Begränsa strömmen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sebnor

Begränsa strömmen

Inlägg av sebnor »

Vill kunna begränsa strömmen till en motorvärmare (230volt) så att effekten blir max 300Watt (~1.3A). Finns det någon krets/komponent jag kan sätta efter strömkällan men innan motorvärmaren för att åstadskomma detta?

Tänker mig något i denna stilen:
Strömkälla -> begränsande krets -> motorvärmare

Har funderat lite på om man kan använda sig av en vanlig dimmer som man ställer in till rätt effektuttag?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det borde funka. Men om man vill ha max effekt men minsta ström. Om det tex är säkringen som begräsar så går det att göra det bättre.
Användarvisningsbild
Garfield

Inlägg av Garfield »

Ett enkel sätt att halvera effekten är att sätta en diod i serie. har testat fungerar perfekt. Men du kanske vill variera effekten då är det dimmer som du ska använda
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det för effekt på den normalt sett?
sebnor

Inlägg av sebnor »

Garfield skrev:Ett enkel sätt att halvera effekten är att sätta en diod i serie. har testat fungerar perfekt. Men du kanske vill variera effekten då är det dimmer som du ska använda
Vilken diod ska jag använda mig av när det handlar om 230Volt?
Hittade denna på Elfa:
Switchdioder, högström -> 8ETH03/IR (70-242-84), 300V, 8A.

Om jag väljer dimmer, så räcker det väl med en vanlig "belysningsdimmer"?
danei skrev:Vad är det för effekt på den normalt sett?
Ca 700Watt har jag för mig, så om man kan pressa spänningskällan (spec för 300Watt) till 350Watt, så räcker det att halvera strömmen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då skulle ju en diod kunna funka. Vad är det för spännings källa? Jag är inte så säker på att annat än ett stabilet elnät klarar att regleras med en diod.
sebnor

Inlägg av sebnor »

danei skrev:Då skulle ju en diod kunna funka. Vad är det för spännings källa? Jag är inte så säker på att annat än ett stabilet elnät klarar att regleras med en diod.
Det är en DC 12V -> AC230V konverterare som jag kopplar till ett bilbatteri.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

misstänkte det. Då är jag inte så säker på att det kommer att fungera. Varför värma med battteri kraft? Har du räknat på hur mycket du kan värma med batteriet? Jag skulle nog rekomendera en bensinvärmare om du vill värma motorn utan elurtag.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag är liksom ledsen men det projektet du beskriver kommer att bli problemtiskt.

Även som du begränsade effekten till 300W så innebär det i praktiken att du tar 25A ur batteriet, plus lite mera eftersom omvandlaren inte har 100% verkningsgrad. Du behöver det som mest när det är riktigt kallt. DÅ har du i bästa fall 50% kapacitet ur batteriet. Dvs 30Ah ur ett 60Ah batteri. Kommer du att tömma batteriet helt så kan du kallt räkna med att det inte kommer o hålla många värmningar. Du bör nog inte ladda ur mer än till 30% kapacitet ifall du har ett fritidsbatteri, 50% med startbatteri. Du kommer då att ha ca 10-20Ah att nyttja. Sorligt, men det är den krassa sanningen.

Du kommer inte att kunna köra din värmare mera än 30-45min på halv effekt. Det kommer inte att värma mycket. Är det bekvämare bil vid starten du söker så kommer du att spara in kanske 30sek varmkörning. Är det motorslitaget du vill sänka så vore det nog mera på sin plats att byta till en tunn helsyntetisk olja av bästa modell inför vintern, ex Valvoline 0W-40 (fabrikatet endast ett exempel för jag vet att dom har 0W oljor).

En bensinvärmare vore långt mycket bättre och det går snabbt med en sån.

Mikael
sebnor

Inlägg av sebnor »

danei skrev:misstänkte det. Då är jag inte så säker på att det kommer att fungera. Varför värma med battteri kraft? Har du räknat på hur mycket du kan värma med batteriet? Jag skulle nog rekomendera en bensinvärmare om du vill värma motorn utan elurtag.
Jag bor mitt i stan, så någon möjlighet att använda en bensinvärmare finns inte. Varför värma med batterikraft? För att bilen har en helt egen vilja kalla dagar när motorn är genomfrusen :( Bilen hoppar, skuttar och dör om vart annat :\
Micke_71 skrev:Svar..
Jag kommer att använda ett extra batteri för uppvärmningen av motorn. När bilen sedan är igång laddas båda batterierna, så att stå en morgon utan laddat startbatteri kommer inte att inträffa (pga av motorvärmaren iaf).

Eftersom jag har ganska bra rabatt på bildelar så kommer jag nog att skaffa ett batteri av hög kvalité och iaf på 88-120Ah. När jag kör motorvärmaren på full effekt så räcker gott och väl 30-40 min för att min gamla Volvo 240 ska skutta och hoppa lite mindre iaf ;) Starten av motorvärmaren sköter jag med hjälp av en kontanktkortstelefon i bilen kopplat till ett relä.

Självklart kör jag på helsyntetisk olja! - har ju en finfin Volvo 244 från 1979. Bara det bästa är gott nog åt min älskling :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

På en mässa för några år sedan såg jaga en snubbe som sålde 12volts motorvärmare. Vet ej hur många som såldes, men det slog aldrig igenom. Var mycket strul samt att bilbatteriet tog stryk av det hela, och man var tvungen o köpa nya hela tiden.

Är det förbjudet med bensinvärmare i stan?

Hur långa sträckor kör du om dan? Om du nästan tömt ett bilbatteri så tar det ju ett tag o laddas upp igen, framförallt om du ska ladda med bilens orginalgenerator.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

http://www.ecoheater.nu/svenska/frame.htm

Den säljs visst fortfarande.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Finns det någon anledning att inte köra med en bensinvärmare?
Lödrök

Inlägg av Lödrök »

sebnor skrev:
Garfield skrev:Ett enkel sätt att halvera effekten är att sätta en diod i serie. har testat fungerar perfekt. Men du kanske vill variera effekten då är det dimmer som du ska använda
Vilken diod ska jag använda mig av när det handlar om 230Volt?
Hittade denna på Elfa:
Switchdioder, högström -> 8ETH03/IR (70-242-84), 300V, 8A.
Tänk på att vid Vrms = 220V är toppspänningen û = 312V alltså riskerar dioden att gå sönder..

600V är mer ok, då har man lite marginal för powerfactor fel, övertoner, reaktiva effkter,
transienter etc..
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Vad har du för generator då? Det var väl fortfarande 35A -79?
Även om det är 55 A behöver du köra minst en timme efter varje värmning för att få tillbaka det du har dragit ur. Batteriet är inte så bra på att ta åt sig laddning heller när det är kallt.
Skriv svar