Tänkte börja på ett nytt projekt när jag kommer hem till jul. Har tänkt mig en navigeringsutrustning till små robotar och dyl. bestående av 2st ir-fyrar liknande de VOR-fyrar som används inom flygnavigering. Dessa fungrar på så sätt att de skickar ut radialer från fyren som utrustningen i planet kan detektera. Man vet alltså vilken riktning från fyren som du har. Om man då skulle veta riktningen från 2st sådana fyrar så kan man ju räkna ut var man är. Ritade en bild i paint på hur jag menar.

(Bortse från texterna ovanför fyrarna)
Hur ska jag då lösa detta?
1. Det kommer behövas 1 ir-diod för varje radial jag tänkt sända ut och som det är nu funderar jag på 36st vilket ger 10* imellan varje. Det borde räcka för att bestämma position i ett vardagsrum..
2. Det behövs endast en diod (eller fler för bättre styrka) som roteras runt några gånger per sekund likt en radar. Dessa får då kontinueligt sända ut, tex en PWM-signal som visar i vilket läge den roterande fyren va när meddelandet sändes. Eftersom man kan pwma ut en signal med 40khz vars duration kontinuerligt ändras kan man få grymt hög teoretisk precision. Men detta kräver ju att pwmsignalen verkligen överensstämmer med verkligheten.
Fördel med 1: betydligt enklare, billigare om man inte kör med för många dioder, högre uppdateringsrate.
Fördel med 2: billigt iförhållande mot precisionen, högre precision.
Om jag skulle köra på alt. 2 så kommer jag nog ändå inte använda fler radialer än 256. (en byte) Då kan jag nog få fyren att rotera runt 300rpm vilket ger snabba uppdateringar.
Problem 2 är sedan hur man ska skilja fyrarna åt. Jag har funderat på helt olika pwm-frekvenser men jag tror det kan bli *lite* störningar när fyrarna sänder samtidigt. Detta vet jag faktiskt inte hur jag ska lösa, förslag?
Jag tänker börja med att låta en pic + 4st fotodioder vara "robot" och sända över fyrarnas radialer till min dator via rs232 så kan jag (med lite hjälp) knacka ihop ett program som visar picens position på (dator-)skärmen. Tror nog min lärare skulle vara mäkta inponerad om jag kommer så långt.
Kan tillägga att jag läser till pilot nu, så det är ju inte svårt att se var jag fick inspiration från

/Erik