Förstärkare för billarm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
henkos

Förstärkare för billarm?

Inlägg av henkos »

Tjena på er alla!
Är inte speciellt elektronikkunnig men vet vad jag vill ha. Så ni kanske kan hjälpa mig eller om det är enkelt att fixa så tar jag hand om det själv.

De flesta billarm låter inte högt nog i min mening.
Jag vill att tjuven ska få en oväntad överraskning!

Vad jag är ute efter är...
Att mitt larm går. ca 15-20sekunder efter ska larmtjutet höjas till (ja vad finns det att välja på, vad ligger en vanlig på, det ska låta långt bort)db.

Så först låter den som vanligt och plötsligt så höjs ljudet.
Tex. Larmet går.
I sladdarna till det befintliga hornet går även sladdar till...
Någonting som fördröjer en förstärkare i 20sekunder innan den körs igång och går till ett annat starkare horn.

Vad tror ni, fattar ni någonting?
Anledningen till att jag vill ha de 20 sekunderna är ifall man själv råkar sätta igång larmet. Så slipper man bli döv.
Kanske även någon liten spak inne i bilen så att man kan stänga av förstärkaren i nödfall.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Lätt som en plätt (för de som kan elektroink iaf :roll: )

Om det är så bra att ditt larm bara drar ett relä för att starta sirenen, så kan du koppla denna signal direkt till en timerkrets som heter 555 (den är jättevanlig och billig). Denna fixar din försening med hjälp av några extra komponenter (motstånd och kondensator). 555an kan sedan trigga ett annat relä som drar igång din andra tokfeta jättehemska siren.

Hur har du tänkt göra med den starkare signalmojängen? Har du spanat in någon kandidat?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Skräm inte tjuvarna , det tjänar inget till. Låt larmet ringa polisen efter de 20 sekunderna!

Lägg in en GSM modul och en telefonsvarare(bandspelare) typ. Sedan en GPS (så du kan få ut adressen där bilen står)

GSM-modulen kan vara en mobiltelefon med telefonjacksmodd.

Sedan kör du DTMF för 112 via en krets. När den får röst (dvs svar från SOS) så sätt bandspelaren igång i ett visst antal sek, och sen väntar bandspelaren ett par sek (tomt på bandet) för att en talsyntes ska berätta adressen , och sedan fortsätter den berätta vad som hänt.

Typ:

Hej , jag heter [förnamn och efternamn]
Jag har märkt att en bilstöld pågår på
[TOMT i typ 5 sek]. Förövarna håller just
nu på att bryta upp dörren. Skulle ni kunna skicka polis
dit?
Jag ringer från [DITT MOBILNUMMER, EJ mobilen som tjänar som GSM modul]

Där det är TOMT i 5 sek , låter du talsyntesen från GPSen berätta adressen.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ta ett starkhorn av värsta modell och sätt det inne i kupén.

En där siren som används vid signalen "viktigt meddelande" sattes i en skola i kommunen för sådär 15år sedan där dom hade inbrott titt som tätt och de blev av med datorer. Det blev endast 1 till inbrott efter det. Inget blev stulet men skolan blev en verktygslåda rikare som de lämnade i paniken.

Det fanns ungefär vid samma tidpunkt ett liknande billarm. Det var inte stort o arbetade med ett litet fristående batteri. Jag påpekade för gubben i affären att ett sådant där litet larm med en 9v batteri inte kunde skrämma några tjuvar. Han demonstrerade det i en lokal om ca 500kvm. Jag kan lova att inga tjuvar utan hörselskydd kommer att sitta kvar i den bilen, tror inte ens att dom skulle stanna i affären.

Mikael
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

På tal om att ha en GSM modul
Jättebra ide, MEN LÅT DEN _INTE_ RINGA POLISEN! (112)
Mycket bättre att det ringer till din egen nalle.
automatiska/fjärrstyrda samtal till 112 är ingent som uppskattas.
Dom har ju redan problem med att telefoner som ligger i handväskor och dyl
ringer upp 112, ock tar upp linjer för dom som verkligen behöver komma fram.
Att en bil falsklarmar är ju trots allt mycket vanligt.
Senast redigerad av Johan.o 30 augusti 2007, 13:36:03, redigerad totalt 1 gång.
sebastiannielsen
Kontakt:

Man kan ju ha dom 20 sekunderna. Och sedan nån krets så om tändningen går igång under dessa 20 sekunder så avbryts larmet (larmas av). Se till att koppla larmet på immobilizens utgång (om det finns nån , annars får man löda) , så går inte larmet å tjuvkoppla sedan.

Anledningen till att fjärrlarm inte uppskattas är för att vissa lämnar inte tillräcklig info , en del ringer var 15 sekund så länge larmet e igång , och fjärrstyrda apparater kan man inte fråga saker.

Så mitt tips är att ringa SOS EJ-AKUT-nummer (står i telefonkatalogen: SOS vid ej akuta samtal, dom har ett "vanligt" nummer som man kan fråga dom saker och sånt) och fråga dom vilken information man behöver lämna angående en pågående bilstöld. Sedan matar du in den informationen i bandspelaren bara.
Sedan kopplar du larmet till 112. Då kommer polisen i högsta fart när dom upptäcker att en bilstöld är på gång.

Ni vet SOS-alarm (företaget) säljer ju inbrottslarm som går på fjärr. Dom går direkt till 112 så ni vet....

Har ni läst "vadå112" den kampanjen mot att många "busringer" 112.
där står det "ATT MAN SKA RINGA 112 OM MAN FÅR REDA PÅ ATT ETT BROTT PÅGÅR"
Och billarm går ju när någon håller på att bryta in i den. Och att bryta sig in i en bil är ju olagligt. Så ett brott pågår ju när gsm modulen ringer 112.
Så det stämmer ju bra.

Däremot ska du INTE!! ringa 112 tex om din bil HAR blivit stulen. Men om den stjäls just nu , då ska du ringa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Räkna med att du får betala bra vid falsklarm.
sebastiannielsen
Kontakt:

falsklarm ja , men så e det ju med 112:s fjärrstyrda brand och inbrottslarm också.

Beloppet är 6000 per utryckning.
Det var därför man ska koppla larmet till immobilizen så om du har en tändningsnyckel som är valid så kommer ju larmet å stängas av. Man kan ju också öka limiten till 30 sekunder om man är långsam.

Det är ju många som ringer när ett billarm har varit igång i en halvminut ändå , och så får ju polisen rycka ut i onödan ändå. (om det skulle vara ett falsklarm)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Billarm får inte skrika i en halvminut.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"Då kommer polisen i högsta fart när dom upptäcker att en bilstöld är på gång."

Skulle vara på Djursholm så isådana fall. I övriga sverige så är bilstölder inte särskilt högprioriterat enligt min erfarenhet. Det finns ju viktigare saker för dom att göra, bötfälla sådana som kör 10 km/h för fort på E4'an eller jaga Palmes mördare.
sebastiannielsen
Kontakt:

Polisen har ju börjat ställa ut "fejk-bilar" , som låser sig när man kört 100 meter. Bara för att minska på bilstölderna.

Och på 110-väg får man köra 11 km/h fortare. Har hört att det är en 10 % marginal.

Och en natt klockan 01:00 hörde jag ett billarm som höll på i 5 minuter.... Kunde inte sova när det kom en polisbil också nåra minuter därefter till den där parkeringen....

En bilstöld är INTE högprioriterat när den är GJORD , men alla brott som PÅGÅR är mycket aktuella för polisen och dom vill gärna ha reda på när brott pågår. Därför kommer polisen med sirenen igång när en bilstöld PÅGÅR.
sprawl

Inlägg av sprawl »

Jag har arbetat med ett företag som håller på med automatiska larm till SOS och dom ringer inte in till 112 utan har altenartiva kommunikationsvägar in.

Sen håller jag med om att polisen ofta prioriterar andra uppgifter, sådant som gör statistiken fin. "Kolla idag har vi fångat 200 st bovar på E6:an".

/a
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"Polisen har ju börjat ställa ut "fejk-bilar" , som låser sig när man kört 100 meter. Bara för att minska på bilstölderna."

Det har jag aldrig hört något om, det låter lite långsökt, men det kanske är sant. Men hur skulle det minska bilstölderna? Han går ur bilen och tar nästa helt enkelt. Om bilden däremot zappade honom med en taser eller tog kål på honom med sarin eller nåt så kanske det skulle kunna fungera.

"Och på 110-väg får man köra 11 km/h fortare. Har hört att det är en 10 % marginal."

Får tror jag inte är rätt begrepp här. Man får bara köra 110 på 110 väg. Enligt tidningen motormannen dras 3 km/h av när man mäter med laser. En Pro Laser II som tydligen används ofta av polisen har +- 0.8 km/h i felmarginal.

"Och en natt klockan 01:00 hörde jag ett billarm som höll på i 5 minuter.... Kunde inte sova när det kom en polisbil också nåra minuter därefter till den där parkeringen...."

Jag tror inte att det var för att fånga en tjuv som polisen kom efter 5 minuter. En tjuv pillar inte runt med en larmande bil i 5 minuter. Han har gjort sitt och är borta för länge sedan. Mer troligt var att någon klagade över ojudet.

"Därför kommer polisen med sirenen igång när en bilstöld PÅGÅR."

Kommer dom med sirenen på så vill dom inte ha fast tjuven.... Tror dom att tjuven är döv? :-)
sebastiannielsen
Kontakt:

fejkbilarna låser sig , altså bildörrarna , och sedan kommer poliserna ut å griper dom....

Min pappa sa att det är 10 % marginal.... Men det är ju kanske på 30-väg han menade....

Kan ju vara det att polisen jagade biltjuven eller något.... Vet inte vad som hände men först gick ett billarm 5 minuter klockan 1 på natten och sedan kom det polisbilar....
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag går helt imot dina tips, hemmabygge SKALL INTE ringa upp nödnummer. Det är ok om det ringer upp ens eget nummer.

Som sprawl sade har SOS anknytna larm separata larmkanaler.
Och jag vet att dessa larm måste vara godkännda och hålla hög klass.
Jag kan lova att polisen _inte_ ser mellan fingrarna på sånt här.

Varför ska du envisas med att det ska ringa nödnummer.
Jag tycker att det ringer upp ens egen mobiltelefon är många
gånger bättre, det är trots allt ens egen bil.

Det finns inga marginaler, på en 30 väg så är det 30 som gäller.
På en 110 väg gäller 110. Det är när man mäter upp hastigheter
så finns det alltid ett mätfel, därför räknas uppmätt hastighet ner några km, för att vara på den säkra sidan.

Vart har du hört tals om "fejkbilar"?
Låter som en sägen. Källa tack.
Senast redigerad av Johan.o 30 augusti 2007, 13:36:20, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar