Färdigbyggt Fjäderreverb
http://sound.westhost.com/projects.htmFoona skrev:"Vart finns det möjligen info om hur man bygger ett typ 5-band's EQ och andra "multifilter"?"
Har en massa tuffa project inkl fjäderreverbet. Kolla t ex http://sound.westhost.com/project75.htm för equalizer.

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26566
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
..oj oj oj....
Nu är jag totallt dassig i huvudet.
Jag har nu sedan igår suttit och kastats fram och tillbaka genom en matematisk "gauntlet".....
Jag har läst massor av filter, eq beskrivningar.. men i slutändan blir
allt kajko i huvudet.
Matten är ju som sagt inte min bästa sida...men när jag inte ens riktigt kan lägga formlerna i sammanhanget så är det näst intill omöjligt.
Jag har ju börjat, sakta men säkert, att läsa elektronik böcker o dyl..
Men jag har inte kommit så långt än att dessa "simpla faktan" har satt sig.
....nästan så jag vill ge upp....
Okej.
Vad jag har förstått är att ett bandpass är ett lågpass i serie med ett högpass, men detta förstår jag ju på grund av min musik bakgrund.
Och jag har tidigare (mycket tidigare) byggt enkla passiva filter
till högtalare o dyl.
Mitt problem är att det blir för mycket information.
Det är så sjukt..jag kan förstå schemat ovan här med en förförstärkare,
men sen fattar jag inte formlerna eller de scheman jag sett på eq's/filters.
Jag behöver förstå formlerna jag behöver för låg/högpass.
Jag vet ju redan frekvenserna jag vill ha, 5-band på:
60Hz, 250Hz, 1kHz, 3.5Khz, 10kHz
Detta har jag sett formler på...men i mina ögon ser det ut som roliga krumelurer, som åker tåg genom en vägg av ost i ett land lååångt lååångt borta där kameler röker ciggarer av plast.
(Kanske en öl för mycket, vad vet jag..)
Sen vet jag att jag vill ha 3 eller 6dB branthet att kunna skära och förstärka vald frekvens, med hjälp av 5 små 28mm's skjutpotentiometrar jag räddat
från en gammal stereo, där de var använda för just ett 5-bands eq.
Har inte mätt upp vad de ligger på än.
Brantheten har jag i alla fall inte någon aning om hur man räknar på.
Hur man sen mixar dessa signaler till en utgång..
Är det bara att koppla alla utgångar till en enda, för att sedan
med en pot kunna ställa utsignalen? Eller måste jag begränsa utsignalen
på varje filter med ett motstånd innan mix?
Jag har även svårt att förstå om denna krets sen behöver ström för att fungera..vilket jag tror att den inte behöver då signalen drivs av ett försteg, plus att den är passiv, har jag rätt eller är jag ute och cyklar?!?
Jag är inte lat, jag försöker faktiskt på egen hand att förstå.
Men jag har inte hunnit så långt än som sagt
Jag letar fortfarande begagnade böcker av alla slag som behandlar ämnet elektronik mm.
Ska man köpa dessa böcker nya så blir det sjukt dyrt. ELFA har ju de mesta men...1500 spänn för en bok, jag tror jag baxnar.
Okej, jag vet inte hur man värdesätter kunskap, jag vet bara att jag önskar jag vore snäppet rikare
Jag har ju själv i många år rört mig i musik produktions forum och svarat på frågor som; "whats the difference between a reverb and a chorus" tex..
Och jag vet att i dessa lägen har jag känt...usch...
Det är väldigt lätt när man redan har alla svaren, men att finna orken för att föklara något som är så "uppenbart lätt"...
Vad jag försöker säga är att jag vet hur ni känner när ni läser noob frågor.
Jag vill komma så långt att jag inte behöver leta efter andra redan färdiga scheman, utan göra dem själv.
Jag vill att andra ska kunna bli så pass imponerade av mig som jag är av er.
oj...snacka om att slicka röv haha
Nu är jag totallt dassig i huvudet.
Jag har nu sedan igår suttit och kastats fram och tillbaka genom en matematisk "gauntlet".....
Jag har läst massor av filter, eq beskrivningar.. men i slutändan blir
allt kajko i huvudet.
Matten är ju som sagt inte min bästa sida...men när jag inte ens riktigt kan lägga formlerna i sammanhanget så är det näst intill omöjligt.
Jag har ju börjat, sakta men säkert, att läsa elektronik böcker o dyl..
Men jag har inte kommit så långt än att dessa "simpla faktan" har satt sig.
....nästan så jag vill ge upp....
Okej.
Vad jag har förstått är att ett bandpass är ett lågpass i serie med ett högpass, men detta förstår jag ju på grund av min musik bakgrund.
Och jag har tidigare (mycket tidigare) byggt enkla passiva filter
till högtalare o dyl.
Mitt problem är att det blir för mycket information.
Det är så sjukt..jag kan förstå schemat ovan här med en förförstärkare,
men sen fattar jag inte formlerna eller de scheman jag sett på eq's/filters.
Jag behöver förstå formlerna jag behöver för låg/högpass.
Jag vet ju redan frekvenserna jag vill ha, 5-band på:
60Hz, 250Hz, 1kHz, 3.5Khz, 10kHz
Detta har jag sett formler på...men i mina ögon ser det ut som roliga krumelurer, som åker tåg genom en vägg av ost i ett land lååångt lååångt borta där kameler röker ciggarer av plast.

(Kanske en öl för mycket, vad vet jag..)
Sen vet jag att jag vill ha 3 eller 6dB branthet att kunna skära och förstärka vald frekvens, med hjälp av 5 små 28mm's skjutpotentiometrar jag räddat
från en gammal stereo, där de var använda för just ett 5-bands eq.
Har inte mätt upp vad de ligger på än.
Brantheten har jag i alla fall inte någon aning om hur man räknar på.
Hur man sen mixar dessa signaler till en utgång..
Är det bara att koppla alla utgångar till en enda, för att sedan
med en pot kunna ställa utsignalen? Eller måste jag begränsa utsignalen
på varje filter med ett motstånd innan mix?
Jag har även svårt att förstå om denna krets sen behöver ström för att fungera..vilket jag tror att den inte behöver då signalen drivs av ett försteg, plus att den är passiv, har jag rätt eller är jag ute och cyklar?!?
Jag är inte lat, jag försöker faktiskt på egen hand att förstå.
Men jag har inte hunnit så långt än som sagt

Jag letar fortfarande begagnade böcker av alla slag som behandlar ämnet elektronik mm.
Ska man köpa dessa böcker nya så blir det sjukt dyrt. ELFA har ju de mesta men...1500 spänn för en bok, jag tror jag baxnar.
Okej, jag vet inte hur man värdesätter kunskap, jag vet bara att jag önskar jag vore snäppet rikare

Jag har ju själv i många år rört mig i musik produktions forum och svarat på frågor som; "whats the difference between a reverb and a chorus" tex..
Och jag vet att i dessa lägen har jag känt...usch...
Det är väldigt lätt när man redan har alla svaren, men att finna orken för att föklara något som är så "uppenbart lätt"...
Vad jag försöker säga är att jag vet hur ni känner när ni läser noob frågor.
Jag vill komma så långt att jag inte behöver leta efter andra redan färdiga scheman, utan göra dem själv.
Jag vill att andra ska kunna bli så pass imponerade av mig som jag är av er.
oj...snacka om att slicka röv haha

Några små frågor ang. de schemor som man ser på Westhost länken.
http://sound.westhost.com/project75.htm
På första bilden (Figure 2 - Input / Output Stage)
Jag undrar vad "Cut" och "Bst" står för.
Samma beteckningar finns på nästa bild också,
jag förstår att de skall kopplas till varandra, men vill ändå
förstå vad beteckningarna betyder.
Andra bilden (Figure 3 - The Filter Bank (Partial Only))
Två små fyrkanter med vågor i. Jag antar att detta
är dessa är "(Partial Only)" delarna av schemat.
Vill bara försäkra mig.
Sen ser jag 4 pottar numrerade 1-3, sen är det en som är döpt "VRn".
Är denna speciell på nått sätt?
Sen går det två sneda streck under VR3 och VRn, skulle gärna vilja bli upplyst om vad dessa betyder.
Känns som om jag börjar komma lite närmare till en färdig "pryl" =)
http://sound.westhost.com/project75.htm
På första bilden (Figure 2 - Input / Output Stage)
Jag undrar vad "Cut" och "Bst" står för.
Samma beteckningar finns på nästa bild också,
jag förstår att de skall kopplas till varandra, men vill ändå
förstå vad beteckningarna betyder.
Andra bilden (Figure 3 - The Filter Bank (Partial Only))
Två små fyrkanter med vågor i. Jag antar att detta
är dessa är "(Partial Only)" delarna av schemat.
Vill bara försäkra mig.
Sen ser jag 4 pottar numrerade 1-3, sen är det en som är döpt "VRn".
Är denna speciell på nått sätt?
Sen går det två sneda streck under VR3 och VRn, skulle gärna vilja bli upplyst om vad dessa betyder.
Känns som om jag börjar komma lite närmare till en färdig "pryl" =)
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
"Cut"/"Bst"-anslutningarna i ritning 2 skall gå till motsvarande i ritning 3.
VRn anger bara att det är filtersteg nummer "n" - dvs har du sju band i din EQ blir det nummer 7. Han som gjorde schemat har sparat in på ritjobbet, så tanken är att man bara fyller på med så många filter man behöver. Boxarna med streck i är samma kretsar som de utritade.
VRn anger bara att det är filtersteg nummer "n" - dvs har du sju band i din EQ blir det nummer 7. Han som gjorde schemat har sparat in på ritjobbet, så tanken är att man bara fyller på med så många filter man behöver. Boxarna med streck i är samma kretsar som de utritade.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26566
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Foona:
Jag vet precis hur du menar. Lyckligtvis finns det en räddning.
Det finns program där man knappar in typ av filter, frekvenser och lite till, och sedan får ett schema med rätt komponentvärden.
Det finns en länk till ett sådant program i senaste länken du postade.
Sedan finns t.ex FilterFree, FilterLab, m.fl. Vet att det finns en tråd i Allmänt-delen med fler tips på program för sånahär grejjer.
Jag vet precis hur du menar. Lyckligtvis finns det en räddning.

Det finns program där man knappar in typ av filter, frekvenser och lite till, och sedan får ett schema med rätt komponentvärden.
Det finns en länk till ett sådant program i senaste länken du postade.
Sedan finns t.ex FilterFree, FilterLab, m.fl. Vet att det finns en tråd i Allmänt-delen med fler tips på program för sånahär grejjer.
Tack för svaren pojkar!
Det känns bättre och bättre varje gång jag lägger ögonen på en ritning.
Nu kommer andra frågor istället.
Som på första bilden (Figure 2 - Input / Output Stage).
Ehm..som när det gäller strömförsörjningen.
Jag har klurat ut att jag kommer behöva en dubbellindad växelströms transformator på 15 volt..eller jag tror att jag behöver det.
Och att man sen likriktar växelströmmen med dioder för att få likström, det vet jag ju sen tidigare men, hur man räknar på vad man behöver i värden på dioderna...ja.. stort "?".
Det står ju att op'arna behöver -15 och +15 volt.
Och hur man får "minus" volt fattar jag inte..
För de dubbellindade "transar" som finns är väll + volt?
Här är jag totallt nollad tyvärr.
EDIT> stavfel + tillägg
Jag hittade ett program för filter räkningar, nämligen FilterPro 2.0
Jag fattar fortfarande inte vad "poles" är och hur man ser på ritingen hur många "poles" ett filter innehåller.
Jag vet ju vad "Q" är när det gäller EQ's mm på grund av att jag
jobbat mycket med sådana enheter.
Om det nu är samma sak som den kurva som bestämmer frekvens området. Blir lite rörigt när det handlar om elektronik =)
Men jag fattar inte vad det är i ritningen som bestämmer "Q".
Och det står tydligt på sidan:
"Determining the required Q is the first step in the design process"
Som sedan följs av en tabell.
Och detta är ju viktigt
Om jag inte vet vad som styr detta så är det ju inte värt att gå vidare uppenbarligen.
Det känns bättre och bättre varje gång jag lägger ögonen på en ritning.
Nu kommer andra frågor istället.
Som på första bilden (Figure 2 - Input / Output Stage).
Ehm..som när det gäller strömförsörjningen.
Jag har klurat ut att jag kommer behöva en dubbellindad växelströms transformator på 15 volt..eller jag tror att jag behöver det.
Och att man sen likriktar växelströmmen med dioder för att få likström, det vet jag ju sen tidigare men, hur man räknar på vad man behöver i värden på dioderna...ja.. stort "?".
Det står ju att op'arna behöver -15 och +15 volt.
Och hur man får "minus" volt fattar jag inte..
För de dubbellindade "transar" som finns är väll + volt?
Här är jag totallt nollad tyvärr.
EDIT> stavfel + tillägg
Jag hittade ett program för filter räkningar, nämligen FilterPro 2.0
Jag fattar fortfarande inte vad "poles" är och hur man ser på ritingen hur många "poles" ett filter innehåller.
Jag vet ju vad "Q" är när det gäller EQ's mm på grund av att jag
jobbat mycket med sådana enheter.
Om det nu är samma sak som den kurva som bestämmer frekvens området. Blir lite rörigt när det handlar om elektronik =)
Men jag fattar inte vad det är i ritningen som bestämmer "Q".
Och det står tydligt på sidan:
"Determining the required Q is the first step in the design process"
Som sedan följs av en tabell.
Och detta är ju viktigt

Om jag inte vet vad som styr detta så är det ju inte värt att gå vidare uppenbarligen.
Senast redigerad av Foona 27 november 2007, 17:24:54, redigerad totalt 1 gång.
På en dubbellindad transformator kopplar du jorden mellan lindningarna på så sätt blir den lägre lindningen minus. (minuspol)-(lindningen1)-(jordpol)-(lindning2)-(pluspol). Att man använder +-15V är för man vill ha stort hörrum särskilt när man kör +4dB signalnivå, annars kan man lika gärna använda +-5V eller +-9V. Hörrum = nivå mellan toppspänning och medelsignalnivå (+4dB).
EDIT: Antal poler har med när man räknar på ett filter, men änkelt sätt kan man säga att antalet poler = antal kondensatorer och spolar. Desto fler desto brantare filter: 6dB/okt en pol, 12dB/okt två poler...
EDIT 2: Kom på att jag ljög lite, medelnivån är det inte utan rms, lätt att blanda ihop.
EDIT: Antal poler har med när man räknar på ett filter, men änkelt sätt kan man säga att antalet poler = antal kondensatorer och spolar. Desto fler desto brantare filter: 6dB/okt en pol, 12dB/okt två poler...
EDIT 2: Kom på att jag ljög lite, medelnivån är det inte utan rms, lätt att blanda ihop.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26566
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Tack för "Edits'en" psynoise.
JimmyAndersson:
Då stämmer det jag trodde.
Jag vet ju hur EQ's funkar, ibland gör man inget annat än Q'ar
för att få den där J*kla baskaggen att låta riktigt rätt.
Men all elektronik rör ihop det för mig en aning.
Jag förväntar mig hela tiden att allt ska betyda mer än vad det egentligen gör
Jag undrar hur man ser vilka komponenter det är som bestämmer Q,
eller rättare sagt, var i kretsen.
JimmyAndersson:
Då stämmer det jag trodde.
Jag vet ju hur EQ's funkar, ibland gör man inget annat än Q'ar
för att få den där J*kla baskaggen att låta riktigt rätt.

Men all elektronik rör ihop det för mig en aning.
Jag förväntar mig hela tiden att allt ska betyda mer än vad det egentligen gör

Jag undrar hur man ser vilka komponenter det är som bestämmer Q,
eller rättare sagt, var i kretsen.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26566
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Jo det är så jag har fått för mig att det är.
Foona:
"Jag förväntar mig hela tiden att allt ska betyda mer än vad det egentligen gör"
Det är lätt hänt. Därför är det så kul när man börjar förstå hur t.ex filter och andra musikprylar fungerar rent elektroniskt. Man ser liksom sambandet mellan hur det låter och vad som händer mellan komponenterna. Som ljudrattare kan man sedan använda de nya kunskaperna för att bygga apparater med just de egenskaperna man vill ha.

Foona:
"Jag förväntar mig hela tiden att allt ska betyda mer än vad det egentligen gör"
Det är lätt hänt. Därför är det så kul när man börjar förstå hur t.ex filter och andra musikprylar fungerar rent elektroniskt. Man ser liksom sambandet mellan hur det låter och vad som händer mellan komponenterna. Som ljudrattare kan man sedan använda de nya kunskaperna för att bygga apparater med just de egenskaperna man vill ha.
