Linda transformator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
svenakela

Linda transformator

Inlägg av svenakela »

Tjena.

Det var rätt länge sen jag bläddrade i en ellärobok, och Google har inte hjälpt mig än...
Jag tänkte linda en transformator då de flesta jag har kollat upp har varit ganska dyra.

Men jag skulle behöva få fram en vettig trådtjocklek och vilken typ av lindning som kan vara lämplig.
Jag behöver plocka ut 48 alternativt 60 VDC med rätt många ampere till ett par motorer. I värsta fall kan jag linda flera spolar för att sprida belastningen. Nån som kan tänkas ha nåt webbtips eller gamla hederliga höftningar att erbjuda?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Plocka en transformator från mikrovågsugn. Så har du primärlidningen korrekt. Så får du lägga på sekundärlindningen tills du får den spänning du önskar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vad ska du utgå ifrån?

det var längesedan man gjorde riktig dimensionering av trafolindningar men om inte huvudet misstar sig så är det 3 A per kvadratmillimeter lindingstråd, lite beroende på kylning

på en färdig trafo kan man kolla volt ver varv genom att råckla runt 1 eller några varv och mäta spänningen , då kan du räkna ut hur många varv du behöver

det finns diagram över effekt i förhållande till kärnarea med, men hittar inte min bok med den i
svenakela

Inlägg av svenakela »

Jag hade iofs inte tänkt utgå från någonting alls utan göra från start, men en gammal mikro var ingen dum idé. Synd att man inte får "återvinna" själv från återvinningscentralen, såg en rejäl mikro där idag.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sägs att öl lättar på regelverket :D
Annars får du väl annonsera.. "trasig micro sökes för trafo" :-)
svenakela

Inlägg av svenakela »

Det har blivit stenhårt. Pratade med en i personalen och de kör tydligen med civila kontrollanter som kollar att ingen tar, varken ur personal eller de som slänger.
Det är sjukt, det kommer folk med fullt fungerande LCD-TV-apparater och oöppnade mobiltelefoner och ingen får ta hand om det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En sak jag undrat över ibland är vad som bestämmer antalet varv på primären om man gör en trafo från grunden?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Henry: Utan egentligen veta vad jag talar om skulle jag gissa på att kärnans mättning p.g.a. för stor reaktiv ström ställer till det i ena gränsfallet. I andra gränsen är det förstås det Ohm'ska motståndet som sätter begränsningen för hur många varv man kan ha.
Hur som helst sticker ju strömmen iväg rätt snabbt när man kommer över en viss spänning när man provtrycker en transformator...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo det stämmer väldigt bra med vad jag tänkte att det skulle kunna vara och verkar fullt logiskt. Använder man primären som den är så kan man nog sätta vilket varv som helst på sekundären. Tänkte konvertera en trafo till 115V ut då det blir bra billigare än att köpa en 230V - 115V trafo. Behöver dessutom bara 10 Watt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Glöm att använda en trafo från en skrotad mikro, den är både lackad och dessutom lindad för att vara 100% belastad hela tiden. Är den inte det kommer kärnan att mättas.

En ringkärna är på sätt och vis det enklaste, men spänningen var ju ganska så hög så det blir en del varv att dra igenom. Kan man hitta en sådan och sedan riva av den gmala sekundären så är det bortsett från ev. behov av många varv det enklaste.

Det är magnetflödet som sätter gränsen för hur många varv per volt man behöver ha. Det är lätt att räkna ut bara man har grunddata. Snåla inte, det leder till att den blir varm.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Mikrovågsugnstransformatorerna har dessutom ibland en magnetisk shunt som skapar stor läckinduktans mellan primär och sekundär. Inget att ha tyvärr, speciellt förlusterna på tomgång är ju mycket höga.
xxargs

Inlägg av xxargs »

aha - det är så man skaffar en lämplig strömbegränsning i dom (används samma teknik i svetstransformatorer etc - förståss av den tunga modellen)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Re: Linda transformator

Inlägg av mr.olle.norell »

Hej hörni, intressant tråd! :)

Har själv funderat på om det går att använda en mikrovågstransformator för billig strömförsörjning till andra ändamål.
Sekundären brukar väl ge ~2000VAC?
Primär 230VAC (men trafon går så hårt att det inte kan anses som sund dimensionering vid annan applikation än mikro)

Testade att koppla bak och fram!
Lade nätet 230VAC på sekundären och fick då dryga 20VAC obelastat på den tjocka lindningen som är tänkt som primär.
Lindningsförhållandet bör då vara omkring 10:1 tänker jag.
Men spänningsstyv var den inte!
Lastade med en effektis på 5,6R och späningen dök till 10V. :o

Då tänkte jag att en lindning som i normalfallet har 2kV över sig kanske måste lindas av lite för att fungera bra med 230V.
Lindningen vägde drygt 700gram, lindade av till 350gram och tänkte att det bör vara ungefär en 1000V-lindning nu.
Ut-spänningen gick upp till 39V nu vilket är rimligt med det nya lindningsförhållandet.
Lite spänningsstyvare tycks den blivit också. Spänningen droppar en hel del vid last, men inte längre till hälften.
Testade att linda av ännu mer men tycker mig inte längre se någon vidare förbättring, den är fortfarande "mjuk", alltså utspänningen är väldigt lastberoende.

Jag tänker vad fan! Trafon ser ju ut som en helt vanlig EI-trafo, jag borde ju kunna nyttja den som en sådan! Den har ju två lindningar och en kärna som alla andra trafos.

Mitt mål är att plocka ut 24VAC på sekundären och 3A ström på det.
Då kan jag nämligen reparera en gammal Mig/Mag-svets som behöver ny strömförsörjning till trådmatningskortet/motorn.
Originaltrafon hade nämligen brunnit, men var ungefär 80VA stor.
Tanken är att göra 400V-primärlindning även på nya trafon till svetsen eftersom det var så original, och så jag slipper dra fram nolla, nolla saknas ju nämligen i de där ovala gamla trefasuttagen...
Svetsen är en gammal blå Luna Migatronic :mrgreen:

Trafon saknar bra märkning, men mikron var märkt 1500W.
Avlindat och moddat får man inte längre det, men mitt mål på <100W, det borde ju inte vara några problem tänker jag!

ps. Min avlindade (och öppnade) traf till höger, en annan mikrovågsugnstrafo till vänster, ännu orörd :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Som Kimmen sa, shuntar för strömbegränsning i kärnan. Små bitar laminerad kärna mellan lindningarna, brukar gå bra att kancka ut med hammare och dorn.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

http://se.farnell.com/mean-well/s-240-4 ... dp/1254987

48V 5A 250 kronor.....

Innan ni lindat om något gammat skrot så har ni lätt bränt 250:- i tid om ni nu inte värderar er tid till 0:- timmen....

Swech
Skriv svar