Radiostyrd "Metanol-Elektrisk" Båt Uppdat: 071208

Berätta om dina pågående projekt.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Jo, det går att köpa toppar för vattenkylning, men jag tror inte att det går att köpa för fyrtakts flygplansmotorer.
Hade det varit en tvåtaktare så hade det varit enkelt att byta ut toppen mot en egen med vattenkylning, men det är svårare med en fyrtakt, eftersom ventillyftarna sitter där...

Det där med batterier och PWM med mera är intressant, jag ska fundera mer på det.

Om det är något jag behöver fräsa, i Aluminium, så kanske det finns någon här som kan hjälpa till, mot att jag betalar en liten slant. Men just nu kommer jag inte på något som jag behöver fräsa. Men vi får se:)
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Ahaa, kontrolerade inte upp mer specefikt vilken motor det var,
Vet inte hur cylindern på den ser ut, men vissa motorer kan man ta loss cylindern, i så fall borde de kunna gå och fräsa alt svarva ut en likadan fast med kylkanaler. möjligtvis kan man linda cynindern i koppar tråd och skicka kylvatten igenom. men är tveksam till att värmeöverföringen blir för låg för att kyla motorn tillräcklig.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Normalt så kyls motorn i ett flygplan av propellern. Det funkar bra, tom om man monterar en kåpa (covling?). Så om du monterar en fläkt och samlar ihop luften, så borde det kyla tillräckligt. Skulle man inte kunna blanda in lite vatten, så det blir som dimma, hmm...

Sen så har väl metanolen en kylande effekt i sig själv, iaf på bilmotorer. En Dragracemotor har ofta ingen direkt kylning.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Men en dragracemotor är inte igång längre stunder.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Helt rätt, men tillräckligt länge för att ta skada om den inte fått kylning genom bränslet.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Inlägg av Ulf »

Jag vet inte hur det är idag, men förr så fanns det kylmantlar av universaltyp som träddes runt cylindern, andra lindade ett antal varv med kopparrör runt cylindern.

Detta kräver ganska stor kunskap med tanke på att motorn måste komma upp i en bra arbetstemperatur. Det är inte bara att kyla för glatta livet... .

Har för mig att jag sett 4-taktare i marin-version, men det är ett tag sedan jag pysslade med båtar. Och marinversionerna brukar vara lite dyrare.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Calleoch Ulf : Jo det var så jag tänkte, men som sagt, det måste testat först, så att värmeöverföringen blir tillräcklig.

Jojje: Jo jag tänkte ha en fläkt som blåser kraftigt rakt på motorn, och sedan leder ut den luften, samt en till fläkt som ser till att resten av luften i båten cirkulerar.. typ.
Blanda in vatten? Jag tror inte det är bra för varken elektronik eller motor att bli sprayade med vatten, det skulle ånga som fan i båten.. metanolmotorn blir ju riktigt varm :)

Nu ska jag gå ner till Posten och kika på vad det är för paket jag har fått idag, kan vara grejerna från Tyskland, eller så är det Tachometern.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. :roll: Jag har suttit och kollat om och om igen på "nosen" på båten, men jag lyckas inte få ihop den platta till den 3 dimosionella.. Hade det varit en flatbottnad båt (delvis flatbottnad ?) så hade jag kunnat få ihop det, men inte nu när den är V-formad :S Är jag den enda som inte får ihop det?? :wacko:

Mvh
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Ah! squiz3r du har rätt. Den första bilden, 3D modellen, var den första jag gjorde, men jag tyckte det blev för komplicerat så jag ändrade till en delvis flat botten istället, 10 cm av botten är platt, som du kan se på nosen.
Jag får ta bort bilden och lägga till en annan senare :)

Nu har jag hämtat ut paketet på Posten. Det var Tachometern. Fungerar klockrent. Riktigt fränt. Kan mäta från 5 cm - 5 meter med laser.

Jag har även testat min lilla generator, och kommit fram till att den aldrig kommer orka försörja elmotorerna med ström, redan vid 7V 3Amp belastning så blir generatorn för varm. Så.. Jag rotade i lådorna och hittade en större motor.

Bild

Typ: M48x50/l
24V 3150rpm 10Ncm

Datablad: http://www.antrimon.ch/pdf/kag/gleichstrommotor_m48.pdf

Jag har två frågor:

Hur många ampere tror ni att denna motor klarar av att generera, om man använder den som generator, vid låt säga 5-7 Volt ?

Går det att seriekoppla två lika dana elmotorer (borstade 600 motorer, dvs de som ska driva propellrarna) ?
Jag testade det för länge sedan med två borstade motorer från Clas Ohlson, men då gick de ojämt, den ena motorn snurrade medans den andra stod still, bromsade man den motorn som snurrade så började den andra snurra istället..
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Att serie koppla två elmoterer är nog inte då lyckat, tyvär :/ Jag vet inte om det går att bygga någon liten krets som fixar det men kommer inte på hur det skulle se ut om de sitter i serie..

Ska man ha båten riktigt bra byggd (om den ska kunna plana i alla fall) så ska man ha den platt i aktern, och spettsig i fören, det är dock tyvär i princip omöjligt att göra med alu :(

Hur ska du göra med propeller genomföringen?

---

Sen blev det nog en lite dubbelpostning där :wink:

Mvh

Edit: Såg att du har fixat bort dubbelpostningen.

Edit2: Hur mycket ström du kan få ut ur den motorn vet jag ej, men den lär klara en del tycker jag :D För att spara på energi kan du ju använda en step-down/up för att få spänningen till rätt volttal oavsett vilket varvtal du kör den i.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Jo, visst ska den vara spetsig i fören egentligen, men detär inte viktigt att få båten att plana, jag tror inte ens att jag vill det. Den ska vara en modell av en båt som kanske är ca 30-40 meter i verkligheten, någon form av bogserbåt eller arbetsbåt typ.
Propellergenomföringen ingår i paketet som jag köpt, så det är nog bara att borra ett hål i skrovet, och sedan täta med lite silicon.
Hur menar du med step-down/up ? Länkar till mer info? Jag är inte så haj på sånt.

/ Fredrik
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, Arbets båtar och bogserbåtar gillar jag :D

En step-up/down är en voltregulatorn, fast tillskilnad från en linjär som funkar så att om man matar in 1A @ 10v och tar ut det i 5v, så får man bara 1A (resten blir värme) i en step-down/up så får man ut 2A på 5v om man matar in 1A på 10v (ungefär så i alla fall, jag vet inte riktigt, men någon liten energiförlust finns det säkert i dem). Och tillskillnad från en step-down så kan en step-up höja spänningen (en step-down sänker bara den).

---

Jag är på jakt efter en bensinmotor, dock lite större än din, ca. 1Hp. Jag funderar på om man skulle beställa från hobbydirekt, funkade det bra? Hur blir det med frakt m.m.? Det blir väll ingen tull eller liknande?

Förövrigt fick jag en shock när jag såg att skåne hobby hade lagt ner :shock: Någon som vet om den nya affären som ska ligga i samma lokal har någon webbshop?

Sorry för lite off-topic :oops:

mvh
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

Den generatorn kommer att räcka. Hur länge ska du kunna köra elmotorerna? Du skulle ju ha batteri också så det kommer funka.

Min radiobåt som är 1150mm har tre motorer och två batterier på 4000mAh tror jag. Den körde i ungefär 10 min. Gick också i 23km/h.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

EEPROMdanne: men hur många volt va det i dem batteriera då?
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

Det var 9,6V, lite mer när de var full laddade.
Skriv svar