Bästa bashprompten m.m?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag är så långt från expert man kan vara på området. Det är ren vana för min del.

csh i dess olika former är enligt en del presoner inte lämpligt att skriva skript i. Personligen tycker jag att det för skriptande är lämpligt att hålla sig till sh (som väl är garanterat att finnas på alla system) eller något standardiserat (vilket jag tror ksh är).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Tycker bara man ser Bash-script nowadays.
Ubuntu har börjat kört Dash (men inte default i Debian roligt nog) som ju inte är lika utbyggt. Har svurit mig hes ett par gånger innan jag insåg vad #!/bin/sh egentligen gick till.
Numer får det bli #!/bin/bash :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Men bash brukar vara inlagt, länkade om sh till bash då jag stötte på något problem för ett tag sedan. Tror att Ubunut har precis börjat använda dash då jag upptäckte det när jag uppdaterade. Dash är väl snabbare, annars finns det ingen anledning att de skulle ha bytt.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jo, betydligt resurssnålare då den inte är lika "bloatad". Men det får man betala den gången man vill använda lite mer avancerad stränghantering t.ex. ;)
Men då är det nästan lika bra att köra Python ändå...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tycker det är väldigt sällan man behöver funktionalitet i script som INTE finns i sh, så jag kör det normalt sett.

Tyvärr finns det ju ingen sh i linux normalt , utan det är bash i sh-mode vilket ibland (men sällan) ställer till problem.

Tacka vet jag solaris :)
Skriv svar