Märkning m.m. i apparatskåp och liknande (Montörshandbok)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
miklon

Märkning m.m. i apparatskåp och liknande (Montörshandbok)

Inlägg av miklon »

På jobbet håller jag på att bygga ett apparatskåp som innehåller utrustning för att styra en belysningsanordning, det handlar om relän, transformatorer och ignitorer(?) bl.a. Problemet är att jag är väldigt osäker på hur jag ska märka upp allting och vad det finns för krav/rekommendationer när det gäller skyltning, kopplingsscheman osv.

När jag pluggade till elektriker så hade jag en montörshandbok där det bl.a. fanns ett kapitel som berörde sånt, t.ex. hur man märker upp elcentraler och trådar i kopplingsplintar m.m. Det fanns också tabeller över symboler i kopplingsscheman osv (alltså inte motstånd och kondensatorer, utan mer på en större nivå, som transformatorer, brytare, säkringar osv).

Var kan jag hitta den här typen av info? Jag bygger utrustning för labbändamål, så behöver inte direkt uppfylla några krav på CE-märkning och liknande (tror jag?), men vill ändå göra det rätt.

Tyvärr hittar jag inte på min montörshandbok heller, men det var den här boken:

http://www.bokus.com/b/9789147018789.ht ... rch_result

(Det kanske finns någon vänlig själ därute som har den och som orkar scanna det aktuella kapitlet :pray: )
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

normal märkning är numera med arkivbeständig dynmo eller liknande bandskrivare, märkning bör (skall) märkas med namn exempelvis HL1 KA22 SB76 TR1 både på komponenten och på plåt eller annan sak som inte går att montera bort eller rättare sagt som inte brukar monteras bort

namn efter ritning, bör (skall) finnas en ritning på vad varje sak sitter i skåpet

keblar bör markeras efter ritning, följ kabelfärger efter handbok

plintar bör markeras med nummer , oftast plastbitar från plinttillverkaren

detta borde räcka ganska långt
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Ok, men vad finns det för kriterier för att namnge saker, finns det någon standard eller något man bör följa där?

Hur menar du med "kablar bör markeras efter ritning"? Skall kablarna märkas upp alltså? "Följ kabelfärger efter handbok", vad för handbok? När jag höll på med motorstyrning i skolan har jag för mig att kablarna skulle markeras i varje ände, men jag minns inte riktigt hur.

Finns någon standard för hur plintar numreras, eller är det bara att köra från 1 och vidare?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Den boken finns på mitt lokala bibliotek. Ditt bibliotek kanske också har den?

EDIT:
Om jag minns rätt från då jag tittade i den boken här om veckan så ska en kabel märkas på detta sätt:
123.1.18 som exempel
123 är kabelns nummer
1 är ledarens nummer i kabeln
18 är plint nr.

så är det en 7 ledare (styrkabel av någe slag bör kablarna heta så här:
123.1.18
2.19
3.20
4.21
5.22
6.23
123.7.24

Alltså kabelnr behövs egentligen bara på den första och sista då de sitter i nummerföljd. Dock kanske jag minns fel. Kan låna boken imorgon och skanna om det är så
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Tyvärr inte, varken i min hemkommun eller i kommunen där jag jobbar, typiskt nog.

Edit: Det där ser bekant ut i alla fall. Orkar du scanna så får du ju gärna göra det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns några olika standader för märkning och just den saken är ett djävla elände , kan inte ge dig någon exakt lista på vad som är vad i förkortningar
men det skall stämma mellan ritning och skyltning

tror vi drar igång en tråd om detta här på forumet :idea:

kablar markeras efter ritning, enkelt nummer 7 på ritningen får partex eller liknande märkning nr 7 på båda ändar

kommer inte ihåg det i huvudet men man har olika färger på kablar i skåp beroende på funktion, exempelvis så har kablar med externmatning färgen orange, finns listor på detta, kommer bara inte ihåg var jag såg dom sist

tyvärr ingen standard för plintmärkning

däremot gillar jag ett konsekvent betende

många msakiner har 1,2,3 för inkommade trefasmating, och diverse kraft upp till nr 99

100-199 för 110 v manöver
200-299 för 24 v manöver

300-600 för in och utgångar

o.s.v
nästan alla har sitt system för nummerserierna
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Ok, man kan alltså sammanfatta det som att huvudsaken är att det stämmer mellan ritning och märkning?

Skulle du råka snubbla över någon lista över t.ex. kabelfärg och liknande så får du gärna slänga upp det.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Har nu kollat i en gammal bok jag har här hemma, den heter Eltekniska scheman och schemakonstruktioner. Boken är ifrån 1993 med isbn-nr 91-634-0156-8 som Campus Norrköping fick lov att kopiera upp några kopior av. Där finns några sidor med hur man ska märka kablar.

Får ta och skanna imorgon både det och boken ifrån biblioteket. Dags att sova nu nämligen
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Ok, jag är jättetacksam för all hjälp.

Edit: "Eltekniska scheman..." fanns på högskolebiblioteket här i stan, så den kan jag förhoppningsvis låna imorgon.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Så där har nu skannat 52 sidor ur Eltekniska scheman och schemakonstruktioner om du nu inte skulle få tag på den eller glömt bort den. Rarade alla filerna och slängde upp på rapidshare.com för att göra det enkelt. Filen kan säkert andra också ha nytta av. Sidorna kommer dock inte i ordning med tanke på namnet då jag hittade dom i lite olika ordning i boken.
Länk: http://rapidshare.com/files/71093995/el ... s.rar.html

Får ta Elinstallation - Yrkesmannaskap Montörshandbok imorgon då det tar sin lilla tid och man är en aning trött nu. Tänkte även låna Faktaboken men den har kommit bort på biblioteketet så den får jag nog inte tag på.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Hygglo! Jag är ruskigt tacksam för hjälpen! :bravo:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ska jag ta några sidor ur Elinstallation - Yrkesmannaskap Montörshandbok också eller räcker dom där sidorna?
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Det där räcker nog en bra bit, tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Okej då skannar jag den i helgen då jag förmodligen har mer tid och inte är lika trött :) Får se hur många sidor det blir ur den boken :)
Skriv svar