Frekvens vid multiplexing
Frekvens vid multiplexing
Nån som vet vilken frekvens man minst bör multiplexa lysdioder i en matris med så att de inte flimmrar. Tänkte ta och bygga en liten ledsnurra och letar efter en lämplig motor. Kan 60 Hz vara för lite ?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
"Analoga" biofilmer visar bilderna med en frekvens på 24Hz. Upplever ni det som flimmer? Nej, tänkte väl det. Skillnaden är att varje bild visas hela tiden ända tills nästa ska visas, till skillnad från en TV där ljusstyrkan avtar med tiden. TFT-monitorer kör med hyffsat låg frekvens, och de flimrar ju inte alls.
När jag experimenterade med min Led-display så gjorde jag följande subjektiva analys:
30: blinkar som helvete
35: blinkar som satan
40: blinkar irriterande
45: det syns knappt att det blinkar
50: Blinkningarna är praktiskt taget borta
55: Blinkningarna är obefintliga
60: perfekt stabila dioder
Men ska man vara riktigt kräsen så ser man faktiskt en blinkfrekvens på 200Hz om ytan är tillräckligt stor.
Och hjärnan registrerar förmodligen blinkningar över 400Hz(Obs. grundar sig inte på någon vetenskaplig analys)
30: blinkar som helvete
35: blinkar som satan
40: blinkar irriterande
45: det syns knappt att det blinkar
50: Blinkningarna är praktiskt taget borta
55: Blinkningarna är obefintliga
60: perfekt stabila dioder
Men ska man vara riktigt kräsen så ser man faktiskt en blinkfrekvens på 200Hz om ytan är tillräckligt stor.
Och hjärnan registrerar förmodligen blinkningar över 400Hz(Obs. grundar sig inte på någon vetenskaplig analys)
Jag har inte led-displayen inkopplad men jag känner till att det perferia synfältet är känsligare.
Hur man upplever blinkningar är även beroende av yta och ljusstyrka (och personlig uppfattningsförmåga).
Tex så ser min dator-monitor förjävlig ut i 60Hz.
Men för en Led-display så är ytan som lyser inte heltäckande vilket är förmildrande.
När man programmerar en led-display ska man även ta ställning till om man ska scrolla texten synkat med blinkningarna, för då ser det ut som lysdioderna följer med texten.
Så om man vill ha superstabila dioder på tex 100Hz så blir texten troligtvis för snabb så då måste man kompromissa.
Med min display hade jag tänkt att ha 45Hz vid scrollning och 80Hz utan scrollning.
Hur man upplever blinkningar är även beroende av yta och ljusstyrka (och personlig uppfattningsförmåga).
Tex så ser min dator-monitor förjävlig ut i 60Hz.
Men för en Led-display så är ytan som lyser inte heltäckande vilket är förmildrande.
När man programmerar en led-display ska man även ta ställning till om man ska scrolla texten synkat med blinkningarna, för då ser det ut som lysdioderna följer med texten.
Så om man vill ha superstabila dioder på tex 100Hz så blir texten troligtvis för snabb så då måste man kompromissa.
Med min display hade jag tänkt att ha 45Hz vid scrollning och 80Hz utan scrollning.
Jag har ingen bra förklaring till det men på något vis synkar hjärnan med blinkningarna och gör så att lysdioderna följer med texten.
Om man gör som du säger så följer dioderna visserligen med eftersom du synkar blinkning och förflyttning men alla dioderna blir dubbla, det ser förjävligt ut.
Om man uppdaterar i 10000Hz eller har ett stabilt tillstånd istället för multiplexning och scrollar i 50Hz så blir lysdioderna ovala (typ motion blur).
När det gäller monitorer så har dom olika efterlysning.
Kort efterlysning = mycket flimmer
Lång efterlysning = lite flimmer
TV:n har ju bara 50Hz men den flimmrar ju inte lika mycket som 60Hz på en monitor.
Om man gör som du säger så följer dioderna visserligen med eftersom du synkar blinkning och förflyttning men alla dioderna blir dubbla, det ser förjävligt ut.
Om man uppdaterar i 10000Hz eller har ett stabilt tillstånd istället för multiplexning och scrollar i 50Hz så blir lysdioderna ovala (typ motion blur).
När det gäller monitorer så har dom olika efterlysning.
Kort efterlysning = mycket flimmer
Lång efterlysning = lite flimmer
TV:n har ju bara 50Hz men den flimmrar ju inte lika mycket som 60Hz på en monitor.