Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aaah, du tänkte så... Ser bra ut.
Jag tog bara vad jag hade hemma, dvs bitar av HDF som blev över. Följde ju med 4 lösa hållare, men bara 2 behövs.
Borre

Inlägg av Borre »

Ja jag tänkte att den konstrunktion ska vara lätt att sätta dit och få fast på vettigt sätt.
Blir nog något liknande för Z beroende på hur mycket som får plats och om jag orkar göra om den också. Nu ser den ut ungefär som din gamla modell, med stöd bara på en sida.

Har även skissat lite på en förstärkning av traversebenen som sitter ihop med botten delen, lik den Knotas gjorde. Fast min modell sitter på vardera sida av bottendelen och upp till samma höjd som de mindre mdf-bitarna på insidan av benen. Nackdelen är att man mister totalt 10mm i arbetsyta om man använder 5mm HDF.
Ska fundera lite till och skissa så slänger jag upp en bild imorrn så ni förstår vad jag menar och kan ge mig lite feedback på idén, om det är en bra eller om jag ska glömma den direkt. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man skulle ju kunna fräsa ett 5mm djupt spår ur MDFen, och låta förstärkningen sticka ner där. Lånade din bild och ritade på ena sidan: http://madmodders.se/temp/Lillsyrran/hallare2x.jpg
Borre

Inlägg av Borre »

Ja då skulle det vara ännu lättare att få det hela stabilt och bra, men tror du inte det blir tillräckligt bra utan att göra så?
Är ju inte jätte stora påfrestnigar det handlar om.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo det lär funka jättebra ändå. Tänkte mest på om Jojje ska ha så på V2. Då går det inte att montera snett om man ens försöker. :D
Borre

Inlägg av Borre »

Ja det vore nog bra, bara limma och trycka ner dem i urfräsnignar så sitter allt som det ska.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tack för tipset.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Är det någon som provat att fräsa/gravera i alu än?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inte vad jag sett, men jag hade tänkt försöka när jag väl fått ihop bygget. :P

Jag är fortfarande lite anti mot de djupa urfräsningarna för tvärbalkarna på traversen.
Det finns inget skruvförband på hela fräsen som sitter så in i skogen som traversgavlarna mot sin bottenplatta, och där finsn ingen urfräsning alls. (ok, på delad förstaplats med bordsgavlarna, som har 3mm urfräst)
Men traversens tvärbalkar räcker det med att man drar lite halvhårt i så spricker MDFen upp direkt. Finns ju knappt nåt kvar som kan ta upp kraften.
Den längst upp är det ingen fara med, för den sitter som gjutet efter att ha slagit in den med gummiklubban, men den nya nedre...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Limma före du målar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Då går det ju aldrig att ta isär :P
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nä, men varför ska du pillra isär den för? Du vet ju redan hur den fungerar. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jojo, men det ska ju vara olika färg på delarna, och sen måste man ju maskera rören vid målningen. Jobbigt :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du har så många konstiga krav M&M. Snart vill du väl att det ska funka också. :roll:
Borre

Inlägg av Borre »

Vet inte om det nämnts tidigare men jag tycker du ska flytta ner hållaren för muttern på z-delen några millimeter, 20 borde fungera utan att muttern stuttar i avgasklämmorna längst ner. Då har man mer plats för att förstärka hållaren så som MM och jag har bilder på/har gjort.

BILD
Skriv svar