Net 4 All bygger robot!

Berätta om dina pågående projekt.
net4all

Inlägg av net4all »

Ja, jag kör laddbara, som ger ca 1,2V*6st=7,2V vilket blir på gränsen till vad spännings regulatorn behöverför att ge 5V.
Tror helt enkelt att batterierna inte kan ge tillräkligt många mA för att driva motorerna+logik+servo och IR-led samtidigt....

Jag ska Fixa så att Servo+Logik får sitta på ett vanligt 9V-batteri och motorerna får sitta på dom laddbara AA som man bara laddar, kanske i roboten :)

Visst, det finns laddnings bara som är starkare än engångs batterierna, men dom är dyyyra... :(
Tycker det är bättre med lite kortare körtid för att slippa köpa nya....
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

[borttaget]
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 juli 2009, 21:09:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

329 kr för batteriladdare inkl 4xAA och 4xAAA
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,25230000
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon måste ju säga ifrån. Forum som dränks med felaktig information dör snart.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

[borttaget]
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 juli 2009, 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det sista gäller väl dig framför allt(Näst efter mig såklart).

Själv skulle jag köpa ett batteripack till RC-bilar, tror det finns ganska billiga.

Så vill vi nog ha mer bildern snart. :D

edit: Sen tycker jag du ska läsa tråden igen, där man tydligt kan se att danei inte har ställt några frågor, bara sakligt förklarat hur det ligger till varpå du svarat igen.
Senast redigerad av zeus 9 december 2007, 17:13:26, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag håller med om att meningslösa inlägg inte är bra. Men det är värre med felaktiga.

Jag sa till en gång. Men det hjälpte ju inte.

I mina två första svar frågade jag inget. Jag bara pekade på vad som var fel. Du svarade ändå.

I det tredje och fjärde fattade jag inte vad du menade. Tydligen på grund av att du inte läste mitt inlägg ordentligt och svarade på något annat. Därför frågade jag vad du menade.

Kolla tillbaka i tråden och fundera på vem det är som fått den att spåra ur. Jag känner mig inte skyldig. Men det skulle vara bra om det inte upprepas i fler trådar.

Men jag gillar din sista mening. Läs den innan du postar i framtiden.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

[borttaget]

Jepp, du rättade mig men sen skrev du så jävla slarvigt i inlägget med pdf'en så det tolkades som om du menade tvärtom. Om du bara läser igenom dina inlägg och inte har så jävla bråttom hade fler fattat precis vad du menade med ditt inlägg, och då hade jag inte svarat något på det.

Jag tycker *DU* ska tänka över dina inlägg lite mer, korta, slarviga, oläsbara svar som inte ofta tillför något alls, visst har jag haft lite sämre nivå på mina inlägg men du borde väl veta bättre.

I mina första inlägg *frågade* jag, baserat på att det är vanligare med ena sorten med högre kapacitet än den andra, och att man "tjänar" mer på det, men det framgick inte riktigt, så det ber jag om ursäkt för.

Nu borde du förstå att det var du fick det att spåra ur...
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 juli 2009, 21:25:05, redigerad totalt 3 gånger.
net4all

Inlägg av net4all »

Har kommit fram till att mina 6st AA laddningsbara batterier inte klarar att leverera tillräkligt hög spänning så länge som det behövs.

Motorernas drivkrets sitter direkt över matningen, logikens 5V fås genom en spänningsregulator, så om man kör motorerna och sedan kör servot så blir det helt enkelt för lite ström kvar till logiken, bla IR-mottagaren får fnatt och ser väggar överallt...

Lösning: Motorerna får sitta ensamma på AA-batterierna och logik+servo får sitta på ett 9V batteri, eventuellt flyttas servot till AA...

Har även anslutit en till drivkrets, så nu går motorerna åt båda hållen! :)

Har även börjat skriva lite mer seriösa kommentarer i koden, kommer antagligen att lägga upp den(dom, 3st program).

Mer ögongodis, kanske inte bästa kvalitet, men men...
Delen med servo, IR-diod, IR-mottagare och RGB-diod, syns inte så bra, mycket folie för att "rikta" signalerna..
Bild
Bild utan koplingsbor och optik del...
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

9v-batteri har ju löjligt låg energidensitet...

Jag skulle personligen gått över till ett pack med en bunt riktiga NiMH-celler,
anledningen är inte högre kapacitet utan att dom håller spänningen mycket bättre under höga belastningar.

Beställ ett pack med 7st ELITE1700AA från www.cheapbatterypacks.com och du kommer klara dig mkt bättre, dessa celler klarar att hålla spänningen över 1v ända tills över 90% av batteriet är urdraget under 30 Amperes ström... under 10A ligger den över 1.1v ända tills över 90% av batteriet är urdraget...

Dom celler du har nu klarar troligtvis inte i närheten av detta... och saggar därför så att spänningen försvinner och du får det fenomenet du beskriver med att logiken får fnatt.

Visst... ett sådant pack kostar 192kr + frakt, men det är det värt!
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Om det bara är tillfälliga spänningsdippar (när motorerna startar) som spökar så brukar det räcka med en halvvågslikriktare mellan batterierna och regulatorn.
Ta en shottkydiod t.ex. BAT85 , de har lågt framspänningsfall.
Kondensatorn får du labba lite med, börja med 22µF.
net4all

Inlägg av net4all »

Meduza> Kan vara en ide att göra senare, just nu har jag inga pengar..
(ekonomin är slut: Julklappar, verkligen 0kr)

Tony> halvågslikriktare?
Just nu har jag 1st elyt på 2200uF direkt över batteriet, plus 470uF över 5V delen..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad han menar är en kondensator innan 5V regulatorn och en diod som hindrar den från att laddas ut när batterispänningen dippar. Varför han kallar den för likriktare för står jag inte.
net4all

Inlägg av net4all »

Vad nu?
Är det inte meningen att en kondensator ska ladda ur sig för att motverka "dippet"?

"och en diod som hindrar den att laddas ur när batteri spänningen dippar"
Nu förestår jag inte, ett litet shema kanske?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Dioden sitter och hindrar att glättningskondensatorn före regulatorn ger spänning till systemet bakom dioden när matningsspänningen sjunker.
Skriv svar