Frekvens vid multiplexing

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

Frekvens vid multiplexing

Inlägg av Maze »

Nån som vet vilken frekvens man minst bör multiplexa lysdioder i en matris med så att de inte flimmrar. Tänkte ta och bygga en liten ledsnurra och letar efter en lämplig motor. Kan 60 Hz vara för lite ?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vid 50Hz går gränsen för vad människans öga klarar. 60Hz är nog i gränsfall, fasst det borde rimligtvis inte flimra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

50Hz syns. 75Hz brukar ju vara tummregel på skärmar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mullemecks snurra snurrar nog inte i närheten av 50 varv/sek, men den funkar ju bra ändå!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

"Analoga" biofilmer visar bilderna med en frekvens på 24Hz. Upplever ni det som flimmer? Nej, tänkte väl det. Skillnaden är att varje bild visas hela tiden ända tills nästa ska visas, till skillnad från en TV där ljusstyrkan avtar med tiden. TFT-monitorer kör med hyffsat låg frekvens, och de flimrar ju inte alls.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En bio visar bilerna med en frekvens på 48Hz. Man visar varje bild två gånger.

Om man halvvågslikriktar en 50Hz växelspänning och kopplar en glödlampa till den spänningen så flimrar det. Det är på det jag bygger min uppfattning om att 50Hz flimrar.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

När jag experimenterade med min Led-display så gjorde jag följande subjektiva analys:

30: blinkar som helvete
35: blinkar som satan
40: blinkar irriterande
45: det syns knappt att det blinkar
50: Blinkningarna är praktiskt taget borta
55: Blinkningarna är obefintliga
60: perfekt stabila dioder

Men ska man vara riktigt kräsen så ser man faktiskt en blinkfrekvens på 200Hz om ytan är tillräckligt stor.
Och hjärnan registrerar förmodligen blinkningar över 400Hz(Obs. grundar sig inte på någon vetenskaplig analys)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Prova igen och titta på lysdioderna i ögonvrån. Jag har för mig att i det perifera synfältet så är man känsligare för blinkningar än mitt i gula fläcken.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har inte led-displayen inkopplad men jag känner till att det perferia synfältet är känsligare.
Hur man upplever blinkningar är även beroende av yta och ljusstyrka (och personlig uppfattningsförmåga).
Tex så ser min dator-monitor förjävlig ut i 60Hz.
Men för en Led-display så är ytan som lyser inte heltäckande vilket är förmildrande.

När man programmerar en led-display ska man även ta ställning till om man ska scrolla texten synkat med blinkningarna, för då ser det ut som lysdioderna följer med texten.
Så om man vill ha superstabila dioder på tex 100Hz så blir texten troligtvis för snabb så då måste man kompromissa.
Med min display hade jag tänkt att ha 45Hz vid scrollning och 80Hz utan scrollning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför skulle man inte tycka att det följde med fast man uppdaterar två gånger per scroll med 100Hz i uppdatering?

Förövrigt ser jag flimmer vid 75Hz på en monitor klart och tydligt. Det är otroligt irriterande. 85 är det minsta jag kan ha utan att bli trött i ögonen och få ont i huvet.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har ingen bra förklaring till det men på något vis synkar hjärnan med blinkningarna och gör så att lysdioderna följer med texten.
Om man gör som du säger så följer dioderna visserligen med eftersom du synkar blinkning och förflyttning men alla dioderna blir dubbla, det ser förjävligt ut.
Om man uppdaterar i 10000Hz eller har ett stabilt tillstånd istället för multiplexning och scrollar i 50Hz så blir lysdioderna ovala (typ motion blur).

När det gäller monitorer så har dom olika efterlysning.
Kort efterlysning = mycket flimmer
Lång efterlysning = lite flimmer
TV:n har ju bara 50Hz men den flimmrar ju inte lika mycket som 60Hz på en monitor.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Skillnaden mellan en monitor och en led-disopay är ju dessutom den att i led-displayen lyser en rad/kolumn åt gången, i en monitor är det en pixel i taget som är tänd.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En annan skillnad mellan en lysdiod är ett den slocknar på nån nanosekund. En "pixel" på en vanlig CRT lyser säkert i nån millisekund inan den börjar fadea bort. (Orkar inte kolla just nu, men nån annan vänlig person kan säkert göra det)

Misstänker att det kan göra sitt till.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Har man en 8x8 LED-display är 8 lysdioder åt gången tända. Dvs 12.5%

Men om man tar en skärm med 1024x780 så är det bara 0.00013% som är igång. Sen får man ju tänka det matseng precis sa också.
Skriv svar