Tjenare,
Har inte kommit så jätte långt men har fått hem en komplett kompressor som skall enligt snubben jag köpte den av som är utbildad kyltekniker fungera bra till det jag vill.
Tanken är att bygga en rör-i-rör lösning med ett ca 15mm grovt kopparrör som förångare och i detta röret ligger sedan ett 6-8mm koppar rör som innehåller någon lämplig kylarglykol som då kyls ner till några minus.
Sen kommer det finnas 4st 40mm grova rör som är runt 10cm långa som kommer innehålla en styck kopparspiral som den nedkylda glykolen kommer passera igenom. Vardera av dessa rör kommer sedan innehålla olika sorters sprit som kyls ner ganska snabbt hoppas jag.
Rören kommer mest fungera som en buffert för att man skall ha lite kall sprit i eftersom det tar ett par minuter att få ner tempen på det. 4st olika flaskor kommer sedan stå upp och ned med flaskhalsen på något lämpligt sätt kopplad till själva buffert rören.
I andra änden av bufferten kommer en lämplig kran monteras där man sedan kan tappa ut lagom mängd sprit.
Måste vara en av dom mest onödiga prylar känns det som men jag hatar verkligen att få en fisljumen shot serverad.
Det som just nu stoppar mig är pengar, får dock mer i januari så då skall rör och annat införskaffas. Kommer gå åt ett par meter kopparrör i diverse dimensioner och det är tyvärr ganska kostsamt när man skall ha mycket.
Men återkommer längre fram med information och bilder om hur det fortskrider.
Mvh,
Viper