Net 4 All bygger robot!

Berätta om dina pågående projekt.
net4all

Net 4 All bygger robot!

Inlägg av net4all »

Hej!

Har i några andra trådar ibland nämnt en robot, så nu är det nog dags att skapa en tråd. :)

Lite info:
Processor: 3st PIC16F628A
Motorer: 2st standard Lego motorer + 1st Standard servo
Matning: Ca 9V 6st AA-batterier

Nu är det kanske någon som tänker: Varför 3st PICar?
Jo, 628an har bara en PWM utgång, motorerna 2st, IR-diod 1st = 3st PWM utgångar.

Det är gjort så att PICen i mitten är "master", dvs det är här som "beslut" och beräkningar görs.
Och dom andra 2st är "slavar" som bara reagerar på kommandon över den seriella anslutningen mellan PICarna.

Motor slav: Styr vänster motor och servot som riktar IR-mottagare + IR-diod
IR slav: Styr allt som sitter på servot(IR-mottagare, IR-diod och RGB-diod)
Master: Styr höger motor och ger alla order

Översikt:
Bild

Saker att göra:
  • Fixa back på motorerna, ansluta en extra drivkrets, mjukvara redan klart
  • Skriva kod för sväng + back för att kunna väja för hinder
  • Försöka få till en IR-länk mellan dator <-> IR-slav
  • När IR-länk finns, ansluta till server för fjärrstyrning
  • Flytta inställningar från code-mem till EEPROM för att kunna ändra inställningar från datorn
  • Sist: Byta Master processor till 16F886
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du har sett NXT Mindstorm va?
( mindstorms.lego.com )
Snart jul så något hårt kan ju existera i en julklapp.
net4all

Inlägg av net4all »

Yepp, den har man tittat på.
Men jag tror jag bygger vidare på PIC, fler möjligheter.

Sen kan jag låna vårat Lego-lag's NXT-sett :)

EDIT: Har upptäckt att robotens batterier inte riktigt klarar att försörja alla delar, kanske måste ha ett batteri-pack bara till motorerna..
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Nätadapter :D Är det uppladdningsbara batterier som sitter i? De brukar vara fler Ah på dem, så är det vanliga så batterier så kan du byta :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alkaliska har mer energi innehåll än laddningsbara, normalt sett. Gissar att det var tvärt om som EEPROMdanne menade med ""fler Ah på dem"

Du kan få fler PWM utgångar med mjukvara. Det finns gott om exempel på det. Testa att sök.

Hur har du löst matningen?
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

På alkaliska batterier har jag sett att det är kanske 120mAh och på laddningsbara 1200mAh, men det kanske inte är på alkaliska batterier jag har sett att de är låg kapacitet, kan vara annat. Rätta mig i så fall :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Riktigt coolt! 8)

jag håller med EEprom, på ouppladdningsbara batterier brukar det ligga på strax under 1000mAh och uppladdningsbara finns i alla fall upp till 3000mAh. Kan bero på att de jag kollat på som inte är uppladdningsbara är lågbudjet batterier..

Mvh
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

[borttaget]
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 juli 2009, 21:07:12, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

120mAh måste vara ett 9V batteri. jag hittar inget bra test men Härstår det att de ligger på ca2500mAh. Jag hittar inget bättre NiMh batteri. Jag förutsätter att det inte är brunstensbatterier vi pratar om.

Med alkaliska batterier blir spänningen högre vilket kan få bilen att gå snabbare och batterierna dras ur snabbare.

Alkaliska batterier kan ha problem att leverera höga strömmar. Så då kan det bli en kortare livslängd på alkaliska.

Jag börjar tröttna på att rätta dig.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

[borttaget]
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 juli 2009, 21:07:55, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu hänger jag inte med riktigt. Kan du skriva om det där så att man fattar vad du syftar på?

Anledningen till att de har högre kapacitet beror på kemin i batteriet.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

[borttaget]
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 juli 2009, 21:08:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Uppladdningsbara har precis som danei säger lägre kapacitet än vad alkaliska batterier har. Gamla superheavyduty rusta/Ica-batterier har lägre ja. Helt rätt men de nya alkaliska har högre än uppladdningsbara.

Har ej siffror i huvet men det finns att läsa på diverse tester i tidningar och på internet.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Uppladdningsbara batterier har en spänning på 1.2V istället för 1.5V som vanliga batterier. Det påverkar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

EEPROMdanne: Om du läser vad jag skriver så ser du att det inte är så. Visst det skiljer inte mycket i Ah. Om du inte tror på min källa så får du gärna leta reda på en bättre. Men säg inte att jag har fel utan att komma med argument.

Spänningen är högre i ett alkaliskt vilket ger mer energi.

Vad menar du? "Men batteriet är ju uppladdningsbart(Ni-Mh på 2500mAh)," Vilket batteri? Det jag syftade på var alkaliskt. Saxat från länken

"Det vanligast förekommande engångsbatteriet är av alkalisk typ och den vanligaste storleken är AA/R06, även kallat Penlight. Spänningen är 1,5 volt och energiinnehållet är ca 2.500 mAh"

"och mina batterier som var uppladdningsbara var det ju också högre kapacitet på." också högre? än vadå?

"Så då fattar jag inte varför ouppladdningsbara batterier har högre kapacitet."

De brukar ha det. Men de laddningsbara i princip jämsides i dag. Men det är inte ett bra tips att byta till laddningsbara för att få upp kapaciteten. Jag gillar inte att tjata på alla felaktiga tips.
Skriv svar