Spänning stabilisering för bil
-
- Kontakt:
Det är stor skillnad att byta generator och bil. Regularorn är inte så himmla dyr och om drivknuten pajjar så byter man den med, för den är ju billig om man jämför vad en ny bil kostar. De generatorer jag har servat har oftast släp ringarn fått stora spår i sig som skulle ha klarat sig på 10000-25000km. Men blir delarn som måste bytas närmare kostsamt som en ny generator så köper man ny. Det är ju klart man byter regulatorn om det är endast den som är trasig.
-
- Kontakt:
Bumpe: Det är svårt att hitta låsta trådar här. Den här lär inte bli låst utan anledning.
n00bl0r14n: nä just det regulatorn är billig. om den är trasig byter man den inte hela generatorn. Då håller vi med varandra.
En bilgenerator kan generera bra mycket högra spänning är 14,4 om man byter regulatorn. I USA används de en del för 110V i hemmabyggen.
Men frågan är ju om det överhuvudtaget fanns något fel på generatorn i den akutuella bilen.
n00bl0r14n: nä just det regulatorn är billig. om den är trasig byter man den inte hela generatorn. Då håller vi med varandra.
En bilgenerator kan generera bra mycket högra spänning är 14,4 om man byter regulatorn. I USA används de en del för 110V i hemmabyggen.
Men frågan är ju om det överhuvudtaget fanns något fel på generatorn i den akutuella bilen.
- prototypen
Och det är hemskt mycket enklare att byta regulator, man behöver inte ens slaka remmen och två små skruvar mot någon lång genomgående sak som sitter skitigt till. Och lager är ganska enkelt att byta OM de är slut för oss händiga.
Jag skrev ganska tidigt att man kanske inte ska hänga upp sig så mycket på decimalerna. Min gamla Golf fick mycket bättre ljus sedan jag ersatte 2 st 2,5 mm2 dragna inne i allt annat kablage mot 2 st 6mm2 kortaste vägen mellan batteri och generator.
Frågan om decimalerna, är instrumentet kalibrerat någon gång? Är det ett kvalitetsinstrument?
Byta generator gör man när det är fel på den.
Låser trådar görs visst inte på detta forum, men är det någon som är dum så utdelas varning och avstängning.
Protte
Jag skrev ganska tidigt att man kanske inte ska hänga upp sig så mycket på decimalerna. Min gamla Golf fick mycket bättre ljus sedan jag ersatte 2 st 2,5 mm2 dragna inne i allt annat kablage mot 2 st 6mm2 kortaste vägen mellan batteri och generator.
Frågan om decimalerna, är instrumentet kalibrerat någon gång? Är det ett kvalitetsinstrument?
Byta generator gör man när det är fel på den.
Låser trådar görs visst inte på detta forum, men är det någon som är dum så utdelas varning och avstängning.
Protte