Det första du bör tänka på är hur de här balla prylarna ska prata med varandra. Pratar vi OSI-modell, så har du på layer 1:
- Kabel
- Trådlöst
Om du ska flytta in i ett ännu omöblerat hus/lägenhet, så skulle jag rekommendera kabel. Det är jobbigt i början (för att kabeln behöver förläggas) men det blir lättare i längden. De trådlösa alternativen använder sig av ISM-band, men tyvärr är det ganska fullt där, så det är svårt att få en signal igenom på ett enkelt sätt.
Dessutom innebär kabelalternativet att du lätt kan få ut strömförsörjning till alla apparater (med måttlig effekt).
Själv har jag gjort en lösning som jag kallar HomeBus (säkert redan taget, men det skiter jag i). Över en vanlig
4-tråds telekabel(billig!) så kör jag ut 12V samt en halvduplex EIA485-bus. Varje slinga på busen kan bli upp till 1200m, men spänningsfallet på 12V-sidan gör att den i praktiken kan vara 50-100m. Det räcker gott i en lägenhet. Jag håller dessutom på att snickra på en hub, som ska göra det möjligt att ansluta fler slingor.
Då kommer vi in på OSI layer 2/3:
Busen pratar normalt 9600bps, men har även ett burst-mode som kan nå upp till 115200bps. Alla mina enheter har en unik 9-bitars adress, och protokollet är utformat så att det finns en master som bestämmer vem som pratar med vem och när. (ORDNUNG, BITTE!)
Så - det var det tråkiga, nu kan ni fortsätta spåna idéer!
Mitt senaste tillskott var IR-dekkar till ALLA rum. Jag hittade billiga Bosch BlueLine (c:a 5£/st) som jag försett med ett adapterkort så att de kör på min HomeBus.
/Eriond