Begränsa strömmen
Begränsa strömmen
Vill kunna begränsa strömmen till en motorvärmare (230volt) så att effekten blir max 300Watt (~1.3A). Finns det någon krets/komponent jag kan sätta efter strömkällan men innan motorvärmaren för att åstadskomma detta?
Tänker mig något i denna stilen:
Strömkälla -> begränsande krets -> motorvärmare
Har funderat lite på om man kan använda sig av en vanlig dimmer som man ställer in till rätt effektuttag?
Tänker mig något i denna stilen:
Strömkälla -> begränsande krets -> motorvärmare
Har funderat lite på om man kan använda sig av en vanlig dimmer som man ställer in till rätt effektuttag?
Vilken diod ska jag använda mig av när det handlar om 230Volt?Garfield skrev:Ett enkel sätt att halvera effekten är att sätta en diod i serie. har testat fungerar perfekt. Men du kanske vill variera effekten då är det dimmer som du ska använda
Hittade denna på Elfa:
Switchdioder, högström -> 8ETH03/IR (70-242-84), 300V, 8A.
Om jag väljer dimmer, så räcker det väl med en vanlig "belysningsdimmer"?
Ca 700Watt har jag för mig, så om man kan pressa spänningskällan (spec för 300Watt) till 350Watt, så räcker det att halvera strömmen.danei skrev:Vad är det för effekt på den normalt sett?
Jag är liksom ledsen men det projektet du beskriver kommer att bli problemtiskt.
Även som du begränsade effekten till 300W så innebär det i praktiken att du tar 25A ur batteriet, plus lite mera eftersom omvandlaren inte har 100% verkningsgrad. Du behöver det som mest när det är riktigt kallt. DÅ har du i bästa fall 50% kapacitet ur batteriet. Dvs 30Ah ur ett 60Ah batteri. Kommer du att tömma batteriet helt så kan du kallt räkna med att det inte kommer o hålla många värmningar. Du bör nog inte ladda ur mer än till 30% kapacitet ifall du har ett fritidsbatteri, 50% med startbatteri. Du kommer då att ha ca 10-20Ah att nyttja. Sorligt, men det är den krassa sanningen.
Du kommer inte att kunna köra din värmare mera än 30-45min på halv effekt. Det kommer inte att värma mycket. Är det bekvämare bil vid starten du söker så kommer du att spara in kanske 30sek varmkörning. Är det motorslitaget du vill sänka så vore det nog mera på sin plats att byta till en tunn helsyntetisk olja av bästa modell inför vintern, ex Valvoline 0W-40 (fabrikatet endast ett exempel för jag vet att dom har 0W oljor).
En bensinvärmare vore långt mycket bättre och det går snabbt med en sån.
Mikael
Även som du begränsade effekten till 300W så innebär det i praktiken att du tar 25A ur batteriet, plus lite mera eftersom omvandlaren inte har 100% verkningsgrad. Du behöver det som mest när det är riktigt kallt. DÅ har du i bästa fall 50% kapacitet ur batteriet. Dvs 30Ah ur ett 60Ah batteri. Kommer du att tömma batteriet helt så kan du kallt räkna med att det inte kommer o hålla många värmningar. Du bör nog inte ladda ur mer än till 30% kapacitet ifall du har ett fritidsbatteri, 50% med startbatteri. Du kommer då att ha ca 10-20Ah att nyttja. Sorligt, men det är den krassa sanningen.
Du kommer inte att kunna köra din värmare mera än 30-45min på halv effekt. Det kommer inte att värma mycket. Är det bekvämare bil vid starten du söker så kommer du att spara in kanske 30sek varmkörning. Är det motorslitaget du vill sänka så vore det nog mera på sin plats att byta till en tunn helsyntetisk olja av bästa modell inför vintern, ex Valvoline 0W-40 (fabrikatet endast ett exempel för jag vet att dom har 0W oljor).
En bensinvärmare vore långt mycket bättre och det går snabbt med en sån.
Mikael
Jag bor mitt i stan, så någon möjlighet att använda en bensinvärmare finns inte. Varför värma med batterikraft? För att bilen har en helt egen vilja kalla dagar när motorn är genomfrusendanei skrev:misstänkte det. Då är jag inte så säker på att det kommer att fungera. Varför värma med battteri kraft? Har du räknat på hur mycket du kan värma med batteriet? Jag skulle nog rekomendera en bensinvärmare om du vill värma motorn utan elurtag.

Jag kommer att använda ett extra batteri för uppvärmningen av motorn. När bilen sedan är igång laddas båda batterierna, så att stå en morgon utan laddat startbatteri kommer inte att inträffa (pga av motorvärmaren iaf).Micke_71 skrev:Svar..
Eftersom jag har ganska bra rabatt på bildelar så kommer jag nog att skaffa ett batteri av hög kvalité och iaf på 88-120Ah. När jag kör motorvärmaren på full effekt så räcker gott och väl 30-40 min för att min gamla Volvo 240 ska skutta och hoppa lite mindre iaf

Självklart kör jag på helsyntetisk olja! - har ju en finfin Volvo 244 från 1979. Bara det bästa är gott nog åt min älskling

På en mässa för några år sedan såg jaga en snubbe som sålde 12volts motorvärmare. Vet ej hur många som såldes, men det slog aldrig igenom. Var mycket strul samt att bilbatteriet tog stryk av det hela, och man var tvungen o köpa nya hela tiden.
Är det förbjudet med bensinvärmare i stan?
Hur långa sträckor kör du om dan? Om du nästan tömt ett bilbatteri så tar det ju ett tag o laddas upp igen, framförallt om du ska ladda med bilens orginalgenerator.
Är det förbjudet med bensinvärmare i stan?
Hur långa sträckor kör du om dan? Om du nästan tömt ett bilbatteri så tar det ju ett tag o laddas upp igen, framförallt om du ska ladda med bilens orginalgenerator.
Tänk på att vid Vrms = 220V är toppspänningen û = 312V alltså riskerar dioden att gå sönder..sebnor skrev:Vilken diod ska jag använda mig av när det handlar om 230Volt?Garfield skrev:Ett enkel sätt att halvera effekten är att sätta en diod i serie. har testat fungerar perfekt. Men du kanske vill variera effekten då är det dimmer som du ska använda
Hittade denna på Elfa:
Switchdioder, högström -> 8ETH03/IR (70-242-84), 300V, 8A.
600V är mer ok, då har man lite marginal för powerfactor fel, övertoner, reaktiva effkter,
transienter etc..