Radiostyrd "Metanol-Elektrisk" Båt Uppdat: 071208

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Borde de inte vara bättre att köra en trefas borstlös modellmotor som generator, visst, kanske lite krångligare med elektronik och så, men är betydligt högre verkningsgrad på dem.

squiz3r:
Ang Skånehobby så kommer där öppna en ny butik inom kort, Skåne drakar och hobby är namnet på den nya butiken, öppnar troligvis nästa vecka.
Och de är samma lokal,
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Calle: hmm.. Verkar inte som om de har någon webshob än. På skånehobbys hemsida stog det att de öppnar imorgon :)

mvh
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Jo visst, borstlöst är intressant, men jag kan inget om elektroniken som krävs.

EEPROMdanne: Hur mycket vägde båten? batterier på 8 Ampere som bara räcker i 10 minuter, drog motorerna 58 ampere tillsammans alltså??!!

Hoppas verkligen inte mina motorer kommer dra så mycket :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. Är det så svårt att använda strömmen från en borstlös 3-fas? Är det inte bara att köra genom en likriktar brygga? Eller går inte det med tre-fas, hm..? :)

--

58A @ 9,6v = ca. 600w :shock:

Mvh
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Borde finnas någon som har kunskapen i att använda 3 fas motorer som generator här på forumet. goggle kan nog ha en del svar oxå.

squiz3r:

Ahaa, jag är nästan aldrig inne på sidan, känner de som hadde butiken innan, och när de stängde ner så sa de runt 2 veckor.

Nä, tror deras nya sida kommer upp snart, kolla under http://www.skanedrakar.se/ kan nog vara så att de dyker upp under den adressen.

600w är ju inte så farligt, vi har folk på klubben som plockar ut närmare 3Kw på 16volt :D
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Kanske inte direkt hör till ämnet, men här snackar vi lite effekt. www.djdreams.se/extra300.mpg välj spara som. 11.000Watt 19kg i vikt,

Det är GALET :twisted: :lol:

Filmen är på ca 35Mb.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

58A? Nej, det blir 48A. 8Ah/0,16666667(en sjättedels timme=10min)=48 Varje motor drar då 16A. Effekten på motorerna blir 460W.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag vågar knappt fundera på vad ett fartreglage till sånna motorer kostar :oops:
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Calle: :shock:

Fredrik: Jag vet inte vad den väger men det är inte så många kilo. Man kanske kan köra med den i en kvart. Jag har två radiobåtar och med den andra kan man köra ungefär lika länge. Den går i ca 30km/h som max. Den har bara en motor och är 60-70cm lång.
FredrikNestor

Frän länk på modellkärran.

Ok Danne, då drar båtarna mer ström än jag trodde alltså.

Någon som vet om det bara är att fixa en likriktare om man ska använda en borstlös motor? De har ju blivit billiga, och som sagt är mer effektiva. Verkar helt klart aktuellt.
Det enda jag kan om borstlösa motorer är att de har tre sladdar :)... om man inte klipper av en.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Har inte tänkt på att de drar så mycket ström förut. Men ska man bara köra på skoj och det räcker ett tag så gör det ju inget.

[EDIT]
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 augusti 2010, 10:17:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

En borstlös motor fungerar väll ungefär som en stegmotorså att man får växla mellan vilken spole som man lägger en spänning på, eller är jag helt ute och cycklar? :)

Båtar som ska köra snabbt tar mycket energi, långsamma båtar kan man få att dra oerhört mycker mindre om de har en bra form på skrovet.

Mvh
FredrikNestor

Jag ska googla lite om borstlösa motorer, se om jag hittar något.

En fråga till någon som kan AutoCad (Jojje kanske). Jag tänkte skriva ut mallen för fören, och sedan klistra/tejpa fast den på plåten och sedan vika efter den. Men, eftersom mallen är större än ett A4, hur gör jag då? Vore smidigt om man AutoCad kunde skriva ut den på flera sidor, och sedan får man klippa och pussla ihop det sen. Jag kommer inte på någon annan lösning.
Klarar AutoCad det, och hur i så fall?

En fråga till. På generatorn ( den stora på bilden ovan) tänkte jag fästa en axel. Axeln har ett hål som har samma diameter som generatorns axel, dvs jag tänkte stoppa in generatorns axel i hålet, och sedan låsa det med en skruv eller sprint. På axeln ska alltså en svängmassa sitta, och ev. en remskiva för att starta metanolmotorn ( fast jag tror att generatorn kan fungera som startmotor också, om den orkar).
Hur gör jag i andra änden? Kan jag förbinda axeln med metanolmotorns axel med typ en bit slang, och några slangklämmor, eller kanske limma? För att köra "stel" överföring hela vägen blir nog svårt att få bra...
Metanolmotorns axel är ju gängad, men som sagt, någon slang kanske är bäst, så att det blir nån halv centimeter mellan axeln och metanolmotorns axel.. ?
Aja, blev lite rörigt det här :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det finns speciella program för att dela upp stora ritningar/bilder för utprintning. Men jag lägger in rektanglar direkt i ritningen som är lika stora (eller aningen mindre) än ett A4. Sen printar jag i skala 1:1 och anger ett fönster för varje rektangel. Spelar ingen roll om man får med lite extralinjer, dom är annars bra om man vill klippa ut först. Annars så ser man hur dom ska klistras ihop mycket lättare.

Eftersom generatorn inte ger så enormt mycket motstånd, iaf inte i starten, så hade jag använt en hydraulikslag eller en glasfiberarmerad slang. Prova först med en vanlig soppaslang, det kostar ju bara ca 25:- inkl slangklämmorna.
FredrikNestor

Ok, ska prova soppaslang, det går nog bra. Ska fixa en ritning på axeln och låta tjejens farsa svarva den, tar nog 1-2 veckor, träffar han inte så ofta.

Jo, smart att dela upp det sådär i Cad, det fixar jag nog. :)
Skriv svar