Bygga en snabb nedkylningsmojäng, möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
eriikh

Inlägg av eriikh »

Mach2 kompressor för 6-700, varför har du inte redan köpt den?? :shock:

Ska du hälla frycken genom maskinen eller kyla en flaska? Ska du hålla den igenom är det ju bara att ta den mach2:an och ett vattenblock till cpu:er samt montera ihop dessa. Borde ju gå att frysa en (sprit-)dryck löpande medan man häller det igenom. En mach2 klarar ju att hålla 200w under 30minusgrader så detta ska inte vara några större problem...
Viper

Inlägg av Viper »

Min tanke var att man vänder tex 4 flaskor upp och ner sedan får spriten flöda genom en slags spiral eller ett rör som är lindat med en spiral som kyls ner av kompressorn.

Skulle detta fungera? Borde ju bli ungefär samma princip som en sådan där vattenautomat eller är jag ute och cyklar?

Skall försöka rita en liten illustration lite senare håller på att kränga lägenheten så det är lite spring här just nu. :)

Mvh,
Viper

EDIT: Har nu ritat en liten snabb skiss i vårat älskade mspaint där jag försökt illustrera hur jag menar ungefär. Det blåa är vätskan som skall kylas ner och kommer från en vanlig 70cl spritflaska man vänder upp och ner och monterar på mojängen som sedan skall rinna genom en slags ledning till "tappkranen" där det sen tappas upp för servering. Runt slingan som själva spriten rinner i lindar man sedan en spiral som innehåller något som klarar kylas ner till minus grader men ändå vara flyktigt och cirkulera runt i kylspiralen. Innehållet i spiralen kyls sedan ner så mycket som möjligt med hjälp utav mach2 kompressorn.

Skulle detta fungera bra och isåfall har ni några synpunkter eller snabba förbättringar?

Skiss:
Bild
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Tror du att det hinner bli kallt på den lilla sträckan? Kanske ska ha ett längre rör med "kyla" runt om?
Viper

Inlägg av Viper »

Jo just det funderade jag också på och tänkte därför att man kanske får dra en lite omvägar så att säga så det tar lite längre tid för vätskan att resa genom det kalla landet :)

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Du borde ju kunna testa hur länge det tar för att vätskan i röret ska bli kallt och på så vis kolla hur lång sträcka som behövs till en viss mängd vätska.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kanske ha någon behållare som kyls som buffert?

Annars har jag sett på TV att OnOff har en tuff maskin som gör ett flera kubikmeter stort isblock på några sekunder, kanske kunde vara något? :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

borde funka, eller så kan du annvända ett lite grövre rör och platta till det så man får bättre värmeöverföring , kanske en liten plattvärmeväxlare?

det skulle nog funka om man hadde ett peltierkylt kopparblock med en rostfrivärmeväxlare man körde spriten igenom, att ha kopparblocket som ickevärmemagasin
Viper

Inlägg av Viper »

Det jag tänkte var att det kommer ju automatiskt bli en liten buffert i ledningen som spriten skall färdas igenom. Säg att du skulle ha ett rör som har en inner diameter på 10mm som är draget i lite snirkligt så det blir en rätt lång bit sedan runt hela det röret är det lindat en koppar spiral som innehåller typ kylar glykol som är nedkylt till ett par minus.

Så när man tar en skvätt sprit så kommer det som är i röret vara nedkylt och röret blir ena automatisk buffert, tror ni detta skulle fungera fint? Då tanken är att det är sprit som skall serveras ur den så kommer man ju inte precis försöka hälla upp ett 40cl ölglas allt för ofta hoppas jag. :)

Ett annat alternativ var att ha ett säg 40-50mm rör i rostfritt med en kylspiral i själva röret som sedan innehåller en mängd sprit och fungerar då som en buffert i sig samt kanske ger mer effekt då spriten är i kontakt med den nedkylda spiralen istället för att vara i ett rör som är lindat med en spiral.

Får rita vidare på lite olika konstruktioner så får vi se vad man kan åstadkomma när det är klart.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Hur går det med detta projektet? Det verkar intressant :)

Mvh
Viper

Inlägg av Viper »

Tjenare,

Har inte kommit så jätte långt men har fått hem en komplett kompressor som skall enligt snubben jag köpte den av som är utbildad kyltekniker fungera bra till det jag vill.

Tanken är att bygga en rör-i-rör lösning med ett ca 15mm grovt kopparrör som förångare och i detta röret ligger sedan ett 6-8mm koppar rör som innehåller någon lämplig kylarglykol som då kyls ner till några minus. :)

Sen kommer det finnas 4st 40mm grova rör som är runt 10cm långa som kommer innehålla en styck kopparspiral som den nedkylda glykolen kommer passera igenom. Vardera av dessa rör kommer sedan innehålla olika sorters sprit som kyls ner ganska snabbt hoppas jag.

Rören kommer mest fungera som en buffert för att man skall ha lite kall sprit i eftersom det tar ett par minuter att få ner tempen på det. 4st olika flaskor kommer sedan stå upp och ned med flaskhalsen på något lämpligt sätt kopplad till själva buffert rören.

I andra änden av bufferten kommer en lämplig kran monteras där man sedan kan tappa ut lagom mängd sprit.
Måste vara en av dom mest onödiga prylar känns det som men jag hatar verkligen att få en fisljumen shot serverad.

Det som just nu stoppar mig är pengar, får dock mer i januari så då skall rör och annat införskaffas. Kommer gå åt ett par meter kopparrör i diverse dimensioner och det är tyvärr ganska kostsamt när man skall ha mycket. :(

Men återkommer längre fram med information och bilder om hur det fortskrider. ;)

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du har inte funderat på att använda spiralkylare av lab-modell?

Dom kostar ett par hundralappar, men du får en färdig spiral att leda spriten genom och en yttre kolv för kylmedium...
Viper

Inlägg av Viper »

Helt klart ett alternativ Meduza som jag skall fundera över, vet du något ställe man kan hitta sådana lösningar för en billig slant?

Tack för tipset!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ebay är ett ställe

köper en del härifrån

http://myworld.ebay.com/labglass/
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Ang disk om hur långt rör, spiralyta osv så är det kyleffekten som du skall ta reda på. Den ges av spritflöde och hur mycket spriten skall kylas.

Ifall du kan tänka dig att apparaten måste "laddas om" så kan du ha en slutkylare (separat "spiral") med saltlösning (eller sprit av hälsovådligare koncentration) som får passera ett öppet (obs) kärl i vilket du häller i kolsyreis.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Typ sådana här borde ju vara optimala, Graham Spiralkylare:
http://cgi.ebay.com/New-24-40-400mm-Gra ... dZViewItem

Fyra sådana med cirkulerande kylmedium som kyls av kompressorsystemet genom en värmeväxlare?

Alternativt den kortare varianten:
http://cgi.ebay.com/New-24-40-200mm-Gra ... dZViewItem

Om du har råd med dom längre är dom naturligtvis bättre då du får över dubbla ytan att föra över värmen på.

Ger dessutom en rätt fin look, speciellt om man lyser upp dom med dolda lysdioder :)

Ang din rör-i-rör ide, missförstår jag dig eller tänkte du låta alkohol stå i ett kopparrör? Iaf jag hade inte känt mig helt säker med att låta sprit stå längre tider i kopparrör då man kan få rätt höga halter av koppar i spriten då...
Skriv svar