Elmotor till bilen
Ja det där om 50A genom några mm breda pinnar är jag också lite skeptisk för, men står det i databladet borde det tåla det också.
Bondingstrådarna i anslutning till chippet i sig brukar tom vara bra ännu tunnare än så. Dock är det oftast mer än bara en tråd för att kunna hantera strömmen men den sammanlagda arean på alla dessa är normalt ändå inte i närheten av den för benen till kapseln som klarar av bra högre ström än den är designad för, om det tex är en TO-220 kapsel.
Har en PWM kontroller jag byggde för några år sedan som jag testade en DC motor med för en tid sedan och vid 26.8V och 100% pulsbredd så drog motorn 42A som en liten mosfet i TO-220 kapsel fick ta hand om. Mosfeten var specificerad för 75A vid DC och visst den klarade förstås också av dessa 42A utan problem och med bara en liten tunn bit kylfläns, det var värre med 35A kylflänsen som det började ryka av lite men den höll ändå.
Så jodå dom klarar den ström som står om man läser det som det i databladet om kontinuerlig ström. Pulsat så klarar dom normalt av mer.
Bondingstrådarna i anslutning till chippet i sig brukar tom vara bra ännu tunnare än så. Dock är det oftast mer än bara en tråd för att kunna hantera strömmen men den sammanlagda arean på alla dessa är normalt ändå inte i närheten av den för benen till kapseln som klarar av bra högre ström än den är designad för, om det tex är en TO-220 kapsel.
Har en PWM kontroller jag byggde för några år sedan som jag testade en DC motor med för en tid sedan och vid 26.8V och 100% pulsbredd så drog motorn 42A som en liten mosfet i TO-220 kapsel fick ta hand om. Mosfeten var specificerad för 75A vid DC och visst den klarade förstås också av dessa 42A utan problem och med bara en liten tunn bit kylfläns, det var värre med 35A kylflänsen som det började ryka av lite men den höll ändå.
Så jodå dom klarar den ström som står om man läser det som det i databladet om kontinuerlig ström. Pulsat så klarar dom normalt av mer.
Byt motorer!n00bl0r14n skrev:Millox: Skulle säga att det är synkronmotorer. Den har bara en rotor och en lindning.
mikebike: Jag skall ju givetviss transfomera upp spänningen till 230VAC.
48VDC-48VAC-230VAC
Och skulle inte 48VDC fungera som en likströmms broms?
-Den sammanlagda effekten hos dina motorer är lägre än vad en cyklist presterar.
-Transformatorer fungerar inte speciellt bra vid "fel" frekvens och skall du bygga växelriktare så är frekvensen ju nästan 0 vid låga varv. Transformatorn lär ändå bli både större och dyrare än nya motorer....
-Synkronmotorer är klart svåra att använda.....
n00bl0r14n: Helt klart kul att du är från Pedersöre, är själv från Jakobstad. Trots det klickade jag utan att tveka i "Nej" alternativet i omröstningen. Motorerna är verkligen löjligt klena. Precis som mikebike skriver så motsvarar de ungefär vad en cyklist kan prestera (iofs en ganska duktig sådan). Dessutom är risken nästan överhängande att din drivelektronik kommer att brinna upp trots att effekten är så pass "låg". Det är stora strömmar, då brukar det ryka innan man fått kläm på det hela...
Nej skaffa en mer lämplig motor (typ 24VDC, ungefär samma effekt) och sätt den på cykeln istället...
Nej skaffa en mer lämplig motor (typ 24VDC, ungefär samma effekt) och sätt den på cykeln istället...

-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
Shit pommfrit! Måste hitta nån bättre motor. Maskin motörerna/ingejörerna sa det skulle gå med dom motorerna jag visade åt dem och med en utväxling på 1:4 (tror jag de sa) så skulle det gå.
Måste forska vidare lite.
maha: Kul att se någon homeboy här
och jag ska inte ha den på cyckeln. Strömmarna är jag medveten om är stor.
Måste forska vidare lite.
maha: Kul att se någon homeboy här

-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
Hmm. Det ska vara en liten bil. Vet inte vad en kommer att väga när jag blockar bort allt onödigt i den.
Max 100km/h men det är en prototyp så ja skulle vara glad om den gick ca 30-45km/h eller att det gick fram alls skulle jag redan vara glad.
Om vi säger den väger 500kg så får man se någon jämförelse.
Är det ut W eller W som den drar du jämför med?
Max 100km/h men det är en prototyp så ja skulle vara glad om den gick ca 30-45km/h eller att det gick fram alls skulle jag redan vara glad.
Om vi säger den väger 500kg så får man se någon jämförelse.
Är det ut W eller W som den drar du jämför med?
För att köra 100 km/tim med en (liten) bil krävs ungefär 30 hkr = 20 kW grovt räknat.
500 kg och 30-35 km/tim motsvarar ungefär en golfbil. Jag gör en del jobb åt ett företag som tillverkar drivsystem till golfbilar (och truckar). Drivarna går på 48V och jag har för mig att strömförbrukningen är max 100A. 4,8 kW alltså.
Någonstans där hamnar du om du skall få några acceptabla prestanda.
500 kg och 30-35 km/tim motsvarar ungefär en golfbil. Jag gör en del jobb åt ett företag som tillverkar drivsystem till golfbilar (och truckar). Drivarna går på 48V och jag har för mig att strömförbrukningen är max 100A. 4,8 kW alltså.
Någonstans där hamnar du om du skall få några acceptabla prestanda.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt: