Audiofil D/A line-out ..?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För A/D'n står det:
"An NE5532 dual op amp is used to provide the output antialias filters required for adequate image rejection. One 2-pole filter section is provided for each channel."
110 dB SNR 0.003% THD+N

Sen kanske man har lågpassfilter i tillägg.
Tänkte någon FPGA el CPLD tar emot data via ethernet och skickar seriellt till A/D.
zeal

Inlägg av zeal »

Ah okej, jag har bara aldrig sett någon kalla det för antialias när det handlar om image rejection innan, man lär så länge man lever. :)

Det låter som ett lockande projekt för att få ljudet i datorn bort till förstärkaren. Ii dagsläget så använder jag min xbox med XBMC i ungefär samma syfte, men den låter lite väl mycket och jag vill inte gärna ha den ståendes på hela tiden. Jag skulle iofs klara mig med endast digitalt ut vilket gör det hela ännu enklare, fast det vore kul med analog ut med.

Tänkte du använda någon mjuk processor, och i så fall vilken? Funderar på om det blir jobbigt att lösa streamingen över ethernet utan, har aldrig använt ethernet ihop med FPGA tidigare så jag har ingen uppfattning om hur krångligt det är.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror inte det behövs någon cpu eg. En buffert + flödeskontroll är nog bra dock.
Anledningen till att jag funderar på analog ut är att s/p-dif är ett rätt kasst protokoll både elektriskt och integritetsmässigt. Dessutom är det oftast bara "bio-recievers" som har digital ingång och dom kostar oftast 2x en stereoförstärkare. Och då har krutet lagts på 5 förstärkare istället för 2 vilket påverkar kvaliteten.
Något man får se upp med är att mellan högtalare måste ljudet gå synkront annars blir det eko.
Skriv svar