Ja, en multimeter måste du ha. Jag skulle satsa på en med separat on/off-knapp. Tycker inte om dom där man är tvungen att vrida hela reglaget för att stänga av och sätta på. Kanske inte är någon mer än jag som stör mig på det, men ändå.
När det gäller böcker måste jag rekommendera den gamla bokserien "Elektronik för alla". De går igenom elektronik väldigt grundligt. Boken "Digitala kretsar" är rätt bra också när det gäller digital elektronik.
När det gäller mikrokontrollers så tycker jag att du ska vara medveten om att det finns alternativ till PIC. Atmels AVR-serie t ex har den stora fördelen att det finns en bra fri C/C++-kompilator till den, nämligen "AVR-GCC". "AVR-GCC" fungerar under många plattformar som t ex UNIX-liknande och Windows. Skulle även tro att det fungerar för MAC. Det kommer du definitivt att uppskatta som C-programmerare. Förutom det så är AVR:erna snabbare och billigare (beroende på hur man räknar). Kolla på t ex
ATmega 48/88, den är ju hur billig som helst. Som utvecklingskort finns STK500. Vill du komma billigt undan så kan du bygga en programmerare för typ 30 kr eller något.
Vidare är det ju bra att ha lite vanliga komponenter hemma (motstånd, transistorer, kondensatorer, spänningsregulatorer, lysdioder, knappar, kablar, kontakter mm.) och framför allt en exprimentplatta!