Filkopieringsprogram

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Filkopieringsprogram

Inlägg av ensten »

Ska flytta några GB data (bilder) mellan två USB diskar. Skulle vilja veta vilket program till Xp som är gratis och bäst, snabbast att använda. Gärna en felrapporteringsfunktion och att programmet inte avbryter kopieringen vid fel.

Tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Tja... om nu dra och släpp inte duger så kan du ju öppna ett kommandofönster och skriva nåt i stil med

Kod: Markera allt

copy e:\bilder\*.* f:\bilder\ /V
... så kopieras filerna och verifieras efter kopiering. Minns inte säkert, men jag tror inte hela processen stannar ifall en fil misslyckas.
jbulow

Inlägg av jbulow »

Har själv kört med Teracopy i flera månader nu. Det är en drop-in-ersättare för explorens inbyggda filkopiering. Verkligen ett lyft och fungera väldigt bra.

http://www.codesector.com/teracopy.asp

Om ändamålet att regelbundet synka en filstruktur till en annan kan du även kika på DeltaCopy (google efter det...)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Syncback
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ska flytta några GB data (bilder) mellan två USB diskar...

OK, jag är inte riktigt med här...
Varför fungerar inte vanliga filkopieringar i Windows för *det* ???
Ska du göra det ofta ? Eller en gång ?
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

ycopy samt robocopy är väll vad jag använder på jobbet.

robocopy ingår ju i microsoft resource kit och är komandorads baserad så det är väldigt lätt att bygga script runt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Sodjan> Nja, det brukar i allmänhet sluta att med att kopieringen stannar på grund av något suspekt fel stoppar kopieringen (kommer inte på ngt speciellt just nu). Vad som händer är att kopieringen stannar och jag har ingen aning om vad som är kopierat eller inte.

Problemet är att detta oftast händer när många filer skall kopieras i många mappar och undermappar. Min känsla är att Windows filkopieringsfunktion är lite instabil och grovmaskig. Det finns säkert en mängd växlar att sätta som hjälper till, men just den här gången fanns det inte tid att sätta sig in i det eftersom detta var en engångskopiering.

Dessutom tyckte jag att det kan vara ett bra sätt att få en "tipstråd" i ämnet.

Hoppas det klarnade lite!
Tack för alla svar - filerna är kopierade med Teracopy. :)
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Robocopy råkkar phett!
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Nu hade ju redan Ensten hittat sin lösning, men kom på ett till liknande program. http://www.xxcopy.com
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller med om att windows oftast inte klarar att kopiera en hel cd eller större bit av en hårddisk utan stopp, så jag tackar för tråden jag med
Khaki

Inlägg av Khaki »

Känner inte igen problemet. Jag kopierar ibland större filer (en hel CD är ju ingenting), tror det har varit 40 GB som mest med en massa undermappar och det har aldrig varit något konstigt med det. Kör med trådbundet nätverk, USB - och nätdiskar.
jbulow

Inlägg av jbulow »

Problemet uppstår t.ex när du råkar ha en eller flera filer som råkar vara öppnade av något program. Man kan själv inte alltid styra vad som är öppnat. Det räcker med att man öppnat en katalog i explorern så kommer filer låsas lite stokastiskt av preview-funktionen.

Ett annat bra program som är till stor nytta är Unlocker http://ccollomb.free.fr/unlocker/ som detekterar när man får låsningsproblem och som hjälper till att lösgöra filen.

Det är mycket som fungerar bra i Windows, men dess filsystem är nog numera dess svagaste länk.
xxargs

Inlägg av xxargs »

jo, låsta filer så att andra program inte kan acessa den samtidigt är ju en syndrom som dos/windows är ganska ensamma om och har ställt till många fall katastof i tex backupsammanhnag (har varit med om detta på ett företag -där backupsystemet inte slutfördes pga. hängande filer i NT-servern låsta av användare över nätverk - även utloggade sådana - och ingen upptäkte det på ett halvår..)

nu finns det mekanismer i windows som kan gå runt detta, men problemet är att det är bara ett fåtal som använder detta och förr eller senare så fastnar man...

just det här är jäkligt irrtierande då det inte går att låta en pdfwiever (speciellt då inte acrobat) att titta på de genererade dokumenten från tex. LaTex och uppdaterar automagiskt med behållande av tittad sida om det kommer en ny version PDF samt låser upp LaTex varje gång man skall generera en ny fil med samma namn som acrobaten just tittar på.

sådant är hemskt irrierande när samma jobb går väldigt smidigt i tex. Linuxmiljö
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller så kör man ett OS där LateX bara skapar en *ny version* av filen,
d.v.s det spelar ingen roll om föregående version är låst eller inte... :-)
Det förutsätter ju ett OS som har versionshantering på filerna, så klart.
jbulow

Inlägg av jbulow »

Sådana OS ur tyvärr på utdöende (antar att du syftar på VMS). Vad gäller versionhantering av filsystem är väl den friska vinden just nu ZFS som återfinns i Solaris och FreeBSD, och snart även i OS/X.
Skriv svar