Återanvända fotoresist-vätskan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sniffer

Återanvända fotoresist-vätskan?

Inlägg av sniffer »

Går det att återanvända det äringa som tar bort det positiv fotoresistlagret på kretskortet ? Har en burk stående sen förra gången. Just därför jag frågar eftersom det käns onödigt att blanda nytt om de gammla funkar. Lacken verkar ju nästan ramla av kortet så fort man får ner de i den vätskan så borde ju funka nästan lika bra även om det redan varigt 2-3 kretskort i vätsan?
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Det ska inte vara något problem att spara, men knappt värt besväret. Tänk på att det räcker med 2 ml (2 kryddmått) Gripens kaustiksoda från ICA för 3 dl etsvätska. En flaska kaustiksoda för 30 spänn räcker väl till en livstids förbrukning. Dessutom är det inte miljöfarligt i så små koncentrationer (inte mycket värre än att hälla ut lite tvål i vasken, tvål är också basiskt).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför blanda nytt varje gång? Framkallningsvätskan kan man i princip spara hur länge som hellst. Köper man "framkallningspulver" står det ju att man ska lösa det i 2L varmt vatten och spara i en flaska tills man behöver en gnutta. Så har jag. Bara att hälla på så det täcker kretskortet.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det finns som sagt ingen anledning till att spara vätskan då det är vanlig natriumlut (kaustisoda) som går att köpa på ICA/Konsum för en struntsumma per kg.

Det gör sannolikt naturen mera gott än ont att slå ut det eftersom det motverkar försurningen. Det används ju för att lösa proppar i avlopp och då kan det gå hyggliga mängder.

Annars så kan man göra som jag testade med framgång vid ett tillfälle. Tvätta försiktigt av kortet med tvål. Tvål innehåller lut och framkallar således fotoresisten.

Mikaelö
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men har man avlopsrör i plast brukar de inte gilla kaustiksodan, fick vi iaf papper om hem.
Michel

Inlägg av Michel »

MadModder skrev:Framkallningsvätskan kan man i princip spara hur länge som hellst.
Nja, efter 5år bildas det kristaller i botten som iallafall är omöjliga att lösa igen genom skakning av flaskan.
Jag köpte nytt.
~40:-/5år är inte så farligt liksom...
:D

Men det är väl ungefär allt - förutom ev. avdunstning av vattnet.
Skriv svar