När jag kopplat ihop två datorer sådär, har jag gått in i egenskaperna för nätverkskortet och ställt den ena datorn till 192.168.0.1 och den andra 192.168.0.2 och angett gateway som IP på motsvarande dator.
Det ställer man in där man normalt har "tilldela IP automatisk".
alltså:
dator 1 IP 192.168.0.1 GATEWAY 192.168.0.2
dator 2 IP 192.168.0.2 GATEWAY 192.168.0.1
Problemet för squizer sitter inte i de inställningarna, de sitter i hans dator, efter installationen verkar det som att den fått problem med windows fildelning och windows networks.
Ok, så anslutningen mellan datorerna finns? Tex ping fungerar?
Gå in på egeskaper för din anslutning(som när man bestämmer sin IP) och välj komponenten "File and Printing Sharing for Microsoft Networks", avinstallera och installera på nytt!
net4all: Ska testa det men jag täkte jag testa det som MM skrev. Men nu när jag har skrivit in IP och standardgateway så ville den ha "nätmask"också, vad är det, och vad ska jag skriva där?
hmm.. Nu ställde jag in de inställningarna på min WIN XP dator, kollade sedan i CMD på "IPconfig" och fick upp rätt IP (den som jag hade angivit). Så långt så bra.
Sen gjorde jag likadant på WIN98 datorn, sen bad den mig starta om, jag startade om.. Men när den hade startat om kollade jag på "IPconfig" och där stog det fortfarande kvar en annan med "169.254...." varför gör den så? Ska det inte bara vara att ändra det på samma ställe där som i XP och sen starta om?