Spänning stabilisering för bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27365
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tack. Utan rättstavningen i FF skulle det vara mycket värre.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Det är stor skillnad att byta generator och bil. Regularorn är inte så himmla dyr och om drivknuten pajjar så byter man den med, för den är ju billig om man jämför vad en ny bil kostar. De generatorer jag har servat har oftast släp ringarn fått stora spår i sig som skulle ha klarat sig på 10000-25000km. Men blir delarn som måste bytas närmare kostsamt som en ny generator så köper man ny. Det är ju klart man byter regulatorn om det är endast den som är trasig.
Bumpe
Inlägg: 178
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Inlägg av Bumpe »

Jag börjar känna mig nöjd så. Blir mest pajkastning.

Nån som känner sig sugen kan ju låsa här...
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Ja det blev lite OT. Hoppas du fick svar på det du ville.
Bumpe
Inlägg: 178
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Inlägg av Bumpe »

Jo det ska bli 50mm2 hela vägan nu från generator via starten till batteri. 8mm2 till ljusen sen. Kanske en ny jordfläta me...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27365
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bumpe: Det är svårt att hitta låsta trådar här. Den här lär inte bli låst utan anledning.

n00bl0r14n: nä just det regulatorn är billig. om den är trasig byter man den inte hela generatorn. Då håller vi med varandra.

En bilgenerator kan generera bra mycket högra spänning är 14,4 om man byter regulatorn. I USA används de en del för 110V i hemmabyggen.

Men frågan är ju om det överhuvudtaget fanns något fel på generatorn i den akutuella bilen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Och det är hemskt mycket enklare att byta regulator, man behöver inte ens slaka remmen och två små skruvar mot någon lång genomgående sak som sitter skitigt till. Och lager är ganska enkelt att byta OM de är slut för oss händiga.

Jag skrev ganska tidigt att man kanske inte ska hänga upp sig så mycket på decimalerna. Min gamla Golf fick mycket bättre ljus sedan jag ersatte 2 st 2,5 mm2 dragna inne i allt annat kablage mot 2 st 6mm2 kortaste vägen mellan batteri och generator.

Frågan om decimalerna, är instrumentet kalibrerat någon gång? Är det ett kvalitetsinstrument?

Byta generator gör man när det är fel på den.

Låser trådar görs visst inte på detta forum, men är det någon som är dum så utdelas varning och avstängning.

Protte
CL
Inlägg: 22
Blev medlem: 2 mars 2007, 23:23:05

Inlägg av CL »

Var hittar man att det ska vara 13.8v

På mina xenon extraljus står det

Lamptyp: HID 35W
Strömkälla: 9-16VDC
Normal Volt: 12,3V
Normal Ström: 3.2A
Maximal Ström: 5-6A
Arbetsmiljö: -40˚C till +105˚C
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27365
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

9-16V låter som något som jag tror de flesta är byggda för. Antagligen vara hans märk med 13,8V som normalspänning. 13,8V är mer likt en bil med motorn igång är 12,3V. Men båda spänningarna ligger ju inom intervallet 9-16V
Skriv svar