Cold Cathode-rör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Kontakt:

Cold Cathode-rör?

Inlägg av matseng »

Som rubriken säger. Går det att dimma sådana med antingen PWM eller lägre spänning? Och går det att dimma ner dom hela vägen ner till 0% utan att den hoppar från 25% ljusstyrka till 0 på en gång?

Hur är det med ljusstyrkan på dom? Lyser dom fullt på en gång när man slår på dom eller har dom en uppvärmingstid?

Tar dom som lysrör skada av att slås på och av flera gånger i minuten?

(Kanske ska offra en hundring och gå ner till den lokala datanasaren och köpa ett rör och prova...)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det är samma rör som jag tror så går det inte. De lyser i ena änden om de får lägre spänning. Det kan man ju utnytja om man vill det. Det går att styra hur stor del av röret som ska lysa.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tips: De gillar itne att bli klämda.

Mitt paket med 5st gick sönder när de kom i mellan bordet och väggen. :doh:

Men PWM borde funka, men inte med lägre spänning, som danei säger.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det är ju en kul effekt - att dom lyser "kortare" vid lägre spänning.

En tanke som dyker upp då är att göra en VU/spektrumanalysator-mätare i bautaformat.

20 st CC-rör ställda på högkant brevid varandra som tar hand om var sitt frekvensområde. Fast man kanske får krupp efter ett tag på att se dom blinka fram och tillbaka när man lyssnar på musik....
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men de lyser lite i båda ändarna, inte bara från en sida.

Sen, iaf inte på mina, linjärt på något sätt. Kan hoppa lite som det vill på olika spänningar, men det kan som sagt vara så att det bara var mitt som inte gillade mig så mycket.

www.gtek.net är billiga på rör.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ok, det var ju lite synd - fast kanske lika bra det :-)

Nån som vet hur många rör man kan driva från en trafo? Trafosana till Sunbeam-rören har ju kablar för två rör. Kan man snika och köra typ 4 eller 5 rör på en trafo, eller riskerar man att den blir överhettad då?
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag tror att risken är större att endast ett rör lyser ifall flera är sammankopplade på samma lindning.

När gasen joniserar o röret tänds så stiger temperaturen något. Då sjunker spänningen över röret. Om det finns minsta skillnad mellan rören så finns det en klar risk att endast ett kommer att lysa.

Om trafon ger tillräckligt hög spänning så kan man då seriekoppla rören. Då kommer effekten automatiskt att balanseras mellan dom. Det rör som leder bäst kommer att få lägre spänning och därmed lägre effekt. Det andra röret kommer då att få mer effekt, bli lite varmare o kommer därmed sannolikt att leda lite bättre varvid det blir självbalanserande.

Som drivning kan man ta en liten trafo som man antingen driver via en brygga på fyrkantvåg eller har dubbla primärlindningar så man kan driva som på en unipolär stegmotor. Switchfrekvensen anpassar man precis så att lindningen inte mättas. Då borde den sannolikt klara att driva ett par rör i serie per lindning. Man kör då trafon baklänges, så det jag menar med primär lindningen är då egentligen sekundär vid normalt bruk. När jag var yngre så roade jag mig att köra vanliga lysrör på detta sätt. Det kvittar om de är "trasiga" så länge dom fortfarande var täta. Spikarna som man fick ur trafon kunde lätt nå över 1000volt så man tänder i stort sett vilket rör som helst direkt. Men om effekten blev för låg så lyser dom inte över hela sin längd.

Mikael
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Det går att styra med PWM, det används som bakgrundsbelysning i bärbara datorer.

http://www.laptoprepairco.com/Search/in ... erters.asp

Har en ligger som jag tänkte labba lite med, den är byggd på en TL1451
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... 1451a.html
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag fick en förfrågan från en lite udda privatperson om att bygga en stor klocka som han kunda ha på utsidan av husetåt honom.

Tänkte då eventuellt använda 4 st 7-segments display med 30 centimetars rör för att göra displayen.

Men jag tror jag jag kan glömma den idén. Hade han bott vid ekvatorn hade det nog gått bra. Men det visar sig när jag läser lite om rören att dom har nada, 0 , zip , zilch ljusstyrkna när temperturen närmar börjar närma sig fryspunkten... Och temperaturer mindre än typ 5 grader är det ganska lpång tid av årets dagar (och nätter).
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Varför inte bakom en plexi skiva och lite värme där inne? Bara några w lär kunna få upp värmen lite, sen hjälper röre till själva.
Skriv svar