Värmefläkt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

Om det inte handlar om pengar utan mer att bygga för det är kul och för att få det som man vill ha det själv.
Så skulle jag nog, köpa en billig hårtork, mecka ur "värme elementet" bygga in det i en egen låda tillsamans med en datorfläkt, sedan fixa egen styrning till fläkt och värme elementet.

Man får se till att anpassa strömmen genom värme elementet så det inte överhettas.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Det var ju tänkt att bygga på skoj men det verkade inte som om det var en bra idé och rusta-fläkten var ju billig så då tänkte jag mer på den. :)

Okej, tack för tipset. En hårtork kan man få rätt så mycket värme ifrån men hur mycket ström drar de ungefär? De flästa vägguttag tål ju 10A.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Strunta i fläkten du blåser bara ut värmen till omgivningen. Vill du värma ett begränsat område ska du använda strålningsvärme. Ta en gammal parabol sätt ditt element där mikrovågshuvudet satt. Sedan är det bara att prova ut lämpligt avstånd att sitta på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller plocka ut megnetotronen från en microvågsugn och få direktvärme :oops: :tyst: :eh: :wacko:

hadde jag gjort något själv hadde jag haft effektmotstånd och kylflänsar, om effekten är lagom låg, några hundra watt max
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det låter kanske som ett skämt med parabol men det är faktiskt ett effektivt sätt att koncentrera värmestrålning på.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

En parabol är lite väl stor för mitt bygge. :) Men med värme elementet och en fläkt från en hårtork borde funka. Om man blåser på sig själv med en hårtork så är det ju väldigt varmt men en hårtork kan väl inte dra mer än 6A? Och ett peltierelemet drar ju över 13A och det blir ju inte så jätte varmt av dem.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en datafläkt som blåser på lite effektmotstånd kanske
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

EEPROMdanne: det är viss killnad på spännigen. Hårtorken drar mycket mer effekt än en pelter av rimlig storlek
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Vill du ha något smidigt är Biltemas 40-420 en idé. En hårtork bör väl funka, men de låter inte särskilt kul.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

PHermansson skrev:En hårtork bör väl funka, men de låter inte särskilt kul.
Därför gick mitt förslag ut på att använda en "dator fläkt" som ju går att få väldigt tyst.
Det var bara värmeelementet som skulle vara från hårtorken...
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Om man använder värmeelementet från en hårtork tillsammans med en annan fläkt, bör man vara försiktig så att elementet inte brinner upp. Ger den valda fläkten mindre luftström är "original" får elementet sämre kylning, med risk för att det brinner upp.

Det hindrar förstås inte att använda en annan fläkt, men det kan vara värt att ta i beaktande. Jag vet inte heller om detta är relevant för hårtorkar, men åtminstone billiga värmeblåsare (för målborttagning, etc.) måste man vara lite försiktig med.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Om jag ska ha värme elementen från en hårtork tänker jag inte köra på full effekt. Och då behövs inte en lika mcket "kylning" för elementen.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Det gör ingenting, den hade ju ändå lite med ämnet att göra :)

Jag får se hur jag gör med bygget. Motståndstråd och effektmotstånd är det jag har just nu...
xxargs

Inlägg av xxargs »

som redan nämt - strålningsvärme med reflektor om du vill ha mycket 'upplevelse' för realtivt lite effektåtgång - tex en 500 W halogenbygglampa som man drar upp till max körsbärsrött med en triac-kontroll - och får nära oändlig hållbarhet också
Skriv svar