :)
Skriv svar