Uppvärmning av källare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu måste du ju vända på fläktarna och jämföra skillnaden. ;)
Mindmapper

Re: Första resultat....

Inlägg av Mindmapper »

Eriond skrev: Dessutom visar sig ett annat fenomen som beskrivis i Maxims app-note, nämligen "fan beating", dvs. att de två fläktarna håller bara nästan samma varvtal. Skillnaden dem emellan skapar ett lågfrekvent wof-wof-wof-wof ljud, lite som en helikopter på tomgång.
Kan du inte minska inverkan av detta genom att sätta en träskiva (från botten och 3-4dm upp) mellan fläktarna så att de inte "ser" varandra.
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Idén är god, men den har två hinder:
  • 1) Det räcker inte med att fläktarna inte ska se varandra. Ljudet uppstår som en resonans i hela lådan, så jag skulle behöva dela av hela vägen och göra som två isolerade kammare. Görbart, men jobbigt!

2) Min tanke är att de två fläktarna, genom att blåsa mot varandra, skapar en härlig mix och får luften att stiga upp genom lådan mer ljämt fördelat över elementet. Kanske bara en teori, för jag har inte gjort någon rökspårstest á la vindtunnel.
Dessutom, så är det ju en mekanisk lösning, och håller jag på på det viset, så slutar det väl med att jag inte behöver bygga något kontrollerkort alls! :lol:

Tack för alla goda tips! Jag skulle verkligen behöva hjälp med det där op-amp -valet från schemat på föregårnde sida. Den enda känndom jag har om op-ampar är 741, men nog måste det väl ha kommit nyare och bättre ersättare sedan jag gick i skolan (för 20 år sen).

/Eriond
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Undrar om det inte vore enklare att använda en NPN-transistor istället för den i schemat, och utnyttja emitterföljarkoppling, så kan man ta vilken billig opamp som helst. Eller iaf en med rail-to-rail. Skippa alla extra motstånd, och koppla opampen som spänningsföljare. Du får då visserligen en spänning till fläkten som inte kan vara mer än Vmax-0,7V, men du skulle ju inte ha max ändå så. ;)
opampen bör klara en utström på minst Ifläkt/hfe.
Skriv svar