Har tänk länge på att införskaffa mig ett Labbaggregat.
Vill kunna få ut fasta spänningar på +-5V +-12V och +-20V.
Plus en variabel utgång mellan 0-20V.
Första tanken va att köpa ett men sen insåg jag vad det skulle kosta mig
Så jag hade tänkt att bygga ett istället.
Är det något man ska tänka på?
Förutom att då va riktigt försiktig med de två hålen i väggen
Det finns färdiga för inte allt för mycket pengar som ger +5 +12 och en variabel spänning. Men det finns ju iofs inget kul med det.
Det kommer även att kosta en fin slant o bygga ett med panelinstrument, låda osv.
Det finns just inget särskilt att tänka på förutom att man ska se till att verkligen ha bra säkerhet med nätspänningen. Ska det regleras "analogt" så behöver man duktig kylning ifall man ska klara lite strömmar.
Är kostnaden enda orsaken och inte utmaningen i att bygga själv så räkna ordentligt på det med låda, trafo, kylflänsar, panelinstrument och övriga komponenter.
Nog utmaningen som är den största orsaken till att jag vill bygga ett själv för det är nått speciellt med att säga till folk:
- Den har jag själv byggt
Håller just nu på med att fixa ihop en ritning och välja komponenter.
Funderar bara på vad man ska ha för transformator. Finns en hel del att välja på
En liten fråga bara.
Hur mycket ström borde ett labbaggregat kunna ge.
Hade först tänkt på en gräns vid 2A vid 20V.
Men har funderat lite på om man inte skulle höja det lite.
Till typ 10A, men sen e frågan vad man ska med så mycket ström till.
Det beror på vad du ska ha det till. Visst så är ett med hög kapacitet mera användbart för alla de olika ändamål men kanske overkill.
Har du tänkt att leka med stegmotorer? Kanske ladda batterier? Förstärkare? Där har du lite strömkrävande applikationer. Ska du lasta utgångarna samtidigt?
Men ska du labba med PIC, AVR o kanske lite opampar så behöver du inte mycket drag. Dvs ifall dom inte ska styra något strömslukande.
Jag skulle nog kika på vad det ska driva som allra mest o sedan dubbla det. Risken finns ju annars att man står med ett för litet aggregat o svär över att man inte tog i när man byggde det.
För 10A och vanlig analog reglering så är fläktar ingen dum idé. Skulle du hitta en trafo med flera lindningar eller använda dig av ex 2st trafos med dubbla lindningar så kan du ha dessa så nära de fasta nivåerna som möjligt för att minimera effektförlusterna. Den variabla kommer däremot alltid att ge stora förluster.
En switchad reglering är ingen dum idé vid såpass höga effekter. Det behöver inte bli så enormt mycket dyrare då vanliga regulatorer för så höga effekter kostar rejält med pengar för att inte prata om stroa kylflänsar. En bra swicthad reglering kan ge en verkningsgrad på långt över 90% och du borde kunna klara dig med en trafo.
Har nu bestämt mig för att köra med en transformator från elfa (får se om jag hittar den billigare)
Nummer: 56-126-68
Det är en ringkärnetransformator frånToroid med en effekt på 300VA och sekundär spänning på 2x24Vac
Denna borde funka för mina ändamål.
Nu går jag vidare på likriktning och få bort lite rippel.
Ta en kraftig brygga. Det kostar så lite att gå upp från 10 till ex 25A så har du lite marginaler på din sida.
Se till att din glättning orkar 10A. Sannolikt får du parallell koppla flera elektrolyter. Räkna med 20-30mF, gärna mer. Endast grovt uppskattat värde. Gissar vilt på att du med 30mF har rippel på ca 1V vid 10A belastning. Du kanske klarar dig mer större rippel? Kondingarna för 20mF kommer att kosta 100-200kr.
Jag har räknat på två stycken 22mF så jag ligger på ganska bra mått, men dom va inte så dyra som jag trodde, bara 70kr styck. Funderar därför på en till för att få lite bättre.
Men ska göra ett komplett schema med mina första beräkningar och sedan förbättra det i några steg
Håller i skrivandes stund på att försöka få rätt på PSpice för att kunna simulera det där. Problemet jag har är transformatorn, kan inte hitta var jag ska skriva in värdena på den. Använder programmet i skolan men är ingen kung på det än.
Edit:
Kopplingen just nu:
Förslag på förbättrningar?
Funderar på att sätta en Metalloxidvariator mellan C1 o T1 men vet inte riktigt vilken jag ska ha.
Det såg ju ok ut. Kondingen parallellt med primären på trafon. Är den till för att dämpa så att HF störningar inte går ut på nätet?
Men har du funderat på hur själva regleringen ska se ut ännu? Gammalt hederligt analogt eller switchat? För positiva o negativa utspänningar och analog reglering så räcker denna lösning inte till.