Växelspänning som signal till komparator
Växelspänning som signal till komparator
Hur gör man enklast om man vill använda växelspänning(13 volt) som signal till en komparator? Är än sålänge inte så bra på elektronik. Men antar att det inte är så enkelt som att ta några dioder och nån kondensator i det här fallet?
en lite bättre förklaring om vad du vill ha skulle underlätta
men om du vill känna av om signalen är positiv eller negativ på 13v så räcker det att nolla en av komperatorns ingångar och sätta in signalen i den andra, om nu koperatorn matas med högre spänning än ca 18 v, om inte så får man dela spänningen så den kommer minst några volt under matingspänningen
görs med två resistorer
men om du vill känna av om signalen är positiv eller negativ på 13v så räcker det att nolla en av komperatorns ingångar och sätta in signalen i den andra, om nu koperatorn matas med högre spänning än ca 18 v, om inte så får man dela spänningen så den kommer minst några volt under matingspänningen
görs med två resistorer
Jag har en krets med en komparator som drar ett relä om spänningen på ena ingången sjunker under ca 5 volt. Sen har jag en spänningskälla på ca 13 volt AC(som inte har något med kretsen att göra) som slås på och av vid vissa tillfällen. Det jag vill göra är att lägga på den spänningen på ingången på komparatorn så att den blir över 5 volt. Men då måste jag väl först likrikta och sen få en stabil likspänning. Annars kommer väl rälet hålla på klappra?
Jag vet att spänningen är 13 volt AC. Växelspänningen är till glödstiftet på min pelletskamin. Jag använder den och spänningen till förbränningensfläkten för att kunna ställa startdos och fläkthastighet m.m i olika lägen. Grejen är att när glödstiftet är aktivt och det alltså finns tillgång till 13v AC vill jag hindra relät från att dra, då det påverkar mängden pellets som matas in i startfasen. Har löst det tillfälligt med ett relä. Men det är onödigt omständigt och jag vill göra det lite mer seriöst om jag ska etsa ett kort. Just nu sitter det bara på en labbplatta