Köra labview program i extern hårdvara

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Johan.o
EF Sponsor

Köra labview program i extern hårdvara

Inlägg av Johan.o »

Börjar med frågan: Är det någon här som har testat att köra Labview-kod i hårdvara, exempelvis Blackfine som Labview har stöd för, eller egen-byggd hårdvara?
Speciellt för regler-teknik ändamål.

Jag har på senaste tiden blivit lite frälst i Labview.
Just nu så håller vi på reglering av vattentankar i vår reglerteknik-kurs.
Tillgängligt system för mätning och styrning av vattentankarna är
DSpace (hårdvara) och Simulink i Matlab.

Visst det fungerar ju, men är inte speciellt förtjust i att använda Simulink då jag inte riktigt kan med det.

Så istället vill jag använda Labview, tillgängligt finns mätkort som ansluts via USB.
Inte helt idealt då de analoga utgångarna inte är så snabba, så har man ingen vidare koll på fördröjningar i datorn heller, kommer nog att fungera för en vattentank som är extremt långsam...
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ja jag har faktiskt testat, även om det var väldigt lite och inte säger något alls om programvaran/hårdvaran. Jag var på en embeddedmässa nyligen där NI ställde ut. De hade byggt en demo där de använde ett sånt där spel med en kula som ska igenom en labyrint. Kulan styrdes med en "nunchuck" från en WII-konsoll (med dess inbygga gyro/accelerometrar) och allt kontrollerades med en blackfin som körde LabView.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Låter häftigt! Börjar dock inse att man kanske bör kunna lite DSP om man ska försöka sig på
Labview och Blackfin tillsammans, fördelen med DSpace är isåfall att man inte behöver bry sig det minsta över själva processorn i DSpace.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Labview kod liknar väldigt mycket C kod, eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ja då har du nog missat samma som jag hade missat... =) Stod på den där mässan och frågade utställarna vilket kodspråk de använde. Tydligen så använder man samma "språk" som i vanliga LabView, dvs inget språk alls utan bara en massa små grafiska block/moduler som man kopplar ihop med snören och trådar... hmmm... om jag inte minns helt fel så genererar LabView C-kod som VisualDSP sedan kompilerar till Blackfin-maskinkod. Med reservation för att jag kan minnas fel... men det framgår säkert om man klickar sig fram på den här sidan:
http://www.ni.com/labview/blackfin/

Jag tror inte man behöver kunna så mycket DSP för att komma igång... det är nog snarare så att kompilatorn sköter om att utnyttja DPS:ns fördelar när man använder sånna LabView-moduler/block..
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

När man kör blackfin och Labview finns det möjlighet att ha inline Labview i sin C-kod för
Blackfin. Visst det går säkert att bara köra rakt på med Labview, men det känns som
man ändå bör har lite koll på hårdvaran.

blueint: Som ojsan säger så är Labview ett grafiskt programmerinigsspråk.
Sedan hur det ser ut "under skalet" är det bara National Instrument som känner till
då det inte är ett fritt språk.
Det fina är att det går väldigt fort och smidigt och passar väldigt bra för
mätsystem, styr-system etc..
Har man sedan snabb hårdvara man kan köra sina program i så funkar det
även till reglerteknik, eller om man helt vill programmera ett inbyggt system i
Labview.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Så om man plockar filen för hur det ska se ut rent grafiskt. Och skriver egna modulblock så kan man köra labview koden. Borde inte vara omöjligt. Kan dock kräva en del matte kunskaper för blocken :D

En exempel fil som det grafiska gränssnittet sparar undan vore intressant..
Skriv svar